I.A.
1. Drumul - poteca ;
Zvelt - gratios .2. Rolul cratimei in versul dat semnifica eridarea vocalei "î" .
3. "proaspat"- format prin conversiune ( schimbarea valorii morfologice) din adjectiv propriu zis in adverb de mod
"Trandafiriu" - cuvânt format prin derivare de la cuvântul de bază "trandafir" + sufixul "-iu"
4. "Vie" si "Suie"
5. Rima poeziei este incrutisata , iar masura ultimului vers este de 10 silabe.
6. "Scoicii trandafirii" - epitet ;
"Piersici cu dumnezeesc obraz"-metafora .B. Genul liric este o opera literara prin care autorul isi transmite in mod direct gandurile , sentimentele si trairile prin intermediul eului liric.
Textul „ Piersicul " de Ion Pillat întrunește toate calitățile unei opere lirice, exprimând în mod subiectiv trăirile poetului în relație cu tema naturii.Un prim argument îl reprezintă existența eului liric, vocea prin care autorul își transmite sentimentele de nostalgie și de admirație cauzate de natură. Un indicator al lirismului îl reprezintă şi muzicalitatea - originile acestui gen literar trimit, de altfel, către liră, instrument muzical ce acompania, în Antichitate, recitarea poemelor -, potențată în textul eminescian de rima încrucișată, ritmul trohaic și măsura de 10 - 11 silabe a versurilor.
Al doilea argument constă în organizarea textului sub forma descrierii și a monologului adresat. Caracterul descriptiv este susținut de imaginile vizuale ( ,, mi-aduce scoici trandafirii pe braţ " ), aflate în consonanță cu imaginile dinamice ( ,, Se-avântă-n trunchiul zvelt ca-ntr-un picior " ), într-o armonie expresivă ce reunește planul spațial. Lirismul operei este validat, în egală măsură, de originalitatea şi de sugestivitatea figurilor de stil.
Prin urmare, întrucât exprimă sentimente omeneşti profunde, determinate de meditaţia pe tema naturii, într-un limbaj artistic neconvenţional, ce ia forma descrierii şi a monologului, este cert că textul " Piersicul " de Ion Pillat aparţine genului liric.
II. A .
1. Altitudimea maxima la care se pot gasi sate romanesti este de 1600m .
In zonele montane , satele au de regula structura risipita.2. Numele autorului este Silviu Neguț , iar publicatia in care a aparut fragmentul dat este "Geografia turismului".
3. "Ce " - pronume relativ , cazul dativ ;
"Acesta "- pronume demostrativ , cazul acuzativ .4."Colinare" - atribut adjectival , exprimat prin adejctiv propiu-zis ;
"Satele" - subiect ,exprimat prim substantiv comun .5.,,de pilda cele din câmpie și din unele podisuri mai netede sunt mari"- propozitie principala ;
,,ce se intersecteaza in unghi drept"-propozitie subordonata atributiva .
6.Pastreaza cine vrea .
B . Soarele ardea cu voiesie plantatiile agricole aflate in aproprierea satului in care verisoarea mea locuia , cum era inceputul verii si i-am promis ca o vizitez ,mi.am rugat parintii sa- i facem o vizita , deoarece imi era foarte dor de ea .
Nici nu am apucat sa intram pe poarta ca ea si iesi , era atat de bucuroasa sa ma vada , ii puteam simti fericirea , am strans-o in brate calduros si i-am zambit cu duiosie . Ne.am plimbat linistite prin satul ei atat de frumos , linistit si cu un aer proaspat care te lasa cu o stare de bine in suflet , pana cand am zarit un iepuras in fata noastra ,amandoua ne.am dorit sa.l privim mai de aproape , asa ca am inceput sa il fugarim , dupa cateva minute bune de alergat , fiind obosite , deoarece nu am putut tine pasul cu iepurasul , ne.am asezat la umbra copacului din livada in care am ajuns , zarim chiar langa noi cires , culegem cateva cirese , iar intre timp iepurasul se aproprie cu pasi timizi spre noi , vazand asta i.am lasat si lui cateva cirese jos , l.am lasat sa se linisteasca si apoi ne.am apropiat de el pentru a.l mangaia , intre timp apare iepuroaica mama , iar el sa topaie repezit inspre ea .
Atunci eu si veriosoara mea , ne.am facut un nou prieten si am spus ca o sa.l mai vizitam si vara urmatoare .