Mai întâi de toate aș vrea să vă întreb dacă v-ar placea să scriu despre așa ceva dacă ar fi ok. În al doilea rând mi-ar placea să știu părerile voastre să ști cum v-ar plăcea să construiți voi un personaj sau cum faceti deja asta. Pe urma o să postez și eu aici ceva ce cred că ar putea veni în ajutorul tuturor ( sau măcar a celor care doresc ajutor)
Bun.
Poate nu sunt eu în măsură să spun cum să construim un personaj însă tot navigând pe acest site mi-am dat seama că mulți nu au niciun fel de fundație solidă, niciun fel de bază pentru ceea ce scriu și de multe ori consideră că A SCRIE înseamnă să povesteți cu liniuță ce face personajul X sau cum e personajul X. Mai întâii de toate aș vrea să vă spun că înainte să vă apucați să scrieți v-aș recomanda să faceți următoarele lucruri:
1) Să citiți. Cât mai mult și cât mai divers. Treceți prin mai multe stiluri și apoi încercați să vă creați voi un stil anume.
2) Înainte de a pune pixul pe hârtie sau de a deschide word-ul citiți cât mai multe povești. De ce spun asta? Pentru că citind poveștile clasice o să învățați exact structura unei povești și cum ar trebui să curgă ea ca mai apoi să avansați la lecturi mai grele unde structura se modifică și deviază de la cea clasică.
3) Gândiți-vă bine și eventual puneți pe hârtie următoarele : a) scheletul poveștii - ce se întâmplă, ce vreți să spuneți și b) personajele și personalitatea lor - urmărim să avem personaje tridimensionale care se apropie cât mai mult de realitate ( chiar dacă scrieți ceva SF/Fantasy).
Aici treaba începe să fie serioasă. Personajele sunt cele mai importante elemente și fără ele povestea n-ar putea să rezoneze la fel de bine cu cititorul. Prin personaj citiorul trăiește cartea pentru că se indentifică cu el la un anumit nivel.
Ce vreau să punctez mai întâi de toate:
1.Nu este obligatoriu să ne oferiți o descriere fizică a personajului vostru - Am văzut pe lungul și latul acestui site utlilizatori care țin neaparat să ne spună cu ce se îmbracă personajul lor, ce culoare de păr au etc. - NU ESTE ÎNTOTDEAUNA NECESAR! Chiar nu e. Contează mult mai mult ce face personajul în cauză, ce simte și ce gândește decât dacă poartă converși sau un tricou cu Hello Kitty.
2.Descrierea unui personaj nu trebuie făcută în mod direct pentru că asta dă dovadă de nepricepere și de neprofesionalism. Ce vreau să zic? Nu îți pune personajul să se descrie singur mai ales când narezi la persoana I - nu fă asta! Poți și e de preferat să folosești mijloace indirecte precum: a) fie un alt personaj ne oferă un detaliu anume ( ex : culoarea ochilor ) b) Fie reiese din dialog și din ceea ce face personajul în sine. Adică : Nu o să-mi spui că personajul tău este timid ci o să-mi arăți asta.
3. Gândiți-vă la personajele voastre ca la niște persoane reale. Ele au emoții, au defecte și calități și pot face greșeli. Pot avea succese sau pot intra în depresie.
4. Nu reduceți personajele la niște stereotipuri.
5.Lăsați-vă inspirați de persoanele din jurul vostru. Ele pot constitui o sursă foarte bună pentru șlefuirea personajelor voastre.
Cam asta ar fi ce voiam să punctez și ce e mai important. O să mai revin și cu alte nebuneli.