البارت الأول
لا تنسوا الصلاة على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين(هذه أولى كتاباتي فعذرًا أن وجدت أخطاء)
داخل أحد منازل القاهره، منزل أقل ما يقال عنه أنه منزل راقي فهو منزل فخم ذات ذوق رفيع.
داخل أحدا غرف المنزل، تنام تلك المشاكسه وحيدة أبيها، رن المنبه قامت بإغلاقه بانزعاج وهي تفتح عيونها، ببطء لترى نور الشمس الذي تسرب إلى غرفتها من خلال الفتحات الصفيره الموجوده بنافذة الغرفه، قامت عن فراشها و فتحت الشباب و هي تبتسم بتفاؤل، ركضت إلى خزانة ملابسها، اختارت ثوبها التى سترتديه ثم داخلت المرحاض الخاص بغرفتها، خرجت بعد حولي ربع ساعه و هي تجفف شعرها توجعت إلى خارج الغرفه سريعاً كي تلحق أن تعد الفطور لها و لوالدها.
لتعريف :
_رهف طالبه بكلية الطب تخصص جراحه، جميله على قدر كافي يجعل كثير من زملائها يفتنون بوجهها البريء المزين بحجاب يزيد جمالها، ذات طول متوسط و جسد ممتلئ بعض الشيء فهي ليست بالنحيفه و ليست بالسمينه، يتيمه الأم توفت والدتها وهي في الثانية عشر، والدها مراد عز الدين طبيب ناجح توفت زوجته و رهف تتنقل مع والدها من بلد لأخرى بسبب عمله، وفي سن الثامنه عشر رجع والدها واستقر في مصر، دخلت رهف كلية الطب ب القاهرة وبعد خمس سنوات من استقرارها بمصر، تمت خطبتها على ابن عمها سامح لم تكن تحبه بالمعنى المفهوم بين الشاب و الفتاه ولكن هي تحترمه ل أدبه وأخلاقه وحبه و احترامه لها.رهف لديها صديقه واحده هي نور تعرفت عليها من وقت رجوعها إلى مصر و دخول الجامعة، باقي الاشخاص سوف نعرفهم مع الأحداث.
رهف بحماس :
_ بابا اصحى يلا، بابا أنت كده هتتاخر يا حبيبي، قوم يا بابا بابـــا.مراد بنزعاج :
_ صحيت يا مزعجه، إيه في حد يصحي حد كده؟رهف بابتسامه :
_ أومال بيصحوه إزاي بيوشوشوه مثلاً، اصحى بقي (جلست بجواره تدعب خدوده) و بعدين تعاله هنا انت حلو كده إزاي، وانا بعد ما أشوف القمر ده صاحي من النوم حلو كده أروح اتجوز الولد الدكتور سامح، و الله حرام كده، أقولك انا يوم الصباحيه هخاليه نايم و أجيب هدومي و اجي و أنت المسؤول.قبلت خده و قالت :
_قمر يا ناس.ضحك مراد :
_يا نصابه، بقى انا أحلى من سامح الشاب الجميل اللي كل الدكاتره البنات هيموتوا عليه و بيتلككوا باي حاجه عشان يشتغل معاهم و يقفوا معه حتى لو دقائق، حرام عليكي تكدبي سامح أحلى طبعاً.رهف بضحكه :
_ مين ده اللي احلى منك، ولا سامح و لا ميه زيه دانت قمر، دكتور مراد انت مبتبصش في المريه ولا ايه؟أضافت ببعض الغيره:
_ و بعدين مين اللي اللي بيبصوا لسامح ده وقعته منيله؟مراد بضيق :
_ اتهدي وسيبي الولد في حاله ده غلبان وبيحبك .
أنت تقرأ
حب حتى الموت
Romanceوإذا العُيونُ تَحدّثتْ بلُغاتِـها قالتْ مَقالًا لم يَقُلْهُ خَطيـبُ في ساعةِ اللُّقْيا تَذُوبُ هُمُومُنا ويَضُوعُ مِن زَهْرِ السعادةِ طِيبُ النّاسُ أحْبابٌ بِفطرةِ ربّهمْ فَمتَى تَعو...