(8) Masuk

284 39 1
                                    

Wuuuuussshhhhh

Angin meniup kencang pada malam yg agak indah. Kini sudah pukul 2 pagi dan kebiasaannya semua orang sudah masuk ke alam mimpi kecuali beberapa orang. Kelihatan seseorang berada di dlm kedai Kokotiam milik datuknya.

"Lunar, kau dah boleh keluar." Solar bisik. Jam kuasanya menyala dan Lunar keluar dari jam tersebut. Kalau nak tau, Lunar boleh keluar atau masuk jam kuasa tu kalau Solar guna kuasa cahaya tapi dia akan dipaksa masuk ke dlm jam tu dan tak boleh keluar kalau Solar guna kuasa kegelapan.

"Nah, kau hanya kena cucuk pen drive ni masuk dan cctv akan automatic dihacked. Aku dah masukkan beberapa coding kat dlm jadi tak payah nak hack secara manual. Bila semua skrin mengeluarkan perkataan 'hacked' barulah kau boleh keluarkan pen drive tu dan kita dah boleh pergi mana2 tanpa dirakam. Lepas kau dah hack, periksa bilik mesyuarat. Kalau kosong aku masuk. Kalau ada orang tunggu sampai dah takde baru bagitau aku." Solar terangkan rancangannya.

"So... mcm mana tuan nak masuk ke dlm base ni kalau ada satu je jalan masuk? Kan tuan cakap tuan tak nak guna kuasa tuan?" Lunar tanya. "Ya, memang pun base tu ada 'satu' jalan masuk dan ya aku tak nak guna kuasa aku sebab tinggalkan kesan tapi aku dah buat satu laluan rahsia awal2 kalau benda2 mcm ni berlaku."

"Pandai jugak tuan fikir semua ni atau sebab penulis cerita ni yg bazirkan 1 hari untuk dapatkan idea dan bazirkan beberapa minit untuk mencari gambar Tapops-U ni sebab takde comic tu?"

Risha: Hey3.... jangan nak bocorkan benda tu kat readers kita! Dan benda tu takde dlm skrip

Lunar: Apa? Betullah kan? Sebab tu lambat update buku ni

Risha: Hmm... yelah... memang betul pun. Lepas tu cikgu kasi 3 assignment. Kena siapkan tu dulu sebab ada due date

Lunar: Hahaha! Tak sekolah pun ada kerja sekolah!

Risha: *Ketuk Lunar dgn kuali* Dah2! Balik kepada cerita!

'Tuan aku ni memang dah rancang ni awal2 lagi ke atau kebetulan?' Lunar tanya dirinya sendiri. "Ok, kau dah boleh masuk sekarang." Solar kata. "Lompatan kegelapan." Lunar 'teleport' dirinya ke dlm bilik cctv dan nampak Fang duduk atas kerusi dan menghadap skrin.  'Ish alien landak ni pulak.'

Fang: Woi! Apa kau kata?!

Lunar: Apa?! Aku ikut skriplah!

Risha: Dah! Jangan kacau cerita ni!

Lunar perlahan-lahan datang dekat dgn Fang dgn sebatang besi di tangannya. Mana datang besi tu? Kat tepi bilik tu je. Bila dah dekat, dia terus pusingkan kerusi tu dan...

*berdengkur*

Yup, Fang tertidur waktu tengah periksa cctv. Dia bukan jenis alien yg kalau tak tidur 1 bulan ok je. Semestinya Lunar menarik nafas lega tapi dia tak boleh tinggalkan Fang mcm ni. Mana tau kalau tengah2 hacking dia serang? So Lunar buiat apa yg patut.

Ikat Fang kat dinding guna tali yg dia jumpa kat tepi bilik.

Takpe, lepas hacking tu, dia lepaskanlah Fang. Kan?

Lunar cucuk masuk pen drive yg diberikan oleh Solar dan tunggu. Selepas beberapa minit, semua skrin menunjukkan tulisan 'hacked' seketika sebelum tulisan tu hilang. 'Misi 1 berjaya. Senang sangat' Lunar kata dlm hati. Kemudian dia pandang semula pada Fang. "Psst... Shadow."

Dlm sekelip mata, Shadow keluar. "Apa dia Lunar?" dia tanya. "Boleh tak kau dgn kembar ular tu tolong turunkan landak ungu tu dari dinding?"   "Oh maksud kau Ula dan Uma tu?"   "Ha'ah. Jadi boleh ya?"   Shadow hanya senyum. "Mestilah boleh. Tolong kau dan tuan tugas aku." Lunar terus garukan leher Shadow. "Kau memang terbaik." Lunar kata sebelum keluar dari bilik tu.

Kerana Satu Salah Faham (Slow Update)Where stories live. Discover now