Kamarul
Sekarang (pada waktu aku sedang menulis ni), bertarikh 10 Disember 2019 ialah cuti akhir tahun.
Majoriti umat manusia menggunakan kesempatan begini untuk melancong, balik kampung, bekerja (untuk budak lepasan SPM), membawang dan main batu seremban.
Aku pulak (juga seorang lepasan SPM) masih lagi termenung menghadap kipas syiling. Sesekali, teringat pulak teka-teki bodoh dari adik aku minggu lepas.
"Long (singkatan Abang Long atau nama panggilan aku), jom jawab teka-teki," panggil adik aku, Zaim.
'It's fucking 2.00 a.m. now, anak haram! Tido lah babi...,' bisikku dalam hati. But...
Aku bukanlah abang yang kejam, "Okey, jom. Apa dia?"
"Benda ni ada 3, setiap hari diorang kejar-kejar tapi tak pernah dapat. Benda apa tu?"
WTF. Soalan darjah 1 ni kau tanya aq malam buta gini. Takpe, layankan je...
Dengan ikhlasnya aku jawab, "Kipas! Sebab ada 3 bilah pastu setiap hari pusing tapi tak dapat,"
"Salah!"
'What the-! Salah?! Dari azali sampai aq dah habis sekolah tak pernah lagi aq dengar jawapan lain untuk soalan tu selain kipas.'
"Dah kalau bukan kipas, benda apa lagi?" Soal aku yang tak puas hati. Mana mungkin salah jawapan aku salah!
"Jawapannya... PENSONIC!!!" jeritnya sunggu riang. Rasa nak kasi penyepak je, nasib baiklah adik aku. Hehe...
Kembali kepada topik sebelumnya, aku rasa otak aku sekarang sedang... kosong. Yelah, kalau dulu ada cikgu bagi kerja rumah tiap-tiap hari and ada kelas tambahan hari. Now, aku mereput je tak tau nak buat apa.
Pishang. Hidup actually lebih bermakna sebagai seorang pelajar. Setiap hari, Isnin sampai Jumaat dan Ahad sampai Khamis (untuk pelajar di negeri lain) semua orang akan bangun pagi dengan misi yang sama yakni menuntut ilmu.
Memang takleh nak dinafikan, dulu masa diri kita masih lagi bergelar seorang pelajar, kita semua sibuk nak habis sekolah cepat, nak exam SPM cepat dan merdeka dengan cepat (28 November tu kira cepat ke?). Dah muaklah kena tengok muka yangg sama je tiap-tiap hari. Menyampahlah ngan cikgu sekian-sekian.
But at the end, itulah perkara-perkara yang kita akan rindukan. Kita tak sedar, sekolahlah satu-satunya cara (if kau tinggal kat pulau terpencil) untuk kita jumpa manusia yang kita panggil sahabat.
Secara tak sedar, masa lebih laju dari kelajuan motor Y15. Segala kenangan, manis atau masin akan tersemat dalam ingatan. And sometimes, kita betul-betul yakin semuanya baru berlaku semalam. Sebab kau tak nak semuanya berlalu pergi dari kau, kan?
And now, mulalah datang segala memori ni menyerang otak aku.
Sambil-sambil layan Everything I Wanted by Billie Eilish, aku masih ingat kali pertama aku melangkah ke SMK Seri Raub (SEMESRA). Peperiksaan pertama yang aku ambil selepas UPSR (aku dapat 5A, hihi...). A+ aku yang pertama even aku tak ingat subjek mana. Makanan kantin pertama. Kenangan dimarah oleh cikgu yang pertama. Crush aku yang pertama (dan terakhir until now...).
Wait...
What the-...?!
F*ck!!!
Crush, what the heck are you doing in my mind!?! Get out!!! I want to forget you!!! To move on! Please go!
By the way, apa agaknya dia tengah buat sekarang ye? Bekerjakah? Tengok Ejen Ali the Movie kah? Atau bersama-sama aku merenung bulan purnama dari dua tempat berbeza? Entahlah.
Apa yang pasti, whatever he's doing, he's doing it well. He alway do thing well. Dia atlet sekolah yang berjaya, ketua pengawas yang berjaya. Dia ada akademik yang... kurang berjaya. But overall... he's perfect.
Yup, he. Can say I'm a little bit... gay.
Everyone likes him. He's friendly. Fun to talk with. Gentle. And everything nice.
Except for me... Dia layan aku completely different. Dia pendera. Toksik. An asshole. Bully. Narcisstic.
And, here's my story.
My crush (lets not use his real name), Zaki dan aku mula kenal sejak Form 2. Masa Form 1, kami dari dari kelas yang berbeza. Boleh dikatakan aku agak antisosial semasa Form 1 sampaikan jiran (kelas) sebelah pun aku tak berapa nak kenal. So pada tahun berikutnya aku dan beberapa sahabat seperjuangan pindah kelas (tak usahlah tanya turun atau naik).The first day in that class, aku actually agak janggal with that new enviroment. Aku dipisahkan dari meja dengan Haziq (rakan sekelas dari Form 1). But seem he fit in really well. Dan dia semeja dengan kawan baru dia (my crush).
But at the time, aku still tak menunjukkan sebarang minat. Maybe sebab, aku masih lagi tertutup dari konsep percintaan zaman sekolah. Or whatever.
I treat him just like other friend of my friend. And Zaki treat me like a punching bag. Yes, dunia bukanlah seindah yang disangkakan. Form 2 pun dah mula ade kes buli. But Zaki cover his crime with,
'Gurau je. Kitakan kawan,'
Tapi aku bukanlah yang jenis boleh tahan sabar sampai akhirat. Sesekali terkeluarlah juga bunyi 'ahhh', 'ihhh', 'errghhhhh' tanda menyampah. Mana tidaknya tiap hari ade je aku kena abuse ngan dia. Ade hari dia ambik barang aku pastu baling mana tah for no reason. Sikit-sikit kena tumbuk. Bukan aku buat apa pun.
Bayangkan, kau nak pergi kantin, pastu nampak dia jalan ngan kawan dia dari arah bertentangan. Kau pun buat dek jelah, like apa je boleh berlaku. Dia dah dekat, BAM! Sedas kat lengan.Itu baru secara fizikal. Mental aku pun dibuli sekali. Disebabkan aw bukanlah jenis yang suka melawan balik, dia mengklasifikan aku dengan,
"LEMAH!"
'Well, aku tak lemah dan mampu bunuh kau ngan tangan kosong tau. Dan if aku memang lemah sekali pun, itu bukan hak kau nak merendahkan aku. Like, apa masalah kau ngan aku ni? Ade aku rogol mak kau ke? Takde, kan! Kau jangan... nanti Tuhan balas mulut kau tu, baru tahu siapa yang lemah!'
Malangnya aku tak berapa berani nak mengungkapkan kata-kata hikmat ni.
So, aku hanya mampu bersabar jelah dengan memendam harapan agar tahun depan dia turun kelas pastu aku dah tak payah nak tengok muka dia lagi!
*****
Bersambung...
*****
Terima kasih sebab korang sudi baca ye.
Jangan lupa vote dan promote cerita ni pada member-member korang semua tau :)
Terima kasih.
YOU ARE READING
Crush
Teen FictionIt's not a regular stories that you can found on Wattpad. It's just a particle parts of my life.