Eu sunt o fata si o fata trebuie sa mearga repede,cu capul aplecat,privind in pamant,ca si cum siar numara pasii.Privirea ei nu trebuie sa se ridice,nici sa rataceasca de-a dreapta sau de-a stanga drumului,pentru ca daca ochiul ei l-ar intilni pe cel al unui barbat,tot satul ar considera-o "shamuta".
Daca o vecina,deja casatorita,o femeie batrana sau oricine altcineva ar vedea-o singura pe ulita,neinsotita de mama sau de o sora mai mare,fara oi,fara snopi de fin sau saci cu smochine,tot sharmuta arnumi-o.
O fata trebuie sa fie maritatapentru a privi drept in fata ei,pentru a merge la pravalia negustorului,pentru a se putea epila si pentru a purta bijuterii.
Atunci cand o fata nu este casatorita pana la varsta de paisprezece ani,asa cum sa intimplat cu mama mea,satul incepe sa randa de ea.Dar,pentru a se putea casatori,o fata trebuie sa astepte sa-i vina randul,in familie.Cea mai mare mai intii,apoi - celelalte.
Sunt prea multe fete in casa tatalui meu.Patru,toate la varsta maritisului.Mai sunt si doua surori vitrege facute de cea de-a doua sotie a tatului nostru.Ele sunt inca mici.Unicul barbat,fiul adorat de toti,fratele nostru Assad-s-a nascut glorios printre toate fetele astea,pe locul al patrulea.Eu sunt a treia.
Tatal meu,Adnan,este nemultumit de mama mea,Leila,care i-a daruit toate aceste fete.El este nemultumit si de a doua nevasta a lui,Aisa,care nu i-a daruit decit fete.
Nura,cea mai mare,s-a casatorit tirziu,pe cand eu insami aveam in jur de cincisprezece ani.Kainat,a doua fata,nu a fost ceruta in casatorie de nimeni.Am auzit ca un barbat l-a intrebat pe tata de mine ,dar mi s-a spus ca trebuie sa astept casatoria lui Kainat inainte de a putea sa visez la a mea. Dar Kainat poate ca nu este prea frumoasa sau poate ca este prea inceata la munca... Nu stiu de ce nu este ceruta in casatorie,insa daca ea ramane fata batrana,va fi bataia de joc a satului si eu de asemenea.
Eu nu am cunoscut nici un joc,nici vre-o placere,de cand mintea mea este capabila sa-si aminteasca.A te naste fata in satul nostru este adevarat blestem.singurul vis spre libertate este casatoria-a parasi casa tatalui pentru cea a sotului si a nu te mai intoarce nii daca esti batuta.Este o rusine ca o fata sa se intoarcain casa tatalui ei,ea nu trebuie sa ceara pprotectie decat acasa la ea,este datoria familiei de a o trimite la sot.
Sora mea a fost batuta de sotul di si ne-a facut rusinea de a veni acsasa la noi ca sa se planga.
Ea a avut sansa de a avea un barbat si eu visez la asa ceva.
De cand am auzit ca un barbat ii vorbise tatalui meu despre mine,nelinistea si curiozitatea ma devoreaza.Stiu ca baiatul locuieste la trei sau patru case depsrtare de noi.Uneori,il pot zari din inaltul terasei unde intind lengeria la uscat.Stiu ca el are o masina,este imbracat cu costum,poarta permanet o servieta mare,probabil ca lucreaza in oras,intr-un domeniu "bun"pentru ca nu l-am vazut niciodata imbracat ca un muncitor,totdeauna arata impecabil.Mi-ar placea sa-i vad fata mai de aproape,dar mi-e teama ca familia mea m-ar putea surprinde tocmai cand stau la panda,Asa ca,ducandu-ma sa caut fin pentru o oaie bolnava,la grajd,merg repede pe drum,in speranta ca-l voi putea vedea mai aproape.Dar isi lasa masina prea departe.Folosind mere puterea mea de observatie,aproape ca stiu la ce ora iese ca saplece la lucru.La ora sapte dimineata,ma prefac ca strand lenjeria de pe terasa sau ca ,merg sa caut o smochina coapta,sau ca ma duc sa scutur covoarele pentru a-l vedea chia si doar un minunt plecand cu masina.Trebuie sa ma misc repede ca sa nu ma observe ai mei.
Urc scarile,trec prin camere ca sa ajung la terasa,scutur cu energie un covor si privesc peste zidul de ciment ,cu ochii usor intorsi spre dreapta.Daca m-ar vedea cineva de departe,nu ar putea ghucu ca privesc spre ulita.
Uneori,am timp sa ii zaresc.Sunt indragostita de barbatul acesta si de masina asta!Pe terasa mea,imi imaginez o multime de lucruri:sunt maritata cu el si privesc,ca acuma,masina-indepartandu-se pana ce nu o mai vad,dar el se va intoarce de la munca la apusul soarelui.Ii voi scoate incaltarile si,in genunchi,ii voi spala picioarele,asa cum face mama mea cu tata.Ii voi aduce ceaiul,il voi privi cum isi fumeaza pipa sa lunga,asezat precum un rege in fata casei.Voi fi o femeie care are un sot!
Si voi putea chiar sa ma machiez,voi putea iesi la cumaraturi,voi putea sa ursc in masina asta cu sotul meu si chiar voi putea merge in oras.Voi putea suporta orice rau,pentru simpla libertate,daca am chef sa trec singura pe usa asta si sa ma duc sa cumpar piine!
Insa nu voi fi niciodata o sharmuta.Nu-i voi privi pe ceilalti barbati,voi continua sa merg repede,dreapta si mandra.dar fara sami mai numar pasii,cu ochii plecati,iar satul nu ma va putea vorbi de rau,pentr ca sunt maritata.
De pe aceasta terasa inalta a inceput povestea mea teribila.Eram deja mai batrana decat sora mea mai mare in ziua nuntii ei si speram,si disperam.
Probabil ca aveam optsprezece ani sau poate ceva mai mult,nu stiu.
Memoria mea s-a facut fum in ziua in care focul a cazut peste mine.
YOU ARE READING
Arsa de vie
Random"O marturie tulburatoare" Sa fie o nenorocire faptul ca te-ai nascut femeie? Pentru ea,cu siguranta,Suad are 17 ani si e indragostita.In satul sau,la fel ca in multe altele,dragostea nu exista dupa casatorie,daca nu resprecti aceasta lege,atunc...