CHAPTER 4

40 14 7
                                    

'Huh, bosannya duduk sorang-sorang.' Aku mengeluh buat kali ke 19 sejak aku masuk ke dalam dewan yang besar ni.

Ceramah belum dimulakan lagi tapi aku dah bosan. Ramai pelajar yang belum masuk. Mungkin aku datang awal sangat kot.

"Huh, tak ada sesiapa nak duduk sebelah aku ke?" Untuk kali ke 20 aku mengeluh sebelum menyoal diri aku sendiri.

Tempat duduk di sebelah kanan dipandang. Kosong. Kenapa kanan bukan kiri? Sebabnya sebelah kiri aku lorong. Tak kan orang nak duduk kat situ kot. Haish.

"Huh." Aku mengeluh buat kali ke 21. Buku catatan diambil lalu diconteng. Tiba-tiba...

"Erm, tempat duduk ni ada orang ke?" Aku mendongakkan kepala. Seorang gadis yang bertudung menyoal sambil menunjukkan tempat duduk di sebelah aku.

"Oh! Duduklah tak ada orang pun." Aku berkata sambil tersenyum.

"Okay." Jawab dia lalu duduk di sebelah aku.

"Erm...aku Tengku Delisyia Farhani. Panggil Hani je." Aku memperkenalkan diri.

"Aku Sufiya Adelia. Kau boleh panggil aku Fiya." Fiya tersenyum manis.

"Kau tinggal kat hostel ke?" Tanya aku.

"Haah. Aku tinggal kat hostel. Blok Garnet. Kau?" Balas Fiya dengan mesra. Peramah Fiya ni rupanya. Macam aku. Hehe...boleh la buat kawan. Kalau tak mereput sorang-sorang aku kat sini.

"Samalah. Aku pun tinggal kat blok Garnet juga. Tingkat 7." Hostel di Calandra ni ada 12 blok. 6 for boys 6 for girls. Blok perempuan ialah Beryl, Diomand, Emerald, Garnet, Ruby and Carnilion. Blok lelaki ialah Onyx, Sapphire, Topaz, Jasper, Quartz and Opal.

Nama-nama blok ni diambil daripada nama batu permata. Semua blok mempunyai 7 tingkat.

"Eh, eh samalah. Nanti boleh la kita balik hostel sama-sama." Kata Fiya dengan ceria.

"Boleh aje." Balas aku.

"Ehem, ehem! Semua pelajar tolong diam. Ceramah akan dimulakan sekejap lagi." Kata salah seorang abang senior. Senior senior ni la yang menjadi fasilitator termasuklah Qis dan Darlyn.

Mereka berdua sekarang tengah ada dekat bahagian depan dewan. Harap-harap diorang tak bergaduhlah.

📖📖📖

"Erm...Hani. Kita pergi solat dan makan sama-sama boleh kan?" Soal Fiya.

"Boleh je. Tapi kita pergi dengan kawan aku lagi sorang tau. Jom." Aku berjalan ke arah Qis. Fiya pula mengikuti aku dari belakang.

Sekarang ni semua pelajar diberi rehat. Sebab tu la semua orang tengah berpusu-pusu keluar dari dewan, untuk makan dan solat. Ceramah belum habis lagi ye. Lepas rehat sambung balik. Ergh! Malasnya.

"Qis! Jom kita pergi solat pastu kita pergi makan." Aku memanggil Qis.

"Okay jom. Eh jap ni siapa?" Soal Qis sambil menunjuk ke arah Fiya.

"Aku Fiya. Kawan baru Hani."

"Oh..aku Qis."

"Fiya! Qis! Jomlah nanti tak sempat pula nak makan." Aku memanggil mereka berdua. Aku dah lapar dah ni.

"Iye. Iye. Kejaplah Cik Hani oiii." Balas Qis.

🍛🍛🍛

Bukan CintakuWhere stories live. Discover now