Essay om meningen med livet

6.8K 7 2
                                    

MENINGEN MED LIVET

Er der virkelig noget ved noget? Eller lever vi bare i en opdigtet verden, hvor det gælder om at være den bedste? Livet byder jo på en masse, men er det alle der sætter pris og betydning på det?

Der er en masse meninger om ’’meningen med livet’’ og det er, trods alt, forskelligt fra person til person. Fx kan det være, at jeg synes noget er meget meningsløst, men for dig er det måske rigtig betydningsfuldt.

Men hvordan ville verden egentlig være, hvis vi eksisterer uden en specifik grund? Ville der være betydning? Ville folk leve deres liv, som var der intet ’’i morgen’’? Ville vi virkelig stå op hver morgen for at gå i skole eller på arbejde, hvis det var meningsløst og vi ikke fik noget ud af det? Nej, det ville vi nok ikke! Vel?!

Man går jo i skole, for at få en uddannelse, som kan tjene penge på senere i livet og så man klarer sig godt, økonomisk set. Men ville det så ikke give Pierre Anthon, fra bogen ’intet’, ret? At man lige så godt kan begynde at slappe nu, mens man er ung, end når man er gammel?

 ’’Hvis I lever til I bliver 80, vil i have sovet de 30 år væk, gået i skole og lavet lektier i godt 9 år, og arbejdet i knapt 14 år. Da I allerede har brugt over 6 år på at være småbørn og lege, og i skal bruge mindst 12 år på senere at gøre rent, lave mad og passe børn, har i højest 9 år tilbage at leve i.’’ - s. 17 ’intet’

På ene side kan man se, at han har ret, men på den anden side benægter man. For selv om det er sandt, hvorfor nyde det nu, hvis du kommer til at have enormt hårdt senere i livet? Godt nok er det meningsløst i princippet, men hvem ville slippe og slæbe for penge? Og spørgsmålet er nu bare: ’’Hvem tør at tage chancen og være anderledes?’’

Og desuden handler det meste af ens liv om uddannelse og arbejde. Fx fylder skole jo ret stor del af mit liv, for det gælder min uddannelse. Jeg ville jo ikke tage så åndssvag en chance, som at slappe af nu, fordi jeg har ’’lyst’’. Jeg er i hvert fald ikke så meget nihilisme (nihil = intet på latin), for selvom livet kan være meningsløst nogen gange for alle og enhver, så er det ikke ens betydning med, at man giver op. Man skal simpel hen tage sagen i egen hånd og finde meningen, som får dig til at værdsætte livet og får dig til at leve.

Man må se livet i øjnene. Dit liv er godt nok ikke ’’perfekt’’, men fokuserer hellere på hvad du har, end hvad du ville have og ikke kan få. Du, som person, skal være selvstændig og glad for dig selv. Og desuden skal du være, bogstavelig talt, ligeglad med hvad alle andre mener. I den virkelige verden, kan du ikke læne og støtte dig op af andres meninger om alting. Du skal kunne sige fra og mene noget for dig selv og dit værd og betydning. Kun du kan bringe betydning i dit liv.

(tilbage til emnet: )

Betydninger kan være mange, men det kan i hvert fald, ifølge mig, ikke være noget, man kan sætte en bestemt pris på. Det er nemlig så værdifuldt, at man nærmest ikke kan sætte ord på det. Det er ’’uerstatteligt’’. Fx kan ens barndomsbilleder være uerstatteligt, fordi det er noget man, på ingen måde, kan få igen. Det er jo ens fortid. Men det kan jo måske kun være, hvis man kan huske det. Men har det så en betydning, hvis man ikke kan huske det? Kan det, i dette tilfælde, være noget man bilder sig ind, som har betydning? Eller får man andre til at tro, at man også har betydning i sit liv, som de har deres?¨

Og hvis man ingen betydning har fundet, skal man så bruge hele livet på at finde noget, som er værdifuldt?

Hvad ville meningen med livet så være?

Og hvad kunne svaret være, hvis man stillede spørgsmålet, til en fra en anden religion?

Det kunne jo være en jøde. Ville svaret så have været noget at gøre med Gud? Eller hvis man spurgte en buddhist eller en kristen, så ville svaret jo altid være anderledes.

For folk tror på forskellige ting. Er du kristen, tror du på Vor Herre og hans søn, Jesus Kristus. Er du muslim tror, du på Allah og hans profet, Muhammad. Man er, som regel, opdraget til at tro på noget, en eller anden form for religion, som også kan have en effekt på, hvad dit svar på spørgsmålet er.

Jeg tror på, at meningen med livet er, at klarer mig godt i dette liv og, hvis gud vil, også i det næste. For livet er jo det man gør det til. Gør du det til et helvede, bliver dit helvede og, hvis du gør det til et paradis, bliver det dit paradis

 Jeg ved, at hvis jeg sætter mig for et mål, kan jeg sagtens nå det. Det gælder bare om at kæmpe for. For jeg er jo min egen lykkes smed.

For dig er det din mening, der tæller og for mig er det min.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 16, 2012 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Essay om meningen med livetWhere stories live. Discover now