PRZEDMOWA

1.4K 44 24
                                    

⠀⠀
⠀⠀
⠀⠀

Średniowiecze nie jest bardzo dobrze udokumentowaną epoką. Niektóre wydarzenia, narodziny czy zgony władców nadal pozostają dla nas wielką tajemnicą. Co czuli w danych momentach swego barwnego życia, kogo darzyli miłością, a kogo nienawiścią?
Nie na wszystkie pytania znajdziemy satysfakcjonującą odpowiedź - pozostaje nam więc tylko wyobraźnia.

Pierwsze lata panowania Jadwigi Andegaweńskiej najczęściej ograniczane są do dni spędzonych na kolejnych naukach, zagłębianiu polskiej historii, zabaw, a już szczególnie na okropnie długiej tragedii i komedii zarazem, z Wilhelmem Habsburgiem i Władysławem Jagiełłą w rolach głównych. Oczywiście, to też ważna część historii, tutaj chciałabym jednak skupić się na innych aspektach. Na Wawelu, na Krakowie, na Polsce, która przywyknąć musiała do króla-niewiasty, a potem jeszcze do króla-niedźwiedzia.

Razem z bohaterami odwiedzimy nie tylko Kraków czy Wilno. Na parę chwil znajdziemy się w Melsztynie, na Mazowszu czy w Wiedniu. Przywitamy również krzyżacki Malbork, a innym ważnym miejscem akcji będzie też Buda - gdzie czekać na nas będzie dobra starsza siostra
i król Maria Andegaweńska (a nie wredna zołza). Staniemy też na wprost nie tak szalonej i złej Bośniaczki, podręczymy trochę Zygmunta i powitamy Karola z Durazzo. Pośmiejemy się
z Olgierdowiczami, pokrzyczymy wraz z polskimi panami i pospiskujemy z Witoldem, Anną czy Krzyżakami.


Mam nadzieję, że nikogo na śmierć nie zanudzę, nie przyprawię
o załamanie nerwowe czy palpitacje serca. Za wszelkie choroby podczas czytania długich rozmów o Wilhelmie nie odpowiadam. Informuję jednak, że z Habsburga nie będzie taki wariat, jak go zwykle ludzie przedstawiają (przynajmniej mam taką nadzieję), a i nuż sprawię, że polubicie tą moją Elżbietę Pilecką.

Pozostaje mi więc zachęcić was do umieszczenia tego tworu w swojej bibliotece i liczę, że spotkamy się już niedługo.
Do zobaczenia!
⠀⠀

⠀⠀

⠀⠀

KRÓLOWIE 》JADWIGA ANDEGAWEŃSKAOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz