Part 4 - Isteriku diraba Hasrul

34.3K 75 2
                                    

[flashback]

Aku memang tahu yang El ada adik angkat di Universiti dahulu. perkenalan mereka membuatkan mereka jadi hubungan "adik angkat - kakak angkat" sebab mereka dari kawasan perumahan yang sama. Ketika El sudah tahun ke-3 di universiti tersebut, adik angkatnya yang aku kenali dengan nama Hasrul baru masuk ke uni tersebut tetapi mengambil course berlainan. Oleh kerana keluarga mereka mengenali satu sama lain, El disuruh untuk "tengok-tengokkan" Hasrul di Uni tersebut, kalau-kalau Hasrul perlukan apa-apa bantuan. ketika El sudah di tahun akhir dan Hasrul masuk tahun ke-2 di uni tersebut, mereka diejek sebagai pasangan kekasih kerana selalu kehulu-kehilir bersama-sama. Tetapi El menyangkal kenyataan tersebut.El memberitahu bahawa pada ketika itu, mereka lebih mudah bergerak ke hulu-ke hilir sebab Hasrul telah mendapat kebenaran dari ibubapanya untuk memandu kereta sendiri di Uni tersebut. Lagipun, bukan dia seorang menumpang kereta tersebut. kawan-kawannya juga ada meminta bantuan hasrul kalau-kalau mereka ingin ke mana-mana. El beritahu memang setakat itu sahaja hubungan mereka. seperti kakak dan adik kandung.

El telah memberitahu aku semua perkara ini ketika kami mula-mula berkenalan. bagaimana kami bertemu? Aku dan El sama-sama membuat kursus praktikal di syarikat yang sama di Shah Alam. Ketika kami mula bercinta juga, kami pernah sama-sama mengunjungi Hasrul di Uni tersebut dan sama-sama makan tengah hari dengan hasrul. pada ketika itu, aku sendiri lihat tiada apa-apa diantara mereka kerana ketika kami bersembang, El memang kerap memegang tanganku di hadapan Hasrul dan Hasrul tidak menunjukkan reaksi kurang senang atau jeles. Hasrul juga adalah seorang budak yang aku rasakan agak "nerd" dari penampilan dan pemakaiannya. Jadi aku tak syak yang bukan-bukan.

[end of flashback]

Kantoinya El dijamah Hasrul juga aku dapat tahu melalui whatsapp. 

Kita sebagai suami memang boleh sense ada yang tak kena bila sesuatu tu dah/akan berlaku. dalam kes ni, ada satu hari tu El kerap sangat sebut nama Hasrul dalam whatsapp. Aku betul2 tak ingat tengah sembang ngan dia pasal apa tapi yang pasti aku 'triggered'. maybe jugak dia ada sebut dia nak jumpa/dah jumpa Hasrul minum2  hari tu. so aku jadi jeles.

aku jadi tidak sabar dan aku terus telefon El. Panggilan pertama dan kedua tak berangkat. Aku seperti hilang pedoman. aku dah siap sedia memegang kunci kereta ketika El menghubungi aku semula. [dialog]

E: helo, abg call tadi eh

A: kenapa tak angkat?

E: ada kerja sikit tadi. kenapa abg call?

Boleh pulak dia tanya aku, kenapa aku telefon sedangkan bagiku, perkara itu adalah sesuatu yang bukan boleh dibuat main-main. tambah2 bila dia cerita separuh-separuh macam tu.. mcm nak main-mainkan aku pulak

A: El, cakap betul-betul la. abg tanya tadi jawab la elok-elok.jangan buat-buat tak faham. abg nak pergi office El sekarang.

E: Eh, abg. kita sembang sini je la. El tak boleh keluar sekarang, boss ada

A: cakap betul-betul, El dah buat apa-apa ke?

E: apa tuduh-tuduh ni? El mana ada jumpa siapa-siapa.

A: tu yang kata tadi nak jumpa Hasrul? ke dah jumpa?

E: (senyap tak bercakap)

Aku sudah mula meninggikan suara kerana aku rasakan yang El sudah buat sesuatu yang aku tak suka. Aku paksa El memberitahu perkara sebenar, tetapi El lebih banyak mendiamkan diri. Aku pula yang asyik bercakap. Bila aku sentuh bab anak, bagaimana dia harus fikir tentang anak, dan aku beri jaminan yang aku takkan marah.. barulah dia mula nak bersuara..[dialog]

E: Abg. El pun rasa mcm nak come clean. abg ingat tak, El pernah cite banyak kali kan pasal Hasrul. tapi ada satu yang El tak cite sebab El takut abang anggap El ni kotor. 

kisah aku dan isterikuWhere stories live. Discover now