De regels die in dit boek staan zijn geschreven regels. Die regels gelden dus voor iedereen op Nederlands grondgebied
De regels die in het Wetboek van Strafrecht staan zijn wetsregels. Wetsregels worden vaak verward met de regels die gemaakt zijn in de Gemeente. Dat noemen we (Verordeningen).
1.1 Wetten en verordeningen :
Regels die door de overheid zijn bedacht en beoordeeld zijn noemen we geschreven regels of geschreven recht. Het doel van deze regels zijn om de samenleving leefbaar te maken en dat ook zo te houden. Het recht bestaat uit regels die in wetten en verordeningen zijn vastgelegd.
WET :
Een wet is een geschreven regel, die is gemaakt door de landelijke overheid en die geld voor iedereen en overal op Nederlands grondgebied.
De grondwet is de belangrijkste wet in Nederland. Het bevat de regels voor de inrichting van de Nederlandse staat en de grondrechten van de burgers.
VERORDENING :
Een verordening is een soort huishoudelijk regelement. Het bestaat uit regels die bepaalt zijn door het gemeentelijk bestuur en dus niet door het landelijk bestuur dus die gelden dus ook niet landelijk. Een waterschap kan ook een verordening toevoegen aan hun reglement.
Publieksrecht :
Het publieksrecht regels alle algemene belangen van de samenleving. Het zijn de regels waarvan we allemaal vinden dat deze belangrijk zijn voor de samenleving. Een overtreding van een regel uit het publieksrecht is dus ook geen zaak tussen een dader en een slachtoffer. Maar tussen een dader en de samenleving. Iedereen moet zich hier aan houden!
Privaatrecht :
Het privaatrecht regelt de rechtsverhouding tussen de burgers. En daarom word het ook wel burgerlijk recht genoemd of civiel recht genoemd. Een burger kan in dit optiek ook een bedrijf of instelling zijn. Deze regels gelden ook voor iedereen.
Strafrecht :
Het strafrecht is een onderdeel van het publieksrecht. De basis van het strafrecht is vastgelegd in twee wetboeken.
1. Het wetboek van Strafrecht.
2. Het wetboek van Strafverordening.