Fatimah berlari anak untuk mencari sahabatnya dalam hujan yang membasahi bumi .
Pergi manalah Zarina ni , dahla lambat nak ke kelas nanti . "Nanti pandai-pandai dia g kelas sendiri lah " bisik Fatimah seorang diri.
Namun begitu, kejadian yang menimpa dirinya pagi tadi membuatkan Fatimah seakan teringat akan kejadian yang pernah berlaku pada dirinya ketika dia duduk di bangku tadi .
Aku tak ingat , tapi macam pernah berlaku . "Takpe Imah nanti ingatlah balik , inshaAllah "
Dia bangun untuk ke tandas bagi membetulkan tudungnya yang senget tu .Merenung seorang diri dalam tandas , "hmm , apa yang pernah berlaku pada diri aku sebelum ni ya ?" Teringin dia nak tahu apa yang berlaku pada dirinya sebelum ini .
Melihat telefon bimbitnya " lah kelas cancle rupanya , takpe la duduk sini dululah daripada balik nanti basah pulakkan "
Perut berkeroncong , laparnyaaaaaaaaa!! Baik aku g cafe isi perutkan dulu .Kalau ditunggu si Zarina dengan Husna ,alamatnya lembik dia harini sebab tak makan .
Melihat keadaan cafe yang ramai orang mendetikkan hatinya untuk membeli roti sahaja. Fatimah yang ralit melihat roti-roti di rak tanpa melihat kiri-kanan menyebabkan dia memegang roti yang sama dipegang oleh seorang lelaki .
Terkejut dengan kejadian itu , Fatimah menarik tangannya . Melihat susuk tubuh lelaki itu , "alamak ! Lect lahhhh" terlihat kad yang dipakai oleh lect tu . Habislah mesti kena marah nanti .
Tapi , permohonan maaf dari dia dan lect itu menyebabkan dia berasa selamat . Nasib tak kena marah huhu, tapi lect itu bergegas meninggalkannya .
Fatimah menampar-nampar tangannya , "eee gatal sangat tangan ni g ambil roti tu kenapa?!!" Cakap Fatimah yang malu seorang diri .
Kenapa lelaki tadi tak pernah nampak pun? Alah imah , kau bukan kenal semua lect pun kan? Mungkin falkulti lain kot . Mungkin , mungkin...
________
Hafiz yang duduk di meja bilik barunya , mengunyah makanan yang dibelinya . Sambil melihat plastik roti itu , "alahai plastik roti , sebab kaulah aku kotor tangan harini" sendu ! Yelahh mana pernah pegang perempuan bukan mahram baginya .
Perlakuan Hafiz yang bercakap sendiri menjadi perhatian rakan sekerja barunya . Idham , Lectuare jugak tapi dah 3 tahun mengajar disitu yang paling penting belum berkahwin .
"Gila kut? Eh tak-tak mana boleh gila lagi , dia baru bekerja . Mungkin dia berzikir sambil makan?hahaha " bodoh dengan lawak yang dibuat untuk diri sendiri , dia tergelak .
Hafiz melihat rakan sekerjanya yang gelak , dia pelik . Mereka saling berpandangan satu sama lain . Aku senyum padanya , dia senyum balik .
Alang-alang masa terluang , dia pergi ke meja bilik Idham. Mereka berkenalan dengan cepat betul menjadi rapat , sikap Idham yang ramah menyebabkan Hafiz selesa sehinggakan penuh biliknya dengan gelaktawa mereka
Semasa berbual , Fatimah yang mendengar suara lectuare muda itu gelak lantas mengetuk pintu bilik Idham .
"Maaf , Sir Idham " ,ucap Fatimah kepada Idham . "Takpe , masuklah . Kenapa Imah ke sini?",tanya Idham .
"Saya nak hantar pendrive dengan buku yang Sir tinggal kat rumah , tapi basah la sebab terkena hujan" ujar Fatimah .
Idham " alah , tahu sangat memang dengkikan abang . Jangan menunjuk sangat "
'Abang?' Uishhh bini dia kot? Dalam fikiran Hafiz 'dah kahwin rupanya si Idham ni'
Fatimah tersenyum " takdalah , Imah terlupa masa pegang buku sir masa hujan . Malissh hehe"
Idham mengangguk faham , dia saja mengusik adik perempuannya itu .
Fatimah "kalau takde apapa, saya minta diri dulu " katanya . "Eh jap , imah ada kelas apa japgi? "tanyanya kepada Fatimah .
Fatimah " Lughah rasanya tapi diorang cakap ada lect baru yang ganti Sheikh Yusof" . Abangnya tersenyum lalu menempuk bahu Hafiz yang dari tadi mendiamkan diri . "Aa ,ni lect baru kelas Imah la ni "
Aku terkejut " Ohhh iya ke ? Maaf saya tak tahu " Hafiz hanya tersenyum dan gelengkan kepala .
Hafiz mengutur katanya " takpe , awak boleh tunjuk kelas nanti kat saya . Jomlah kita gerak"
Fatimah mengangguk dengan kata-kata lect barunya . Dia keluar dulu dari bilik abangnya si Idham itu .Hanya dia uni je dia memanggil abangnya Sir tapi di rumah panggilan 'Abang' akan digunakan .
Hafiz yang hendak bangunkan diri dari kerusi mejanya Idham . Idham mengatakan bahawa " Tu Fatimah Azzahra adik kesayangan aku tu , kalau dia wat hal roger aku tau ." Sambil kenyit matanya kepada Hafiz.
Adik? Huhu nasib baik adik dia tapi kenapa aku yang senang hati ni ?!! Jangan Hafiz buat hal kali ni .
—————-
Fatimah yang berada di luar bilik abangnya gusar hati ,"alahai kenapa aku tak tahu dia lect baru!!takpe Imah , buat taktahu je "
Hafiz yang mengalas beg laptopnya melihat Fatimah masih berdiri di hadapan pejabat itu . Dia mengajak Fatimah ke kelas , tapi dia yang berjalan dahulu . Maklumla tak elok biarkan perempuan berjalan di hadapan .
Fatimah yang faham dengan keadaan itu membiarkan Hafiz berjalan dahulu .Dalam perjalanan mereka ke kelas , Hafiz dan Fatimah sama-sama membisu .mengutur bicara apabila Fatimah hanya memberitahu arah ke kelas .
Mereka berasa janggal . Mungkin belum kenal , yelah sama-sama masih baru di situ .