2

99 7 11
                                    


  Semasa hampir tiba depan kelas 4sains , kami pun mula perlahankan langkah and cover ayu hoho ! . Stelah melepasi pintu belakang kelas 4sains , aku menjenguk kepala kdalam klas terlebih dhulu untuk memastikan line clear . " wey korang, cepat masuk sir wan takdatang lagi ni " kataku . Kami pun masuk kelas dan duduk di tempat masing2 . Aku dan Fea duduk di meja baris keempat manakala Zira dan Deeja pula di meja baris ketiga . Setelah meletakkan beg dan mengemas serba sedikit laci yang sarat dengan buku , kami pun mula bersembang . " wey kau nak rasa tak nasi goreng aku ni?"tanya Zira . Zira ni kuat Makan orangnya , masa cg mengajar pun sempat lagi dia makan tapi tu lah otak still geliga . Nasib baik dia tak jadikan kami lauk makanan dia adeh . Berbalik kepada cerita tadi , rezeki depan mata kan ? Sape jer taknak an ? Kami bertiga terus mengangguk kepala tanda setuju . Classmates aku ni kebanyakannya kaki sembang tau , kaki tidur , kaki lepak , kaki maki pun ada tau..hahahaha... Kami kalau dah sembang sampai tingkat bawah boley dengr , silap2 ahli kubur kat blakang skolah pun bolee bangun dgr kami bersembang..almaklumlah belakang sekolah kami tu tempat perkuburan..aaasheram kan..hahah tak la..nasib baik blok klas aku ni jauh dari bilik guru , kalau tak , memang viral la dalam kalangan guru2 . Ingt cg2 tak mengumpat pasal anak murid mreka ke?" woi duit kelas bile nak bayar , bayar duit kelas ! Duit kelas ! Duit kelas ! Duit kelas !" Pinta Nadhira selaku bendahari kelas . Nadhira ni nampak je kecik tau tapi hakikatnya kerbau pun boley tumbang kalau dengr dhira laung .a3 Tiba2
.
.

"Buishhhhh !!! "
.
.

bunyi hentaman rotan atas meja pun bergema satu kelas . Maka dengan itu , terkejut beruk la kami . Terhinjut bahu dibuatnya nasib tak ada jantung.  Eh jap jantung ada tapi penyakit jer takda..Hahaha.. dan tiba2 " duit kelas otakkau bahlollll! " Latah asmi dan dia terus menutup mulutnya dek kerana tindakan refleksnya itu . Naseb tak tersembur jer nasik yang aku makan tadi bila dgr si asmi melatah , kalau tak , mandi airliur × nasi goreng lenyet la si Zira ni adui . Latahnya itu telh mendapat hilai tawa daripada kami semua . Kawan ko latah kot , sape jer tak ketawa kan? Biasa2 takpa la ni luar biasa , belum pernah dgr lagi latah macamtu sblumni !😂 . Berbalik kepada cerita tadi , sape jer yang suka main libas2 rotan dipagi hari yg indah yini melainkan cikgu disiplin kan?s o inilah dia cikgu disiplin a.k.a cikgu math klas aku . Cikgu aku ni suka sangat masuk kelas dari pintu belakang , sebabtu lah si Asmi boley latah seteruktu gais . Ariq selaku ketua kelas kami yang acah2 budak top10 yang paling anoying skali..sekali jer bukan dua kali eh ... but kalau takde dia memang sunyi kelas kami , maklumlah penghibur dikala sunyilah org tua2 kata...dia  pun mula memberi salam dan terus diikuti oleh kami semua . Kami membaca doa sblum memulakan sesi pembelajaran . Ye la taknak shyton kacau msa belajar kan tapi tu lah masa cikgu mengajar pun , still ada lagi pelajar yang wat aktiviti lain haha 😂 .

" jangan duduk lagi , berdiri " arah Sir wan  . Beliau pun memulakanlah sesi paginya itu dgn meronda satu kelas . Tiba2 ' pishhhh ! ' , " aduhh sakit cikgu " Zekry mengaduh oleh kerana dirotan dipunggung  . "sampah tu , kutip dan buang sekrang !" arah Sir wan kepada si Zekry . Zekry ni baru jer pindah beberapa bulan , dah dapat habuan istimewa dripada sir wan 😅 so sheram urmm , nampak tak kegarangannya yitu masa tgah serius ? Kalau mood melawaknya datang , memang pecah perut la kami dibuatnya .  Setelah terlihat agenda yang tak diduga itu , maka kalutlah kami mencari sisa2 sampah dibawah meja dan dalam laci untuk dibuang . Anak batu yang sebesar tahi mata tu pun kami kutip penangan aura sir wan adeh . Semasa aku sedang acah mengutip sampah walhal sampah dah takde , aku terdengar "Ehhh,sampah kau lahh ni bukan akuu " . Aduhai depani , dah duk sebaris tu ringankan tangan tolong buangla ishhh , aku libas ngan batang penyapu baru tau errr . Omelku dalam hati . Berani kan aku nk main libas2 orang ni?nak jadi askar kan kenala berani HAHAHA ! Btw cakap tu boleyla , nk buat tu ja susah hehe 😂 Tiba-tiba ....
.
.
'dhummmmm'
.
.
Dan serentak dengan itu kedengaranlah " oh mak kau ! " semua budak kelas aku berpaling kearah belakang kelas dan kelihatanlah sir wan tengah tercungap2 di sis bahagian meja yang dah roboh sparuh tu . Terkejut beruk kami dibuatnya , sebelumni tak pernah dengar pun sir Wan melatah sebegitu . " Kalau sir wan jatuh sekali ngan meja yang separuh roboh tu , pasti ketua kelas ngan penolong yang kena . Yelah , tak buang meja yang dah usang ke dalam stor kan , tapi takleh salahkan mereka gak , sir yang usik meja tu dlu , kalau dibiarkan sepi , takdenye roboh kan?" Omelku dalam hati .  Muka sir wan masatu kemerah merahan akibat menahan malu terhadap anak2 muridnya. Sepantas kilat sir wan membetulkan tali leher berwrna grey kegemarannya itu dan acah2 bersikap tenang walhal dalam hati tengah menahan malu .."ehemmmm2 fokus depan laa ..apa ni asyik tengok cikgu jer , tahula cikgu ni hensem daripada fattah amin " arah sir wan . Kami terus menoleh kedepan . Nak ketawa pun tak sampai hati bila melihat muka sir wan sebegitu rupa . "Rina!"tersedak2 aku yang pada ketika itu baru saja meneguk separuh air dan selebihnya habis tersembur dan hampir2 mengenai Zira . Nasib dia pandang depan , kalau tak, telan air masin la dia huhu . "aaaaaaa apadia cikgu" kataku dengan perlahan2 menyahut teguran cikgu. "kan saya dah cakap, lain kali , bila subjek saya, jngan minum or makan dalam kelas ..hormat la sikit saya ni cikgu tau ,awak tu anak murid saya "..tegas sir wan. Aku dengan muka yang penuh dengan  serbesalah terus menundukkan kepala memandang lantai , entah apa yang cantik sangat lantai tu pun aku tak tau . Lalu sir wan pun berjalan2 menghampiri barisan meja aku. "Rina !".fulamakkk sekali lagi nama ku dipanggil. Aku dengan muka yg penuh dengan keredhaan terus berpaling memandanh kearah sir wan . "hari rabu , saya rasa awak tak hadir ke sekolah, boley saya tahu , kenapa ya"tanya sir wan dengan penuh ketegasan.Aku dengan selambanya menjawap , "Ohh hari tu ,saya bukan taknak datang sekolah cumaaa..." "cuma apa rina"..tanya sir wan lagi . Aku pun terus menyambung kata2ku yang telah dipotong oleh sir wan tadi "saya minta maaf cikgu , masatu atuk sedara belah mak saya meninggal." Sir wan terus memuncungkan mulut dan ber'ohh' saja dan terus menyambung pertayaannya " mati dimana atuk sedara awak " fulamakkk weiii pertanyaan sir wan ni , memang lain dari yang lain la , luar biasa gitu . Aku dengan yakinnya menjawap.."alahhh dekat kubur la cikgu " wey !! srs la cannot brain why aku ngan beraninya jawab macamtu , bahas ngan sir sndiri kot . Berani kan aku? Contohi aku , dahla cantik , berani lak hmmm . Dan perkara tidak diduga terjadi , habis satu kelas mengertawakan jawapanku . Aku hanya tersenyum sambil menayangkan barisan gigiku yang tersusun rapi . Bagi aku , bahas membahas ni perkara biasa , dah sebati dalam diri aku . Lagi2 kalau nak menegakkan kebenaram , memang aku bahas habis- habisan la .

Tercipta Untukku 🍃Where stories live. Discover now