Di bilik tidur Seongmin,
"First of all, awak kena senyum setiap kali awak terserempak dengan seseorang. Tak kisah lah guru ke kawan ke cleaner atau makcik kantin tapi yang pasti awak kena senyum. Senyum jangan lebar. Biarlah ikhlas."katanya lalu aku menulis dalam nota ku.
"Okay. Kedua?"
"Yang kedua, awak kena bersosial sikit. Maksud saya, people nowadays tak kiralah laki ke perempuan semuanya jenis kaki gosip, right? Zaman sekarang pula setiap sekolah pasti ada laman web rasmi nya. Lepas itu, pasti ada gosip terhangat. Yang tu kena ambil tahu tau."kata Park Sun dengan semangat nya.
"Awak nak ajar saya jadi friendly atau jadi pak cik bawang?" keningku sebelah ku naik.
Dia ketawa kecil lalu berkata "Ini bukan masalah nak jadi pak cik bawang ke apa. Ini masalah nya awak ni jenis tak pandai bergaul dan berkomunikasi kan?"
Aku mengangguk.
"Jadi kalau awak tahulah sedikit gosip yang terhangat kat sekolah awak tu. At least, awak ada topik untuk bersembang dengan rakan sebaya awak."katanya.
"Oh okay okay."kataku lalu mencatatkan tips tersebut dalam buku nota ku.
"Yang ketiga, karakter yang awak bawakan."
Aku mendongak kepala ku pada nya.
"Kenapa dengan karakter saya?"
"Dari pandangan sayalah, awak ni serupa macam budak skema. Pakai cermin mata, bawa buku ke sana sini lepas itu suka pakai hoodie hitam itu."
Aku mengangguk tanda setuju.
"Honestly, dari pandangan semua orang, awak jenis yang tidak menarik untuk berkawan dengan mereka tau."
"Jadi awak kenalah tukar karakter awak."
"Macam mana?"soalku bingung.
"Esok, ikut saya."katanya.
"Seongmin, mari turun makan!"panggil ibuku dari dapur.
Aku bangun dan berkata "Jom ma—"
Tapi apabila aku toleh di tempat yang Park Sun sepatutnya ada, tiada orang di situ.
Aku menoleh seluruh bilik ku.
Hanya aku seorang saja.
'Mungkin dia dah balik dulu kot.' gumam ku lalu aku mula menjejak keluar dari bilik ku.
YOU ARE READING
imaginary friend ft. ahn seongmin ✓
Fanfiction"Hai awak. Saya Seongmin. Awak siapa?" Kawan yang bantu dia dalam masalah yang dihadapi oleh Seongmin hanyalah imaginasi saja. by: jihxnaisyxh✨