A mostani helyzetben kicsik és nagyok is hátuk mögött hagyták a megszokott, normális hétköznapokat, hétvégéket. A máskor a felkelés, az iskolába eljutás, házifeladatírás és lefekvés folyton ismétlődő kereke egy teljesen más fordulatot vett. Az egyébként igencsak megregulázott napi rutinunk most, remélhetőleg a tananyag mellett, kissé rugalmassá vált, ami azt jelenti, hogy több időnk van a rajzolással foglalkozni, mint máskor. Legyen az pár perc vagy pár óra, mind segít, hogy fejlődjünk a művészetben az efféle terhes idők alatt is. Íme 10 nagyszerű tanács, amivel nem csak fejleszthetjük a rajzolási technikáinkat, hanem ki is kapcsolódhatunk az otthonunkon belül!
1. Próbálj ki új technikákat, eszközöket!
Kapjuk elő a rég elfeledett, haszontalannak vélt rajzeszközeinket a polcok alól! Sosem árt kicsit kilépni a komfortzónánkból, és kipróbálni valami újat. Ha eddig csak a ceruzákra esküdtél, és van otthon egy elfekvőben lévő vízfestékkészleted vagy egy csomag rajzóráról kimentett pasztellkrétád, most nyugodtan előveheted! Ki tudja, talán a kipróbálásig nem is gondoltad volna, hogy ez milyen jól megy neked és talán a továbbiakban ez lesz a kedvenc eszközöd, ha rajzolásról esik a szó. Az interneten számtalan videót, oldalt, magyarázatot lehet találni a különböző rajzeszközök használatáról. Bátran böngéssz és próbálgass!2. Vezess aktívan vázlatfüzetet!
A vázlatfüzetek tökéletesek arra, hogy folyamatosan fejleszd a rajzolásodat. Akármilyen füzet megteszi, a lényeg az, hogy alkalmas legyen arra, amire szánod (például ha vízfestékkel vagy filctollal szeretsz dolgozni, célszerű egy vastagabb lapú füzetet keresni/venni). Rajzolhatsz bele vonalas vázlatokat, kis firkákat, de akár kisebb kidolgozottabb rajzocskákat is, bármilyen eszközzel. Dekoráld, díszítsd a füzetedet, ahogyan neked tetszik. Vázlatfüzetbe mindig van idő rajzolni, és nincs is jobb annál, mint mikor a telerajzolt lapok vaskos súlyát érezheted a kezedben. Akár este lefekvés előtt, akár egy önjelölt kis szünetben a tananyagok között is tudsz skiccelni valamit. Nem csak hasznos, de szórakoztató elfoglaltság is!3. Hozz létre egy rajzos Instagram-oldalt!
Az Instagrammot eredetileg azért találták ki, hogy fotókat lehessen egymással megosztani. Mi sem alkalmasabb egy ilyen platformnál, hogy szélesebb körben is prezentáld, felvállald a munkáidat. Ma már nagyon sok rajzos profilt lehet találni ezen az oldalon, kreatívnál kreatívabb alkotásokkal. A rajzolás mellett könnyen megeshet, hogy új ismerősöket tudsz szerezni a rajzaid lévén, vagy követni és támogatni tudod kedvenc művészeidet!
Ha fiatalabb vagy, javaslom, hogy tedd privátba az oldaladat, így majd csakis olyan emberek fogják látni, akiknek te ezt engedélyezed, például a barátaid és a szélesebb körű családtagjaid. Innen könnyen letilthatsz bántó szándékú embereket, akik esetleg rosszindulatú kommentekkel zaklatnak.
Az persze mondanom sem kell, hogy ez ilyen horderejű döntéshez hasznos a rajzolásbéli aktivitás. Ha hosszú távra tervezel, nem árt, ha tudsz egy kicsit angolul vagy akármelyik más "globális nyelven", kialakítod a profilod "arcképét", stílusát, aktívan tartod a kapcsolatot kommentek és lájkok formájában a követőiddel illetve megtanulod elfogadni az építő jellegű kritikákat. Az már csak plusz, ha esetleg sikerül egy olyan kis rajzos csoportot találnod, akik befogadóak és teljesen megegyező érdeklődésűek, mint te. Nyugodtan tervezz, és nem lehet elégszer hangoztatni, hogy vigyázz magadra az online térben!4. Csinálj AT-ket, DTIYS-ket (és Commissionokat)!
Ez az ötlet leginkább azoknak szól, akiknek van Instájuk vagy más rajzos oldaluk. Ha neked van, akkor biztosan tisztába vagy a címben említett kifejezésekkel, de hogy mindenki megismerje őket, röviden részletezem a szavakat.
Az DTIYS a "Draw This In Your Style", magyarul a "Rajzold le ezt a te stílusodba" rövidítése. Ezeket lényegébe bárki létrehozhatja vagy megcsinálhatja. Nem áll másból, mint egy rajzból, amit minden ember átrajzolhat a saját stílusába bármilyen technikával, vagy akár le is másolhatja. Nincs más dolgod, mint rákeresni erre a hastagek között, biztosan találsz neked tetszőt. Egy ez jó módszer a követők toborzására is, mivel, ha a többi résztvevőnek tetszik a műved, ezzel meg fogják ismerni a profilodat, és biztosan nem fognak fukarkodni a szívecskeikonokkal.
Ha már hosszabb berendezkedésű instázó vagy, már biztosan kialakítottál egy minimális szintű ismertségi kört. Na, ekkor jöhet az AT, ami nem más, mint az "Art Trade", magyarul "Rajzcsere" rövidítése. Ez nem áll másból, mint hogy egy másik felhasználóval (javaslom, hogy minimálisan ismerd az illetőt) megbeszélitek a rajz nagyságát és a rajzolandó dolgot, amik, tapasztalataim szerint, leginkább egymás karakterei szoktak lenni. Ha szeretnétek, határidőt is megbeszélhettek, bár ez nem szokás. Dolgod végeztével nincs más munkád, mint kiposztolni a kész művet, mint ahogy a másik résztvevő is. Ingyen rajzot kapni valakitől nagyon jó érzés, főleg, amikor te is adhatsz neki valamit. Ilyen alkalomra készült rajzom volt az 5. fejezetbéli alkotás is az egyik külföldi ismerősöm karakterével, Grigoryval.
A Commissionok készítését, az olyszerű rajzolást, amit már eladásra rajzolsz, már csakis komolyabb követőtáborral rendelkezőknek ajánlom, akik számára bizonyára ez sem ismeretlen fogalom. Itt már azért komoly dolgok forognak kockán; célszerű egy rendes árlistát készíteni a különböző kidolgozottságú rajzokhoz igazodva. Rendszerint itt is a saját karakterek a legnépszerűbb kérések. Figyelj, hogy a szállítás díja, a fizetési módok, valamint azok a dolgok is fel legyenek tüntetve az ismertetőn, amiket nem vagy hajlandó rajzolni. Ha sikerül befutnod, a biztos zsebpénzforrás szinte garantálva lesz! :)5. Rajzolj dolgokat a közvetlen környezetedből!
Hétköznapi tárgyak rajzolása nem is olyan egyszerű, mint aminek azt sok ember hiszi. Ragadd meg az alkalmat és nézz körül a szobádban otthonodban! Biztosan találsz olyan könyvet, cserepes növény, dobozkát, bútordarabot vagy bármi kisebb-nagyobb miegymást, amit van kedved lerajzolni. Nem kell feltétlenül realisztikusnak lennie, lerajzolhatod bármilyen módon, de azért egy kis csendélet-gyakorlatot is végezhetsz. Ha pedig a szüleid vagy ha van, testvéred éppen mozdulatlanul dolgozik, megpróbálkozhatsz emberi rajzzal is. Ha sikerül rávenned valamelyikőjüket, hogy üljenek neked modellt, mindjárt könnyebb is a dolgod (természetesen például nassolnia, olvasnia vagy telefonoznia nyugodtan lehet az áldozatodnak, amíg te befejezed a művedet).6. Itt az idő egy kis anatómiagyakorlásra!
Igen, a rettegett anatómia, mindannyiunk borzalmas réme! Ne rettenj meg tőle, vedd fel vele a harcot! Keresgélj az interneten képeket, referenciafotókat, és próbáld meg a gyengeségeidet fejleszteni. Mint ahogy azt kedves rajzszakkörös tanárom mondja, a másolás csak az alkotáshoz vezető út. Meglátod, ha ráfekszel a nehézségeidre, előbb-utóbb biztosan sikerül majd fejlesztened őket, és a rajzaidról természetesebb mozdulatok, arckifejezések és testfelépítés fog rád visszamosolyogni!7. Nézz Youtube videókat!
Ereszkedj bele a Youtube legmélyebb rajzos bugyraiba és keresgélj neked tetsző videókat, dokumentumfilmeket. Itt egész biztosan fogsz neked való tartalmat találni, hiszen manapság már millió szám töltik fel az érdekesebbnél érdekesebb, kreatívnál kreatívabb videókat. Akár innen találnál rajzolnivalót, néznél tutorialokat vagy egyszerűen csak kikapcsolódásra vágysz, rajta vágj neki! Itt is előny, ha tudsz valamilyen idegen nyelven, legfőképpen angolul, mert tapasztalataim szerint a legkreatívabb videók ezen a nyelven kerülnek feltöltésre. Így a kellemes videónézést a hasznos nyelvtanulással is össze kötheted!8. Újítsd fel megunt, elavult tárgyaidat, dekorálj!
Eme ötlet harctere szintén az otthonod illetve a szobád. Idézd fel magadban, hogy esetleg vannak-e olyan dolgaid, amelyeket szívesen kicsinosítanál, felújítanál, legyen az egy telefontok, ceruzatartó, egy póló vagy a szekrényed eleje. Ha pedig van hozzá elegendő mennyiségű eszközöd is (festék, ecset, varródoboz, tű, stb.) akkor most itt az idő újragondolni az unalmas, nem hozzád illő tárgyaidat, és valami újat varázsolni belőlük!9. Rendszerezd a rajzfelszerelésed!
Mikor lesz több időd szépen rendbe rakni a rajzfelszerelésedet, mint most? Egy szépen rendben tartott ceruzakészlet sokkal szebben néz ki, mint egy olyan, amiben össze-vissza hevernek a különböző színek. Ha ezzel végeztél, a helyére rakás előtt letörölgetheted az asztalodat, kisuvickolhatod belőle az esetleges tinta-vagy festékfoltokat, a rendbe rakott felszerelésedet pedig szépen behelyezheted a fiókokba vagy rárakhatod a polcokra. Amiket gyakran használsz, tedd könnyebben elérhető helyre, amiket pedig kevésbé, azoknak keress egy kevésbé szembetűnő zugot. Meglátod, hogy nem csak kinézetre lesz jobb, hanem sokkal gyorsabban is tudsz majd az eszközeiddel dolgozni, mivel tudni fogod majd, hogy mit hol keress.10. És a legfontosabb: alkoss, amennyit csak tudsz!
Ragadj meg minden alkalmat az alkotásra! A művészek számára nem áll meg az élet ilyen időkben sem, sőt a rajzolásra, festésre szánt lehetőségünk meredeken megugrik. Vesd bele magad az ötletgyűjtésbe, inspirálódj akármilyen helyszínről. Valósítsd meg régóta elfekvőben lévő ötleteidet, próbálj meg minél többször alkotni, hiszen a fejlődés mellett eredményképpen sok szép rajzot és festményt tarthatsz majd a kezedbe, amikre büszke lehetsz! :)-----------------------------
Ezek lennének az én "TOP 10" tanácsaim, amivel produktívan tudod tölteni a napjaidat. Természetesen még rengeteg ilyen ötletet lehet kifundálni illetve találni, keressetek, kutakodjatok bátran! Ha van bevált- vagy neked tetsző ötleted, tipped, ami ide nem került be, nyugodtan oszd meg a kommentszekcióban! :)
Remélem hasznosnak találjátok a tanácsaimat!
~YvonneHUN
YOU ARE READING
Vázlatfüzet Extrákkal + | Rajzaimnak és tapasztalataimnak tárháza
RandomMár egészen kiskorom óta a ceruza volt az egyik legjobb barátom, a mai napig imádok rajzolni, a rajzstílusom folyamatos fejlesztésére törekszem. Ezért is hoztam létre ezt a kis "portfóliót", hogy meg tudjam mutatni Nektek a rajzaimat. Ha pedig elég...