Chapter 5

4.6K 163 3
                                    

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Di Pagi Hari......

Bbb dkk telah bersedia untuk pergi ke Akademi MATA. Beg yang berisi keperluan beserta kesemua Power Sphera. Kaktus dan Pikachu juga ikut. Ali, Uncle Bakar dan Rizwan juga bersedia. Mereka ke satu bilik khas yang digunakan sebagai pengakutan ke Akademi MATA. Apabila melalui bahagian bawah laut. Semua kawan2 Boboiboy berasa kagum dan teruja dengan pemandangan tersebut.

Bbb: Akademi MATA terletak di dalam laut ke?
Rizwan: Tidak. Akademi MATA terletak di sebuah pulau buatan yang tidak ada dalam peta atau rada.
Bbb: Memang hebat teknologi disini.

Sampai sahaja ke Akademi MATA. Mereka tidak ikut laluan biasa ejen muda tapi jalan khas rahsia terus ke bilik briefing room. Muncul hologram General Rama. Dia teramat terkejut melihat......

General: Ali!?
Ali: Erh.......Siapa pak cik ni, uncle?
General: Kamu tak ingat saya?
Bakar: Nanti saya ceritakan general. Ali, ini adalah General Rama.
Ali: Oh. General Rama maafkan saya sebab diadap tadi. (menunduk)
General: Tak apa Ali. Ini ke yang kamu kata Rizwan? Orang yang akan mengejut seluruh akademi.
Rizwan: Ya general. Tapi......semua mentor dan ejen muda di benarkan berehat sebelum hari menjelang malam bukan. Jadi, malam nanti kita beritahu semua orang. (sambil memakan lolipop)
General: Bagus juga tu. Dan.....siapa mereka ni? (tunjuk Bbb dkk)
Bakar: Oh. Jika general nak tahu. General kena hubungi ketua teras. Sebab ini adalah pekara serius.
General: Baiklah kalau begitu. Kamu semua nak menetap sementara disini?
Bakar: Ya. Dengan mereka sekali.
General: Baiklah. Bersurai.

Mereka keluar dari briefing room. Tiba2 Ali memegang kepala yang sakit yang teramat. Uncle Bakar dan Rizwan cuba menenang kan dia.

Ali: (Nafas laju dan berpeluh)
Rizwan: Ali bertenang.
Bakar: Jangan cuba ingat Ali. Biarkan je.

Ali kembali tenang. Ejen Bakar membawa Ali kebilik nya. Rizwan pula membawa Bbb dkk kebilik masing2. Boboiboy, Fang, Gopal, Kaktus dan Power Spheras satu bilik. Yaya, Ying, Masha dan Pikachu satu bilik. Dibilik Ali. Dia sedang terbaring lemah sambil di temani oleh Uncle Bakar. Tiba2 ada orang call uncle Bakar yang sebenarnya ayah Ali 'Dr. Ghazali'.

Bakar: Assalammualikum bang. Kenapa call ni?
Dr.G: Waalaikummussalam. Bukan apa2 pun. Cuma macam mana keadaan kat sana?
Bakar: Alhamdulillah, sini baik2 je tak ada apa2 berlaku pun.
Dr.G: Baguslah. Mana Ali? Kasi abang cakap dengan dia jap.
Bakar: Ok bang. Jap ya. Ali, ayah kamu call. Nah.

Ali menukar posisinya baring ke duduk dan mengambil phone uncle Bakar.

Ali: Assalammualaikum. Ayah.
Dr.G: Waalaikummussalam. Hah Ali. Macam mana kamu kat sana Sihat?
Ali: Alhamdulillah sihat. Ayah bila nak balik? Dah tiga tahun tak balik.
Dr.G: Ayah balik dalam hujung bulan ni. Sebab kerja kat sini dah siap.
Ali: Betul ke ni!? (teruja)
Dr.G: Iya. Baiklah. Ayah tutup dulu ya. Ada kerja. Assalammualaikum.
Ali: Waalaikummussalam.

Skip......

8:00.pm.

Alicia, Rudy, Iman dan Khai berada di briefing room. Mereka menerima panggilan misi. Terpapar hologram General Rama.

General: Semua dah ada? Baiklah. Komeng dan konco2 telah membeli senjata canggih lagi. Kali ni robot berteknologi tinggi yang handal bertarung.Kemungkinan robot itu membuat kekacauan. Mereka sekarang di sebuah kilang di tempat lama mereka.Jadi tugas kamu semua ialah menghalang mereka. BERTINDAK SEGERA!!

'Adventure Of Love' EA X BBB (COMPLETE)Where stories live. Discover now