Epilog

7 0 0
                                    

 watak:
Raja Deiryza Arryna
Raja Azairil Adam
Raja sofia
Raja Daryl Arryan
Raja Danish Arriel
Raja Nazril
Raja Suzie
Dania Eliza
Irfan Sazrul
Raja Daniel

"No Dei tak nak bonda.Bonda tak boleh paksa Dei macam ni. Ni pilihan Dei" Kasar suara Deiryza ketika itu. Keperempuanannya yang ada pada dirinya hilang serta merta apabila berhadapan dengan Raja Sofia.

  "Dei you kena hormat bonda. Dei tak boleh ikut perasaan Dei. Dei kena kahwin dengan Airil lagipun ni waksiat nenda"kali ini Raja Daryl berkata.Panas hatinya mendengar suara tinggi adiknya ketika bercakap dengan Raja Sofia. Raja Sofia pula masih diam.Mungkin dia sudah tiada idea lagi untuk memujuk anak perempuannya itu.

   Deiryza mengeluh. Dia yang tadinya berdiri akhirnya duduk di atas sofa. Bukan dia tidak perasan akan perubahan wajah Raja Sofia apabila dia bertindak meninggikan suara. Kerana egonya yang tinggi melangit itu dia pandang sebelah mata perasaan bondanya.

     "Ini saja yang harus kita buat Dei. Bonda pun tak setuju kalau Dei kahwin dengan Airil. Sebab bonda tahu perangai Airil. Sebab tu bonda tak nak Dei bersua dengan Airil.Lebih baik Dei tak payah tahu wajah Airil"Kendur suara Raja Sofia ketika itu.

Airil?Entah apa yang istimewa sangat terhadap lelaki bernama Airil sampai nenda tergamak menjodohkannya dengan Airil.Ya jujur dia tak pernah kenal siapa Airil. Dari kecil sampai dia berumur 25 tahun ni dia memang tak pernah disuakan dengan keluarga Airil. Entah kenapa? Terakhir dia berjumpa dengan keluarga orang tu masa dia 5 tahun. Itu pun hanya Raja Suzie dan Raja Nazril.

   "Along pun tak setuju sebenarnya Dei. Kalau Dei bantah along lagi bantah. Tapi ni wasiat terakhir nenda kita kena hormat. Nenda dah banyak bantu Dei."Raja Daryl bersuara.

    "Masalahnya Dei tak kenal Raja Aizairil Adam bin Raja Nazril tu! Perangai?Wajah?kerja?Kaki perempuan ke tak? "Deiryza bersuara.
Dia takut nak kenal lelaki. Lebih-lebih lagi yang kaki perempuan. Kebanyakkan manusia yang berdarjatkan Raja atau Tengku sengelintirnya adalah kaki perempuan yang perempuan pula kaki gedik. Sengelintir tak semuakan? jangan salah faham pula.

    Raja Daryl dan Raja Sofia diam. Mereka berpandangan antara satu sama lain. Ada benar juga disebalik kata-kata Deiryza itu.

  "Along!"Serentak kepala mereka bertiga memandang ke arah suara yang memanggil Raja Daryl.

"Angah kenapa ni?"Wajah berpeluh Raja Danish dipandangnya.

"kenapa dahi kamu berdarah angah?"Raja sofia terus mendapatkan anak lelakinya itu.

"Angah langgar orang"Kendur suara Raja Danish jelas jelas dia ketakutan.Jelas kelihatan calar luka di mukanya.

"Apa???"

Hanya Deiryza sahaja yang berada di villa ketika ini. Raja Daryl, bonda dan Raja Sofia pergi ke hospital ketika ini. Mereka terpaksa melawat mangsa yang dilanggar oleh Raja Danish. Dia pula disuruh tinggal di rumah. Memandangkan semua pembantu rumah mereka diberikan cuti khas oleh Raja Sofia untuk pulang ke kampung masing-masing.

Deiryza mencari siaran televisyen.Berpuluh-puluh siaran televisyen satu pun tidak menarik perhatiannya. Dia memandang jam di dinding. Waktu menunjukkan pukul 1.00 petang. Bosan!Masih sempat untuknya keluar.

Deiryza mengambil peluang untuk lepak di mall ketika ini. Lama rasanya dia tak shopping sendiri. Memandangkan semua pakaiannya lama-lama dalam almari dia nak ganti baru.Semua yang lama tu dia akan hantar ke rumah anak yatim piatu. Jangan risau semuanya baju alim tak ada yang seksi atau lebih dikenali tak cukup kain. Walaupun dia tak bertudung tak semestinya dia tak tahu menjaga penerampilannya kan?.

sedang dia leka memilih baju-baju di butik tersebut tiba-tiba dia disapa.

"Dei hey? Lama tak jumpa you"

the amazing youWhere stories live. Discover now