1

1K 25 5
                                    

2019

Hujan turun membasahi bumi. Aku duduk sendiri sambil perhati dari tingkap bilik. Melayan perasaan sendiri sambil makan Mister Potato Sour Cream 160g bekas warna hijau. Emosi celaru. Kenangan lalu menyerbu. Ah, kenangan. Bekas Mister Potato ditutup. Nafas ditarik dalam, bau hujan membuatkn aku terbayang kenangan demi kenangan. Pahit dan manis yg dilalui. Keluhan perlahan dilepaskan. Aku teringatkan si "dia"....

Mungkin kadang kadang terlintas satu perasaan dipanggil rindu, tapi aku tak mampu utk berbuat apa apa. Air mata mengalir tanpa dipinta. Aku segera lap air mata dengan belakang tangan. Ahhh benci betul dengan air mata yg turun waktu hujan begini.

**************************
2016

D-1

" tengok apa ? " soal ibu angkatku dengan senyuman

" hujan..... " mataku turut tersenyum

" nanti turun makan ye "

Aku hanya mengangguk lalu sambung perhatikan hujan. Tiba tiba aku perasan ada sebuah kereta putih park depan rumah kosong yg bertentang dengan rumah aku. Ada orang nk pindah masuk rumah tu ke? Bisikku dlm hati.

Pintu kereta penumpang hadapan dibuka lalu seorang perempuan berambut paras bahu melangkah ke luar kereta. Aku hanya memerhati walaupun aku tak nampak muka dia. Dari segi pemerhatian aku, dia nie mesti baya baya aku je. Kalau tak 16 mesti 17.

Lama aku perhatikan dia, mungkin dekat 40 minit juga. Dari mula dia baru buka pintu kereta hinggalah dia habis bawa turun barang masuk ke rumah tu. Setelah selesai mengangkat barang, dia masuk ke kereta lalu beredar. Alaa kenapa dh balik, rungutku.

Dengan perasaan hampa, aku berjalan menuju ke dapur. Kelihatan ibu sedang mengacau air teh panas. Aku duduk di meja makan sambil tunggu ibu selesai buat air.

" ibu, ada orang baru pindah depan rumah kita ke? "

" tak tahu, ibu tak perasan pun "

" tadi ada kereta park kt depan rumah tu. 2 orang perempuan, sorang dalam umur 20an sorang lgi mcm baya mi je "

" ye la kut, ibu pun tak tahu "

Jawapan ibu buatkan aku kecewa. Kenapa? Aku sendiri tak tahu kenapa. Mungkin aku berharap perempuan tu jadi jiran aku kut. Mungkin..

___________

D-2

Hari ini hari aku bermalas malasan saja kat rumah. Selalunya aku rajin la juga, kemas bilik ke, masak ke, lukis ke, tapi harini tak. Bila dh masuk musim tengkujuh nie, siapa je yg tak suka golek golek atas katil kan. Aku capai earphone yg di sangkut di bucu katil aku. Aplikasi spotify dibuka. Macam biasa aku akan termenung ke luar tingkap sambil dengar lagu, merenung masa depan yg aku tak nampak apa, gelap. 

Lama aku terbuai mendengar lagu lagu yang dimainkan. Tanpa sedar jam sudah menunjukkan jam 2.30 petang. Bunyi lori dari luar rumah mengganggu menungan aku. Bising laa lori nie, rungutku. Aku bangun dengan niat untuk tutup tingkap, namun niat aku terbantut apabila kereta putih semalam tu park depan rumah aku lagi harini. Serta merta hati aku rasa berbunga bunga. Excited lain macam.

Aku perhati je dari atas. Dalam hati aku, aku nk usya perempuan semalam. Mata aku liar mencari kelibat "si dia". Dari tadi lagi tak nampak. Dia tak datang ke harini? , satu keluhan berat dilepaskan. Aku teruskan mencari, kemudian mata aku terhenti pada kelibat seorang perempuan yg sedang berdiri sambil pegang kotak sederhana kecil. Memang berusaha keras aku kecilkan mata untuk lihat dengan lebih jelas. Betul seperti apa yg aku sangkakan. Itu "dia"!! Langsung tercalit senyum dibibir. Cantik dia harini.

Ralit aku perhatikan, tiba tiba dia pandang aku. Dia senyum woii!! Aku balas senyumannya. Ahhh apa aku buat ni!!!  Muka aku mulai merah menahan malu. Super duper malu. Bingkas aku bangun lalu hempaskan badan ke atas katil. Kipas yg berpusing di siling, aku pandang. Kenapa la aku pergi perhatikan dia sampai macam tu sekali. Mesti dia anggap aku pelik. Ishh kalau fikir balik, creepy sia aku tengok dia mcm tu. Eee psycho nye aku. Lama aku fikir pasal tadi, tanpa aku sedar senyumku makin meleret. Makin panas muka aku. Kenapa eh aku mcm nie? Aku baru je 2 kali tengok dia. Kenal pun tak.

sometimes you fall in love with  the most unexpected  person at the most unexpected time

Unexpected Love (gXg) [slow update] Where stories live. Discover now