Chapter 3

9 1 0
                                    

Sebelum masuk ke kelas, Aira biasanya berjalan keliling sekolah sebab Aira datang awal setiap pagi. Aira lalu di tepi gelanggang basketball.

Sekumpulan pelajar lelaki sedang bermain basketball. Tiba-tiba bolanya hampir terkena ke arah Aira. Nasib baik Aira dapat menangkap bola sebab dia dah tau benda ni akan terjadi.

"Hey! Boleh bagi bola tu tak?"

Aira memandang lelaki yang menjerit kepadanya. Lalu bola itu Aira berikan semula kepada lelaki itu.

"Hey! Jangan lalu dekat balkoni yang berhampiran dengan stor!"

Aira memberi amaran lalu berjalan meninggalkan lelaki itu yang terpinga-pinga?

"Weird!"

...

Seorang lelaki bernama Mark sedang termenung sedangkan pelajar yang lain memberikan tumpuan kepada pelajaran di hadapan kelas.

"pstt! Mark kau kenapa?" Kawan Mark, Felix bersuara setelah melihat Mark asyik termenung saja.

"Erm kau kenal tak pelajar perempuan rambut panjang warna hitam, tinggi sikit, kulitnya putih"

Felix mengeruhkan dahinya.

"ciri-ciri perempuan yang kau sebut tu banyak Mark kat sekolah ni. Kau nak aku sebutkan satu satu ke?"

"ishh tak pe lah" Mark kembali termenung.

"Kenapa dengan perempuan yang kau tanya tadi? Dia luahkan perasaan kat kau ke?" soal Felix

"Tak. Dia warning aku jangan lalu dekat balkoni yang berhampiran dengan stor"

Felix terdiam. Sepertinya dia tahu.

"Oh perempuan tu. Dia memang macam tu. Banyak yang cakap dia tu macam peramal"

Pap!

Mr.Johnny memukul meja Felix dan Mark menggunakan rotan.

"Jangan bercakap di dalam kelas saya! Felix pergi lari 3 pusingan di padang! Mark pergi meja saya di bilik guru dan kemas buku-buku biologi yang ada di meja saya. Sekarang!!"

Felix dan Mark cepat cepat keluar meninggalkan kelas . Felix sudah pergi ke padang manakala Mark sedang berjalan menuju bilik guru. Mark melalui kawasan balkoni yang berdekatan dengan stor. Tiba-tiba ucapan gadis tadi terngiang di telinganya.

'Hey! Jangan lalu dekat balkoni yang berhampiran dengan stor!'

Mark melihat tumpahan Minyak di kawasan balkoni yang berhampiran dengan pintu stor. Kalau pelajar atau guru lain yang lalu kawasan tu mesti cedera parah. Tiba-tiba seseorang berdiri di belakang Mark.

"Kau ok?"

Dia ni lagi?

"Aku ok je. Aku belum lalu kawasan tu lagi"

"Haa baguslah"

Aira pusing dan ingin meninggalkan Mark.

"Kau ke yang buat?" soal Mark

Aira pusing dan memandang Mark.

"Buat apa?"

"Kau kan yang tumpahkan minyak tu?"

"No! Bukan aku yang tumpahkan"

"Baik mengaku je. Mesti kau puncanya sebab tu kau suruh aku jangan lalu kawasan ni"

Aira menggelengkan kepalanya.

"Ikut aku sekarang! Aku kena laporkan dekat Mr. Johnny"

...

"Awak ke yang tumpahkan minyak tu Aira?" soal Mr Johnny.

"Bukan saya Mr.Johnny" Aira membela dirinya.

"Tipu! Kau yang buat kan?" Mark tertawa sinis mendengar pembelaan Aira.

'ishh. Stupid Boy! Kau tunggu lah akan ada orang yang datang nanti dan buktikan aku tak bersalah!'

Tok! Tok! Tok!

Seorang lelaki berusia dalam lingkungan 40 tahun masuk ke dalam bilik guru.

" Maaf Mr.Johnny. Minyak yang tumpah di balkoni tu adalah kesalahan tukang masak. Dia tergesa-gesa sampaikan minyak yang dia bawa tumpah. Bukan salah Aira"

Aira tersenyum mengejek kepada Mark.

"Kalau macam tu, Aira tak bersalah.. "

"... Tapi Aira dan Mark! Kamu berdua di hukum bersihkan tumpahan minyak di balkoni sekarang!"

What?!!!!

***

Disinilah Aira dan Mark berada. Membersihkan tumpahan minyak di balkoni.

"Kau Aira?" soal Mark

Aira menganggukkan kepalanya.

"Macam mana kau boleh tahu semua tu? Kau peramal ke?"

"Terpulang kau nak cakap apa tapi yang pasti aku dah selamatkan kau dari bahaya tadi" Aira memandang Mark lalu dia terkejut melihat hantu perempuan yang bersandar di bahu Mark. Hantu itu terlihat seperti menyukai Mark.

"Mark!"

Mark memandang Aira. Aira memegang dagu Mark dan Aira merapatkan wajahnya ke muka Mark seolah-olah ingin mencium Mark.

"What are you doing miss Aira?" Mark berdebar debar melihat tingkah laku Aira yang secara tiba-tiba.

Hantu yang bersandar di bahu Mark itu pergi meninggalkan Mark. Mungkin dia berfikir Aira ialah kekasih Mark.

"Dia dah pergi"

Mark mengerutkan dahi.

"Apa yang dah pergi?"

"Hantu"

Mark menepuk dahinya. Aira adalah perempuan yang paling aneh dia pernah jumpa dan hari ini dia terpaksa mendengar segala ucapan yang aneh dari mulut Aira.









Enjoy and Vote please:)
Thank You❤️

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 11, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

6th SenseWhere stories live. Discover now