CHAPTER 2

94 13 1
                                    

Memandangkan hari itu hari minggu ( mereka tidak perlu berlatih), jadi Blackpink mengambil kesempatan untuk membawa Jaeyoung ke pusat membeli-belah dan bersiar-siar ke taman. Mereka terpaksa memakai topeng di muka (ye laa takut ada sasaeng fans kejar hoho).

"Jaeyoung ambil je apa yang Jaeyoung nak, Aunty Jisoo belanja!" pelawa Jisoo.

"Ye ke aunty? Yey thank you aunty cantik! kata Jaeyoung denagan teruja.

"Aunty Jisoo je cantik? Aunty Lisa?" tanya Lisa.

"Diam la ko! Kerja nak pujian je" kata Jennie sambil menjelingkan matanya kepada Lisa. Lisa terus menjelirkan lidahnya kepada Jennie.

"Aunty Lisa pun cantik! Semua cantik! termasuk Aunty Jennie dengan eomma! Hehe" puji Jaeyoung sambil matanya melihat kepada Rose yang dari tadi hanya diam. Dia tiada mood sebenarnya disebabkan perkara yang berlaku pagi tadi. Sejak kedatangan Jaeyoung pagi tadi, dia berasa rimas, serabut, nak marah semua ada. Jadi dia hanya diam sahaja. Kan meletus kemarahan dia naya budak tu. Dia tidak mengendahkan pujian Jaeyoung tadi.

"Budak ni nak ambil hati aku ke apa? Nyampah! Tah datang dari mana tiba-tiba mengaku aku mak dia" bisik Rose dalam hati.

"Weh korang, aku nak pegi toilet jap. Nak ambil angin sat. Nak pergi mana-mana mesej je aku" kata Rose lalu terus berlalu pergi.

"Eomma nak pergi mana tu? Kenapa tak ajak Jaeyoung?" soal Jaeyoung. Dia melihat ibunya diam dari tadi. Tidak bercakap langsung.

"Dia pergi tandas kejap. Nanti dia datang balik ye?" pujuk Jisoo. Dia tahu yang sebenarnya Rose masih tidak berpuas hati tentang perkara yang berlaku pagi tadi. Rose ada mengadu pasal perkara itu kepada Jisoo.

Flashback ke pagi tadi 

Di bilik Jisoo

"Weh Jisoo aku tak nak terima lah semua ni, tolong lah" luah Rose. Dia serabut dengan perkara itu.

"Habis tu kau nak aku buat apa? Hantar balik budak tu kat rumah anak yatim? Rose kita tak boleh buat macam tu. Kesian budak tu. Dia tak tau apa-apa. Kita jagalah ye budak tu. Dia perlukan kasih sayang seorang ibu" nasihat Jisoo. Dia pun tak tahu mengapa Rose tak boleh terima tentang perkara itu.

"AKU TAKNAK! AKU TAKNAK JISOO! Tolonglah faham aku. Aku taknak jaga budak tu. Budak yang entah datang dari mana. Tah2 scammer kot. Kita tak tahu. Jisoo, aku muda lagi. Aku tak ready lagi nak jadi ibu. Aku nak fokus kat kerja aku. Satu lagi aku tak reti jaga budak faham tak? Kau pun tau kan? Walau macam mana pun, aku nak hantar balik budak tu kat rumah anak yatim takpun suruh orang lain jaga. Ramai lagi yang nak anak angkat kat luar sana" kata Rose. Dia merasakan idea itu bagus.

"Rose, aku tak setuju. Aku tak setuju dengan idea tu. Kita jaga je lah budak tu. Cuba fikir, apa budak tu akan rasa bila dia tahu ibu dia nak hantar dia ke rumah anak yatim atau hantar kat rumah orang untuk dijaga? Kesian lah budak tu Rose. Cuba ada rasa kesian sikit kat orang. Jangan selfish sangat boleh tak? Haihhh" bebel Jisoo. Penat betul dia melayan karenah kawan dia yang sorang itu yang kadang2 keras kepala dan selfish.

"Tapi aku bukan-.."

"Ye aku tau kau bukan ibu dia, tapi tolonglah. Jaga dia. Bagi dia kasih sayang. Kita semua akan jaga dia. Boleh ye? Kali ni je aku minta kat kau" pujuk Jisoo.

"Yelah. Tengoklah dulu macam mana" kata Rose dengan redha.

End of flashback

"Apo ko gilo nak ambil angin dalam tandas. Dah mereng dah ke kawan kau yang sorang tu? Kesian aku tengok dia sejak ada anak ni" kata Jennie sambil melihat ke hadapan.

"Tah laa aku. Haihh kesian" jawab Lisa sambil melihat ke hadapan juga.


__________________♡__________________


Setelah berjam-jam bershopping sakan, mereka pergi ke taman untuk bersiar-siar disitu. Jaeyoung berasa teruja kerana sudah lama dia tidak bersiar-siar seperti itu. Mereka meniup buih belon, makan aiskrim bersama dan bermain bersama. Hanya Rose yang duduk di bangku sambil bermain iphonenya. Dia tidak berminat untuk menyertai mereka.

"Eomma, jomlah main bersama. Jaeyoung nak main dengan eomma." ajak Jaeyoung.

"Eomma taknaklah. Pergi lah main dengan aunty-aunty kepochi tu ye." Rose terpaksa menayangkan muka manisnya kepada Jaeyoung. Dalam hati hanya tuhan sahaja yang tahu betapa menyumpahnya dia terhadap dirinya.

"Alaa eomma, jomlah. Jaeyoung nak main jugak dengan eomma." pujuk Jaeyoung. Dia tidak mahu mengalah.

"Eomma kata eomma taknak! Tak faham ke?!" Rose sudah hilang sabar. Dia tidak suka orang memaksanya. Rimas!

"Rose pehal kau marah budak ni? Kalau ye pun taknak main dengan dia, janganlah marah dia macam tu. Kesian dia (author rasa dah berapa kali Jisoo ni cakap kesian HAHAHAHA). Pujuk dia balik." arah Jisoo.

"Kalau taknak?" soal Rose.

"Eh kau aku suruh pujuk tu pujuk je laa eii!" marah Jisoo. Rose dengan redhonya menghampiri Jaeyoung dan tunduk menghadap Jaeyoung.

"Sorry, eomma tak sengaja. Janganlah nangis, Dah, jom kita pergi makan ye? Eomma belanja." pujuk Rose dalam keterpaksaan. Kerana terpaksa, Rose relakan.

"Yeay! Gomawo eomma! Jom eomma dan aunty-aunty cantik semua. Jaeyoung dah lapar." kata Jaeyoung dengan teruja. 

"YUHUUU! ROSE BELANJA MAKAN SIAA HAHAHAHAHA TAK PERNAH KAU MACAM NI BIASANYA KAU LAH ORANG YANG PALING KEDEKUT SEKALI HOHO." kata Jennie sambil buat derp face.

"Aku belanja kau bayar. HAHAHAHAHAHAHAHA!" kata Rose sambil berlalu pergi. Jennie hanya mampu redho dengan perangai kawan dia yang seorang tu. Setelah itu, mereka ke restoran yang berdekatan.


__________________♡__________________


Mereka akhirnya pulang ke rumah mereka. Semua penat dan seronok pada hari itu kecuali Rose. Masing-masing masuk ke bilik masing-masing untuk berehat. Jisoo menemani Jaeyoung masuk ke biliknya. 

Ketika semua penghuni sedang tidur, hanya Rose seorang yang masih berjaga. Dia tidak boleh melelapkan matanya. Sambil itu, dia memikirkan cara untuk menghantar Jaeyoung ke rumah anak yatim semula.

"Aku tak kira, aku akan hantar jugak budak tu balik ke tempat asal dia. Mampuslah dia nak nangis ke apa ke janji aku tak jadi ibu dia." kata Rose sambil tersenyum sinis. Dia tekad dengan idea dia itu.









Hai korang! Nak dekat setahun author tak publish cerita ni HAHAHAHAHA..sorry korang author tepu idea + malas hoho maafkan author. Author nak ucap selamat bercuti sekolah lah korang2 semua. Tahun depan author dah spm huwaaaa! Ok stay tune for next chapter guys!

SHE IS MY MOTHER! || ROSE BLACKPINKWhere stories live. Discover now