Bab 2

21 1 0
                                    

Selepas mandi aku turun ke tingkat bawah. Bayangan Mak Mah aku cari.

'Mana pula Mak Mah ni?'

"Mak Mah?"
Tiada sahutan

" Ooo Mak Mah"
Masih lagi tiada sahutan.

" Mak keluar kejap"
Sapa satu suara asing di belakangku.

Aku pusingkan badan untuk melihat gerangan itu.

Seorang lelaki.

Entah-entah dia ni yang...

" Nama aku Haris. Aku anak Mak Mah."

Oh anak lelaki Mak Mah. Mak Mah memang pernah cerita tentang anak terunanya ini.

" Sorry lah kalau aku buat kau terkejut. Aku just nak cakap yang mak aku tak ada. Dia keluar beli barang."

Aku hanya mengangguk.

" Erm kenapa awak ada dekat sini?"
soalku kepada lelaki bernama Haris ini.

" Aku diarahkan untuk tengok-tengokkan kau. Sepanjang mak aku keluar. Tapi sekejap je. Lepas mak aku dah balik aku blah lah."

" 'Diarahkan'? Siapa yang arahkan awak?"
perkataan diarahkan itu aku tekankan sedikit.

Siapa pula nak main arah-arah ni?

" Tuan ".
balasnya pendek.

" Tuan? Huh "
aku tersenyum sinis.

" Kenapa awak dengan Mak Mah panggil 'dia' tuan? Tinggi sangat ke pangkat dia tu sampai nak kena panggil tuan? "
Balasku lagi.

" Kalau tak disebabkan aku hormat dia, aku takkan panggil dia tuan. You know nothing about him. So you have no right to say anything about him."
balasnya lebar. Pandangan yang tajam diberikan kepada ku.

Aku pandang sekilas lelaki yang tinggi lampai ini. Dia mempunyai seraut wajah yang good looking. Sedap mata memandang.

" Huh, yeah sure! I have nothing to say about him. But i am fucking seriously want to know why he kidnapped me?! I was stuck here for about two weeks. I don't even know where i am?! There must be a reason why i'm here. That's why i want to see him."

Amarahku meletus apabila Haris mengatakan yang aku tak berhak mengatakan apa-apa tentang orang yang telah menculik aku.

Huh! Dia buat lawak apa ni?
Pandangan tajam ku berikan kepada nya.

Tetapi lelaki ini sungguh tenang. Raut wajahnya sangat senang. Seperti bersedia dengan semua ini.

" Maaf. Mungkin cara penyampaian aku tadi agak hm.. salah. But i said what i said. You can only see him when he want to see you."
katanya sambil tangan dimasukkan ke dalam poket seluar.

" Oh shut up. That word is seriously annoyed me. Tak boleh ke awak call dia, cakap yang saya nak jumpa dia? susah sangat ke?"
Aku jadi semakin marah. Betullah kan. Benda yang boleh jadi senang kenapa perlu belit-belitkan?

" That's the problem. Dia tak ada dekat sini. Dia dekat France."
balasnya tenang.

" Oh wow. He's right now in France. If you call tell me where he is, then you can tell me where we are, right? "
Mataku kecilkan sedikit. Mengharapkan yang dia akan menjawab soalan ku tadi.

" Huh, pity you young lady. But trust me this is all for your good sake."
Kelihatan kepalanya tergeleng-geleng sedikit. Suaranya tidak jelas. Seperti bercakap seorang diri.

" Kita sekarang dekat Bali, Indonesia."

" Wow Bali. I have no idea macam mana saya boleh tiba-tiba ada dekat Bali. Seingat saya last time i was in Malaysia, saya tengah outing dengan kawan-kawan saya."

Ya, memang betul pon aku sedang outing dengan kawan-kawan ku. Hajatnya untuk meraikan hari kelahiran rakanku tapi hm lain jadinya. So here i am. In Indonesia.

Entah macam mana aku boleh ada dekat sini. Dengan cara apa aku dibawa ke sini? Semua tu aku tak tahu. Hanya 'dia' yang ada jawapannya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 05, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Haqq MikaelWhere stories live. Discover now