Bab 1

12 3 0
                                    

Hari ni adalah hari terakhir di kolej buat kami bertujuh kerana hari ni hari terakhir sebelum akhir cuti semester esok.

Aku masih enak dibuai mimpi sambil memeluk bantak peluk bergambarkan zombie. Tiba ii terasa sesuatu menyentuh mukaku.

"athirah bangun woi athirah bangun" kata Ain mengejutkanku sambil menggoncang badanku.

"jangan kacaulah sekejap lah nak sampai seratus zombi aku tembak ni" kataku mamai sambil memeluk erat bantal busuk zombiku.

"eh kau ni bangun woii" kata Ain menjerit di dalam bilikku.

"apa hal bising ii pepagi buta ni" kata Aliya sambil mengosok ii matanya.

"aik bukan tadi aku baru kejut kau ke? Ke kau tidur balik" tanya Ain sambil memandang Aliya hairan.

"tidur lagi ah masih pukul 5 pagi kot" kata Aliya sambil memeluk bantalnya ketika berdiri.

"apa bising ii ni jomlah makan aku ada masak nasi goreng ni" kata Alyah sambil bercekak pinggang di hadapan pintu. Memandangkan dia yang paling tua di antara kami dia lah yang memasak. Kalau tak ke naye kami kebulur nanti kang

Oh ya kami tinggal serumah actually ni rumah Alyah tapi disebabkan mak bapak dia bagi rumah banglo ni jadi dia pun ajaklah kami sekali daripada kami duduk rumah sewa ye tak atau kena bebel dengan mak bapak kami ke? Tapi alhamdulilah mak bapak kami semua izinkan nak dekat 10 tahun kami berkawan dan tinggal kat rumah ni. Alyah ni anak orang kaya sebab tu dia ada rumah banglo. Mak bapak dia pulak ada dekat johor sana.

"eh athirah masih belum bangun lagi ke awak? " tanya sha kepada Ain. Ain hanya menggeleng. Alyah pula sudah ke dapur untuk menyediakan apa yang patut. Balqis pulak sudah ke dapur menjamu makanan dia bangun awal sebab nak jaga eyesbag katanya.

"weyh apa ke hal korang tercegat depan bilik athirah ni? " tanya Airina sambil mengikat rambutnya.

" ni ha budak sorang ni tak bangun ii lagi" kata Ain lemah kerana susah membangunkan athirah yang masih lena diulit mimpi.

"woi athirah bangun weyh bangun" kata Airina sambil menggoncangkan badan athirah.

"kejap lagi lah nak dekat dua ratus aku tembak zombi ni kau kacau lah" kata athirah mamai.

"woi athirah zombi nak ambik game kau tu ha bangun athirah bangun" kata Aliya bohong sambil menyepak kaki athirah. Kuang ajar punya sahabat

"ha mana ii bagi aku cepuk dia" lantas athirah membuka mata sambil mengambil kayu besball miliknya yang disediakannya jika apa ii terjadi tapi dalam biliknya juga ada pistol sebenar dia bawa senyap ii pistol tu sebenarnya ayah athirah ni askar dan itu semua adalah hadiah sempena hari lahirnya. Tapi disoroknya daripada rakan ii nya. Almaklumlah anak manja kataku semua dia mintak semua dapat.

" baru bangun" kata Ain malas sambil melangkah keluar dari bilik athirah.

"woi kau nak pukul aku ke? " kata Airina apabila kayu besball tersebut di hala kepadanya.

"ish korang ni kalau nak kejutkan aku biar lembut ii ni tak nasib aku tak pukul si Rina ni" kataku sambil meletakkan kayu bessball itu kembali ke tempat asalnya.

"acik kau lembut ii dah tiga kali kita orang kejutkan kau tahu tak? dahlah aku nak makan lagi best" kata Aliya sambil melangkah keluar. Langkahnya diikuti oleh Rina.

"hm sukahati kau lah liya" kataku sambil mengikuti langkah mereka berdua.

*Ruang makan*

"ha bangun pun kau athirah makanlah lepastu solat pastu mandi" kata Alyah sambil memasukkan nasi goreng tersebut ke dalam mulutnya.

KEMATIAN ADALAH SEBUAH PENANTIANWhere stories live. Discover now