Úvod | Čo to vlastne čarodejníctvo znamená?

1.6K 46 22
                                    

Ahojte, lásky moje! Prosím vás, nepýtajte sa ma, koľkokrát som túto knižku už vymazala a znovu publikovala :D Ako jedno z novoročných predsavzatí som si určila venovať sa wicce tak, ako som sa jej venovala kedysi a voilá - vzniklo z toho toto. Takže dúfam, že sa ešte nájde zopár osôbok, ktoré túto knihu ocenia. Aby sme mali istotu, že sa kniha bude rozvíjať, do komentárov mi môžete napísať, o čom by ste si radi prečítali nabudúce
(ešte by som chcela podotknúť, že okrem vlastných skúseností sa v tomto článku mierne pridržiavam videa  Čaruj: Co to je čarodejnictví? Jak začít? odWitchcraft Studies.)

Presuňme sa teda k téme tejto prvej úvodnej kapitoly. Čo je to vlastne čarodejníctvo?

Čarodejníctvo sa dá definovať ako spojenie ezoterizmu a okultizmu.

ezoterizmus + okultizmus = čarodejníctvo

Ezoterizmus, alebo inak ezoterika, je niečo, o čom ste už určite všetci počuli. Ľuďom sa to spája s kartami, runami, kameňmi, sviečkami a symbolmi... Ezoterizmus sa teda zaoberá energiami, ktoré ukrývajú jednotlivé predmety a jedinci.

Okultizmus je menej známy pojem a pre mnohých ľudí môže znieť desivo alebo sa spájať s čiernou mágiou a zlom. Teraz však nejdeme riešiť farby mágie :D k tým sa dostaneme neskôr. Okultizmus sa zaoberá mágiou samotnou a silou vôle.

Ďalšími oblasťami, s ktorými sa čarodejníctvo spája, sú

ekológia
láska k prírode
vnímanie zeme ako domov a celok
spojenie s prírodou

a psychológia
sebapoznanie
práca s mysľou a dušou
tieňové práce a mystérie (práca s temnými stránkami samého seba)

Čo uctieva čarodejníctvo?

Čarodejníctvo je široký pojem a zatiaľ čo pre obyčajných ľudí znamená pobehovanie po lese okolo ohňa s pentagramom na krku a magickými kameňmi v rukách, nie je len tým. Keď sa chcete čarodejníctvu venovať, musíte sa niečoho pridŕžať - hlavne teda božstiev. Širokým pojmom sa toto dá nazvať aj pohanstvom, každopádne, existuje veľa variantov, ku ktorým čarodeji po celom svete vzhliadajú.

1. Panteon
Prvým spôsobom, ktorý môžete využiť, je panteon. Panteon je súbor božstiev z jednej mytológie. Môžete s vybrať grécky, slovanský, rímsky, severský, keltský... je to len a len na vás. Ak sa vám táto varianta páči najviac, odporúčam vám prečítať si čo najviac o každom panteone a potom si vybrať jeden, ktorý vám najviac vyhovuje. V krajnom prípade ich môžete aj kombinovať, ale s mierou :) Môžete uctievať všetkých alebo si vybrať dvoch-troch, ktorým sa budete najviac venovať.
Pozn. uctievať neznamená, že každé ráno sa budete k nim modliť, robiť obety a všetky ostatné takéto veci. Znamená to hlavne pracovať s nimi počas rituálov a kúziel a podobne - k tomu sa dostaneme inokedy.

2. Wicca
Treba si ako prvé uvedomiť, že čarodejníctvo a wicca nie je to isté. Wicce budem ešte venovať samostatnú kapitolu, každopádne, wicca je náboženstvo, ktoré sa zaoberá čarodejníctvom. Na to byť čarodej nemusíte uznávať wiccu so všetkým, čo k nej patrí, no ak práve hľadáte svoju cestu a panteon vám celkom nevyhovuje, môžete si zvoliť božstvá patriace k wicce - bohyňa a rohatý boh.
Áno, píšu sa s malým začiatočným písmenom, pretože nie sú ničím konkrétnym. Veľa wiccanov alebo čarodejov, ktorí sa inšpirujú wiccou, si wiccanské božstvá vysvetľujú podľa seba a podľa toho, ako ich vnímajú oni sami. Toto sú tri najbežnejšie spôsoby, ako vnímať bohyňu a rohatého boha:

1. Ako reálne hmotné osoby
Jednoducho ich uctievajte tak, ako by ste uctievali bohov z panteonu alebo nejakých svetových náboženstiev. Ak veríte tomu, že naozaj existujú tak, ako sú znázorňovaní, potom je to ideálne.

2. Ako bohov z panteonu
Jop, názov znie podobne xd ale myslela som niečo iné. Jednoducho si za mená "bohyňa" a "rohatý boh" dosaďte mená božstiev z panteonu, ktorý ste si vybrali. Napríklad Vesna a Perún, Thor a Freya, Hekaté a Poseidon, čo ja viem :D chápeme sa.

3. Ako súčasť prírody
Tento prípad je môj. Pre mňa je príroda magická aj sama o sebe, no všetky legendy o bohyni a rohatom bohu sa dajú prirovnať k prirodzeným cyklom zeme. Pre mňa je teda bohyňa príroda, všetky rastliny a rohatý boh zasa všetky živočíchy, zvieratá a okrem toho aj slnko. Dáva to zmysel, pretože, uvediem príklad, podľa legendy, ktorá opisuje Kolo roka (wiccanský-keltský kalendár), na Samhain (kresťanské Dušičky/Halloween) "Boh a bohyňa odchádzajú do podsvetia a vládnu odtiaľ" - Dni sa predsa skracujú, lístie zo stromov opadáva a vtáky odlietajú do teplých krajín. A potom, na Yule (zimný slnovrat/Vianoce) "Boh sa znova narodí a vracia sa, bohyňa naďalej ostáva v podsvetí" - dni sa predlžujú, no príroda ešte stále ostáva mŕtva. Až na Imbolc (Hromnice) "sa bohyňa znovuzrodí a vracia sa do nášho sveta ako nevinná panna". A tak ďalej :D Legenda o Kole roku teda popisuje celý prirodzený zemský cyklus ako život boha a bohyne, ktorý sa stále opakuje - reinkarnuje.

To by bolo asi všetko k dnešnej kapitole, dúfam, že sa vám páčila ❤️ zopakujem, do komentárov mi môžete písať otázky alebo aj nápady na ďalšie články, vždy sú vítané.

Majte sa pekne a buďte požehnaní!

ps: btwvšimlistesitenpeknýcover?

Kniha tieňov | Čarodejníctvo, wicca a pohanstvo ⛦Where stories live. Discover now