4

72 3 0
                                    

Най-старата ми приятелка Крис пуши, излиза с момчета, които не познава добре, и два пъти я отстраняваха от училище. Веднъж се явява в съда заради бягство от часове. Не знаех какво е това, преди да срещна Крис. Пропуснеш ли твърде много учебни часове, си имаш неприятности със закона.
Почти съм сигурна, че ако с Крис се бяхме запознали сега, нямаше да сме приятелки. Ние сме съвсем различни. Но невинаги е било така. В шести клас Крис обичаше пособията за писане и спането у приятелки, стоеше будна цяла нощ, за да гледа филмите с Джон Хюс, също като мен. Но в осми клас, след като татко си лягаше, тя се измъкваше, за да се среща в мола с момчета. Те я изпращаха обратно до нас, преди да съмне. Аз я чаках будна и ужасена, че може да не се е прибрала, когато татко се събуди. Тя обаче винаги се връщаше навреме.
Крис не е от приятелките, на които се обаждаш всяка вечер или с които обядваш всеки ден. Тя е като трамвай, идва и си отива, когато пожелае. Не може да се спре на едно място или при един човек. Понякога не я виждам с дни, а после, посред нощ някой чука на прозореца на стаята ми и какво да видя — Крис, свита под магнолията. Винаги държа прозореца отключен заради нея. Крис и Марго не могат да се понасят. Крис смята Марго за много задръстена, а Марго смята Крис за биполярна. Мисли, че ме използва; а Крис пък мисли, че Марго ме контролира. Аз мисля, че вероятно и двете донякъде са прави. Но важното е друго — важното е, че с Крис се разбираме, а според мен това означава повече, отколкото хората предполагат.
* * *

Крис се обажда, че идвала към нас; майка й била откачила и тя щяла да остане при мен за няколко часа, имаме ли нещо за ядене?
С Крис тъкмо поделяме купичка остатъци от ньоки в дневната, когато Марго се прибира, след като е оставила Кити на празника на отбора по плуване в края на сезона.
— Здравей — казва тя. После забелязва, че Крис е оставила чашата си с диетична кола на масичката за кафе, без да ползва подложка. — Би ли използвала подложка?
Още щом Марго се качва на горния етаж, Крис заявява:
— Ужас! Защо сестра ти е такава гад?
Аз плъзгам подложка под чашата й.
— Днес смяташ всички за гадове.
— Защото са! — Крис извърта очи към тавана и казва на висок глас: — Трябва да си извади бастуна от задника.
А Марго крещи от стаята си:
— Чух те!
— Това беше целта! — крещи в отговор Крис и загребва и последната хапка ньоки.
Въздъхвам.
— Тя скоро заминава.
Крис се хили.
— Джоши сигурно ще пали всяка нощ свещица за нея, докато се върне?
Аз се поколебавам. Не знам дали още е тайна, но знам, че Марго не би искала Крис да научава за личните й неща. Затова казвам само:
— Не съм много сигурна.
— Чакай малко. Да не го е разкарала? — пита Крис. "Кимам неохотно.
— Но нищо не й казвай — предупреждавам я. — Още й е мъчно.
— На Марго? Да й е мъчно? — Крис започва да си гризе ноктите. — Марго не е способна на нормални човешки чувства.
— Просто не казвай нищо — повтарям аз. — Освен това не могат всички да са като теб.
Тя се хили до уши. Има остри предни зъби, заради които винаги изглежда малко гладна.
— Вярно е.
Крис е кълбо от емоции. Казва, че понякога трябва да изкрещиш чувствата си; ако не го направиш, те ще заберат като цирей. Онзи ден крещя на една жена в бакалията, защото я беше настъпила неволно по крака. Не мисля, че при нея има опасност от загнояване на емоциите.
— Не мога да повярвам, че след няколко дни няма да я има — казвам аз, внезапно се натъжавам.
— Тя не умира, Лара Джийн. Няма за какво да ревеш. — Крис дърпа един конец от червените си панталонки. Толкова са къси, че когато е седнала, се вижда бельото й. То също е червено, за да пасва на панталонките. — Всъщност смятам, че това е добре за теб. Време е да започнеш да се справяш сама и да не чакаш заповеди от кралица Марго. Това ще ти е предпоследната година в гимназията. Предполага се, че трябва да се забавляваш. Сваляй момчета, поживей си малко, сещаш се.
— Аз си живея — отвръщам.
— Да, в старческия дом — хили се Крис и аз я гледам кръвнишки.
Марго се записа доброволка към старческия дом „Белвю", когато си взе шофьорската книжка; помагаше в следобедните забави на обитателите на дома. Понякога ходех с нея.
Сервирахме фъстъци, наливахме питиета и се случваше Марго да свири на пианото, но обикновено това го вършеше Сторми. Сторми е примата на „Белвю". Тя командва там. Много обичам да слушам историите й. А госпожица Мери е с деменция и не я бива особено в разговорите, но ме научи да плета.
Сега си имат нов доброволец, но знам, че в „Белвю" колкото повече посетители — толкова по-добре. Голяма част от възрастните хора там не са посещавани често. Трябва скоро да ида пак; липсват ми. И никак не ми харесва, че Крис се подиграва с тях.
— Хората в „Белвю" са живели повече, отколкото всичките ни познати, взети заедно — казвам й аз. — Има една дама, Сторми, която е пяла за войниците през Втората световна война! Получавала е по сто писма на ден от влюбени в нея войници. А един ветеран, който изгубил крака си, й изпратил диамантен пръстен!
Крис внезапно изглежда заинтригувана.
— Тя пази ли го?
— Да — признавам. — Не ми се струва редно, че го е задържала, защото не е имала намерение да се омъжва за него, но ми го показа — красив е. Диамантът е розов, много рядък. Обзалагам се, че сега е доста скъп.
— На мен Сторми ми се струва гаднярка — казва намусено Крис.
— Може някой ден да дойдеш с мен в „Белвю". Ще идем в часа за коктейли. Господин Перели обича да танцува с нови момичета. Ще те научи на фокстрот.
Крис прави ужасена физиономия, сякаш съм й предложила посещение на градското сметище.
— Не, благодаря. Какво ще кажеш аз да те заведа на танци? — Тя вирва брадичка към стълбите. — Сега, когато сестра ти заминава, можем добре да се позабавляваме. Аз винаги се забавлявам.
Вярно е, Крис винаги се забавлява. Понякога прекалено, но все пак се забавлява.

До всички момчета, които съм обичала/To All the Boys I've Loved BeforeDonde viven las historias. Descúbrelo ahora