Vítej, pisálku.

2.8K 244 40
                                    

Vítej (ještě jednou),
vzhledem k tomu, že jsi zabloudil k tomuto příběhu, jsi buďto zvědav jaké velerady mám nebo chceš opravdu mrknout na nějaké rady do začátku.
Doufám, že ti budu nápomocná.

Na začátku doporučím se zamyslet, zda vůbec umíš psát. Psát, protože to dělají ostatní nebo naopak a ty se chceš odlišit, nemá cenu. Nebudeš z toho mít radost ty a čtenáři taky ne. Ještě důležitější je umět vymyslet děj. Není nutné, aby to byl vrchol originality, ale víme kam tím mířím, ne?

Je zde dost příběhů právě tohoto typu a jde to na nich moc dobře poznat.
Nerozvinutý děj, téměř žádný popis (krom oblečení), žádná psychologie postav, odhadnutelný krátký děj a naprosto nelogické události.
Také je lepší začít s psaním něčeho, v čem máš zkušenost. (Opomeneme fantasy atd.)
Těžko napíšeš dobrý erotický román, když si v životě nedostal pusu a viděl max první díl Fifty šejds. Stejně tak detektivku pokud vůbec neznáš prostředí, ve kterém děj probíhá. Shlédnutí Námořní vyšetřovací nestačí.

Tím ale rozhodně netvrdím, že nesmíš psát o tom, co neznáš. Jen je lepší si najít informace a pak až se rozhodnout, zda příběh bude uvěřitelný nebo ne. Pokud není příběh uvěřitelný, reálný, málokdo s ním bude trávit čas.

Něco málo k pravidlům (příběhů) wattpadu*:
1. Příběh musí být označen. Buďto pro každého nebo pro dospělé. Více v kapitole 'Značky a omezení'
2. Zakázaný obsah:
• poronografické příběhy - sex ano, ale ne text založený na ukájení čtenářů. A autora...
• sexuální scény s mladšími šestnácti let
• podporování nedobrovolného sexu, nekrofilie, pedofilie, zoofilie, podporování násilí, rasismu, sebepožkozovaní atd (zmínit ano, podporovat ne)
• vkládání médií, která:
zobrazují intimní partie
zobrazují sexuální akt
zobrazují poškozování, násilí, (sebe)vraždu
zobrazují nelegální čin
zobrazují člověka, který vám nedal souhlas - mimo celebrity (už vidím jak mejlujete Seleně Gomezový (-: )
3. neútočí se na jiného uživatele wattpadu (v příběhu - o mně jednou jedna holka napsala "příběh" jaká jsem kráva, když jsem ji požádala o zrušení příběhu, co mi ukradla -, v komentářích i ve zprávách)
4. nenávist k rase, náboženství, pohlaví, orientaci, obsah určen k týrání (v příběhu smíte zmínit samozřejmě slova jako "buzík" "černý" "pánbíčkář" nikdo v běžném rozhovoru nepoužívá jen vědecké termíny - mám tato slova ve své tvorbě též -, ale nesmíte na příslušníky těchto skupin útočit. Postava v příběhu k nim smí mít výhrady - táta špatně nese, že je jeho syn na kluky - ale všeho s mírou)
5. spam a tzv. trolly (člověk, který publikuje záměrně nepovedená díla)
6. porušování autorských práv, více v 'autorství'

To není tak těžké dodržet, ne?

*komplet pravidla si lze vyhledat, já sepsala ta, která se týkají psaní příběhů @AmbassadorsCZSK

Pravděpodobně se setkáš s nějakou kritikou. Já ji dělím na dvě skupiny:

1. Pomocná, oprávněná kritika.
- Oceňuji tohle, tady máš dost překlepů, zkus se zaměřit na gramatiku, postava mi přijde neuvěřitelná, nemá žádnou psychologii. Tady máš zvláštně formulovanou část. Tohle jsem nepochopil, zkus to poupravit. Ten rozhovor nevypadal moc reálně...

2. Pohonim si ego kritika
- No to je ko&otina, nepis a jdi se zahrabat. Máma tě měla raději spolknout a já bych měla klid a tohle nečetla!!! Stejně to nikdy nikam nedotáhneš, běž raději zametat chodníky. Jsi bezcenný kus ...

Nad kritikou č. 1 se zkuste zamyslet. Většinou bývají opodstatněné a mně osobně dost pomohly. Takové věci nepíše někdo, kdo vám chce srazit ego nebo ublížit, to napíše člověk, který v příběhu vidí potenciál a chce vám pomoc. Stejně tak k němu přistupujte. Slušně, poděkovat taky nikdy nikoho nezabilo, pokud to špatně pochopil nebo plánujete překvapení (vysvětlení), stačí napsat, že to tak má být. Hlavu nikdo nikomu trhat nebude.

Nad dvojkou se nezamýšlejte, ten člověk jen shrnul svůj život. :) (Takové případy lze blokovat a nahlásit)

Z kritiky si něco můžeš odnést a nemusíš, ale od zpětné vazby tu ty komentáře přeci jsou.

Jo a jsme na sebe slušní. Tvé chování neovlivní kvalitu příběhu, ale jeho čtenost určitě.

Přeji hodně štěstí :)
Terka

PublikovatKde žijí příběhy. Začni objevovat