my holiday...

6 1 0
                                    

Missa terkedu seketika dia diam melihat gelagat EXO-L a.k.a exo fans menjerit memanggil nama yang amat dikenalinya.

"Kai gwenchana!!!"

Laungan kata-kata semangat jelas terdengar dan amat membingitkan. Pasukan keselamatan juga terlihat berusaha untuk menghalau mereka .

"Wahh....exo-l memang lain macam...hahahah hospital patut senyap tapi dah macam konsert daa sekarang....hahahahhahaha"

Missa terkekek ketawa. Ibunya hanya melihat hairan . "Missa!!!" Satu jeritan memenuhi ruang wad itu. Missa yang terperanjat terus menoleh kebelakang. Terlihat seorang wanita berambut tocang panjang dengan mask berwarna hitam tercungap-cungap . Gelagatnya seperti dikejar pembunuh upahan sahaja!

"Missa tolong unnie please!!!"

"Unnie... kenapa ni?!?!"

"Missa walaupun unnie jiran Missa tapi kita macam adik-beradik kann?"

Missa hairan melihat wanita itu yang memegang erat jari-jemarinya. Matanya memperlihatkan sesuatu seakan ada hajat yang perlu ditunaikan Missa.

"Memanglah rapat...err..tapi kenapa?"

" tolong unnie buat sesuatu boleh?"

"Bolehh....tapi sesuatu yang macam mana? Kalau mampu Missa tolonglahh"

Lee hye ja a.k.a jiran sebelah rumah digelar mesra sebagai unnie oleh Missa. Namun wanita ini sering merahsiakan dan berdolak-dalih tentang pekerjaannya. Setiap kali ditanya oleh Missa tentang pekerjaannya dia hanya menjawab "kerja biasa je" itu sahaja yang keluar dari mulutnya dan dia akan terus menukar topik perbualan mereka.

"Missa dulu pernah tanya kan unnie kerja apa?"

"Hah tapi Missa dah tak kesah dahhh....haha"

"Missa tolong gantikan unnie boleh?"

"Gantikan? You means your work"

"Betul!!! Tolonglahh....please"

"But why?!?!"

"Unnie nak apply cuti...tapi tak dapat"

"So?"

"So Missa tolong menyamar sebagai unnie and.."

Belum sempat hye ja meneruskan ayatnya Missa terus menggelengkan kepala tanda dia menolak . Tidak mungkin dia mampu menyamar . Wajah mereka amat berbeza .

"No..no..no... macam mana kalau tertangkap? Kena sue masuk mahkamah macam mana?!?! Sapa nak tanggung?"

"Don't worry Missa pakai je mask selalu diorang takkan perasan....lagipun no one kenal unnie sebab selalu pakai mask and busy kesana kesini"

"Impossible takde orang kenal kan?"

" just a few people...but don't worry unnie dah bincang dengan beberapa orang yang unnie akan cari pengganti sementara and you are the one...the most trusted person"

"But...omma takkan bagi punya"

Saat itu mata mereka tertumpu pada puan Kim yang hanya memerhati dari tadi. Missa melihat ibunya dengan harapan ibunya akan menolak tawaran hye ja.

"Gaji kerja tu mahal ke?"

What?!?! Itu ayat pertama yang keluar. Missa yakin ibunya akan setuju jika gaji pekerjaan itu lumayan. Habislah rancangan percutian Missa . Dia sudah banyak berangan tentang percutian ke tepi pantai ke taman tema....shopping mall . Tapi kini harapannya seakan lebur.

"Mak cik okay jee kalau gaji tinggi sikit.. no hal....lagipun Missa dah habis sekolah tinggal nak tunggu keputusan bulan depan..."

"Omma!!!!"

Hye ja terus menuju ke arah puan Kim dan membisikkan sesuatu. Saat itu mata puan Kim terbeliak dan menekup mulutnya.

"Missa kamu kena gantikan hye ja omma bagi kebenaran bila-bila masa kamu boleh kerja!"

"Yeahh!!!Missa esok jumpa unnie dekat wad **** okayh!"

Missa terkedu sendiri. Hancur semuanya. Dia menangis dalam hati. Harapannya punah. Tapi pada saat itu dia hanya boleh mengeluh sendiri. Badannya terasa berat dan lenguh dia terus merebahkan diri di atas katil dan menyembunyikan wajahnya dengan selimut dia ingin tahu pengalaman apa yang bakal dihadapinya nanti.

..........

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 27, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

My IndigoWhere stories live. Discover now