Pada zaman sekarang ni, iya zaman kereta takjadi nak terbang ni la.
Haih, harga setiap barang tu kalau boleh lama-lama miskin papa kendana setiap pembeli kalau tidak berjimat cermat dan sentiasa boros.Kampung Tercorok, 2010
Laju aku kayuh basikal yang baru dibeli nenek pada aku untuk ke sekolah pagi ini, kebiasaaan ibu memberi aku RM1 untuk dibelanja di sekolah. Pagi ini ibu tidak sempat menyiapkan sarapan dan aku bersegera mengayuh basikal baharuku itu ke sekolah. Ibu juga ada menitipkan lebih sedikit wang saku berjumlah 50 sen untuk aku membeli kuih muih sebagai alas perut sebelum masuk ke kelas.
Dengan sekeping 50 sen kau masih boleh membeli 2 benda berlainan barangnya. seperti contohnya yang aku akan beli 2 jenis kuih sebagai alas sebelum menimba ilmu.
Aku menghentikan kayuhan basikal di hadapan gerai kuih, lalu meninjau kuih pilihan aku .
"Kuih ni berapa sebiji, makcik?" tanya aku polos sebagai murid sekolah rendah.
"Tiga kupang sebiji." balas dialek kedahnya itu
Aku kira aku dapat membeli sekurangnya 2 jenis kuih pada pagi ini, malangnya harganya lebih tinggi dari jangkaan aku.
"Tapi kalau adik nak beli 2, makcik boleh bagi 50 kupang 2 biji." ujar makcik itu lagi
Aku meriang gembira mengangguk setuju dengan tawaran itu. Lalu menyambung kayuhan basikal baharu ke sekolah ku tercinta. Yang aku cinta di sekolah itu, hanya crush aku saja. Alah, cinta monyet-monyet tak seberapa nak matang tu. Tapi aku bukan monyet okey.
Akhirnya, sampai di sekolah aku pun terlupa untuk menikmati kuih promosi itu. Dasar murid cepat benar leka asyik bermain.
Kuala Lumpur,2019
Aku berjalan di ruang legar fakulti ingin pulang setelah penat berhempas pulas memerah kerengat menuntut ilmu. Sedang melayan kepenatan, tiba-tiba aroma manis cucur cempedak menusuk ke rongga hidung. Itu cucur cempedak kah? Sudah lama benar aku tak merasainya, padahal buah cempedak di belakang rumah di kampung tu hanya tinggal dijolok saja. Kemudian goreng dengan celupan tepung. Argh aku sudah membayangi kerangupan cucur itu.
Aku menuju ke food truck yang menarik perhatian hidung ini.
"Satu berapa ni bang?" sambil meninjau cucur keemasan itu .
"Seringgit." balas ringkas.
Baru saja aku ingin mencekau 5 6 ulas cucur cempedak itu, mendengar harganya membuat aku kurang menarik pula. Haih manusia, dengan makanan pun berkira. Bukan aku kata hendak berkira, hanya cucur seulas dijual seringgit, berbaloi tahap mana tu cuba kau terang?
" Bagi saya dua ringgit "
Bereerti aku membeli hanya 2 ulas cucur. Jika dikampung harga RM2 boleh bawa pulang sekurangnya 5 6 jenis kuih. Memandang kan aku pelajar bukannya segenius mana, jadi tajaan mahupun biasiswa tu hanya mimpi di siang hari saja. Kesimpulannya aku harus berjimat cermat sambil sambil mengawal nafsu makan aku.
YOU ARE READING
Spill the coffee •V°
RandomCebisan idea-idea karut yang keluar ketika bosan. Bila bosan aku update lagi .