- Part 1 -

7.8K 71 9
                                    

Aku pulang ke rumah agak lewat. Banyak kerja di pejabat. Anak²ku serta isteriku dah tidur. Aku lapar tapi makanan dah takde. Aku cari benda² yang boleh digoreng tapi takde pula. Cadang makan diluar ajelah. Aku mandi dan solat jap. Aku keluar berpakaian baju melayu kuning cerah. Memandu ke Pekan Kuantan. Sampai di kedai makan, aku ternampaklah meja dihujung gerai itu. Best juga positionnya. Jauh dari orang ramai. Bolehlah relax² sikit. Aku duduk memesan makananku. Pada masa yang sama, ada seorang lelaki memandang² ke arahku. Dia sepertinya tersenyum² ke sini. Aku balas ajelah senyumannya. Tak rugi apapun (yer la tu... 🤣🤣🤣).

Dia tersenyum lagi. Mengangkat pinggannya menjemputku makan. Aku angguk aje dan senyum. Aku rasa aku tak kenal siapa atau jumpe kat mana². Dalam aku mengelamun, kopi pekatku datang. Aku hirup kopi panas yang sedap dan angin sejuk mendayu terasa dibadanku. Dia masih memandangku. Automatik pula aku angkat cawan kopiku menjemputnya. Dia senyum gembira. Aku memandang ke arah lain. Makananku pula yang sampai. Aku minta nasi ayam goreng dan sup tomyam serta kerang sepinggan. Nampak seleralah makannya nie. Baunya best. Boleh tahan power pedasnya. Baru aje aku habiskan nasi goreng, lelaki itu tiba² aje tercegat disebelahku.

Aku yang teramat kelaparan, tak perasaan dia mendekatiku dari tadi. "Sedap Nasi Ayam Goreng tu?", dia tanya. Aku mengunyah pantas dan telan. "Aaah. Ye. Memang sedap", kataku cam nak terbegek. Terperanjat dia disisiku. Aku minum air kopi. Dia tarik kerusi tersenyum². "Boleh Abang duduk sini?", katanya. Belum sempat nak jawap, dia dah duduk bersilang tangan sebelahku. "Sorang aje ke. Mana yang lain²?", dia tanya. Tomyam dan kerang dah sampai. Bau harum naik menusuk di hidungku. Asap² panas menaikkan nafsu makanku. "Lain siapa?", aku tanya. Tak faham pertanyaannya.

"Maksud abang anak ke? Isteri ke? atau masih single lagi?", dia tanya. "Aaah. Sorang aje. Isteri saya mogok masak hari ini. Anak² dah tidur semuanya. Lapar. Jadi saya keluarlah cari makan", kataku. "Banyaknya order. Gagah betul", katanya. Dia terperanjat melihatku memesan semua nie. Dia menepuk belakangku. "Boleh abis nie?", dia tanya. "Entahlah Abang. Tadi rasa lapar sangat. Abang ikutlah makan sama", kataku menjemputnya sekali. Rasanya tak leh abis pula. "Abang no problem. Boleh ajelah. Makanan jangan ditolak", katanya. Dia ketawa² kecil dan menepuk² bahuku lagi. Aku order kopi satu lagi untuknya. Sambil makan, kami berbual² cerita pasal perkara² biasa.

"Abang tinggal daerah sini je. Kalau jalan kaki tak sampai 15min pun. Tak jauh", katanya. Dia pemandu bas Express. Cuti hari ini dan esok. Namanya Yusoff, 47 tahun umurnya berasal dari Terengganu. Tinggal sorang aje menyewa di Kuantan nie. Isteri dan anaknya semua Terengganu. Badannya agak tegap dan kulitnya gelap serta bermisai tipis. Dia setinggiku juga. Tangan dan kakinya juga berbulu. Rasanya badannya berbulu jugalah. Dia bergaya dengan T-shirt dan seluar pendek. Aku memperkenalkan diriku. Status dan apa yang perlu dia tahu aje. "Oh. Muda lagi tu. Badan masih baik lagi. Masih best dipakai", katanya memuji²ku.

Aku tersenyum mengiakannya. "Kau dari luar pekan Kuantan. Jauh juga merantau cari makan", katanya. Aku menghirup sup tomyam yang pedas. "Biasalah Abang. Kalau nak barang baik kenalah cari. Takkan ianya datang bergolek lak", kataku ketawa² kecil. "Betul tu. Kalau nak barang² baik, kita kenalah usaha", dia bisik ditelingaku. Tangannya menepuk dan menggosok² pehaku. Kami ketawa perlahan-lahan. Kami sambung minum kopi hangat. Rasanya dah nak gerimislah tapi supnya tak habis lagi. Kerang masih banyak pula. Aku suruh dia bawa pulang aje. Bungkus kerang² itu. Setelah abis kopi, aku bangun untuk bayar dan nak terus balik.

Dia mintaku menghantarnya ke rumah sebab macam nak hujan. Aku no problem aje. Bukannya jauh sangat. Kesian pula dia kena jalan dalam masa gerimis² ini. Gerimis jadi lebat. Aku menyuruhnya tunggu di gerai. Tadi aku park keretaku jauh sikit dari gerai. Berlari²lah aku ke tempat parking tadi. Basah kuyup jugaklah aku kena hujan. Aku memandu ke gerai tadi dan dia pun naik. "Kesiannya kau Man, basah kuyup dah. Abang susahkan kau ajelah Man", katanya sebaik aje dia masuk ke dalam. "Abg Usop. Tolong ambilkan tuala kecil kat dalam sana tu", kataku. Memandu dalam hujan lebat gini kenalah berjaga² sedikit.

Baju Melayu ku yang tipis dah melekat² pada dada serta perutku. Abis bulu² dada dan pusatku terlihat ketara. Bajuku agak jarang pula. Hujan semakin lebat gila. "Biar Abang lapkan. Kau pandu ajelah", katanya menyuruhku melihat ke depan. "Baiklah Abg Usop", kataku memandu² dengan perlahan. Traffic heavy sikit dalam hujan lebat gini. "Basah lenjunlah badan kau nie", katanya mengesat badanku sambal menekap² dada luasku. "Bulunya sampai nampak semua nie. Hehe. Banyaknya Man", katanya. Menekap² ke perutku. Aku tersenyum aje. "Aahlah. Sebab itu saya nak buat sendiri tadi. Seganlah", kataku.

Dia menekap² tuala ke perutku pula. Baju Melayuku semakin melekat². Bulu² pusatku makin nampak ketara. "Gerak sikit Man", katanya. Aku mengerak²kan badanku. Dia menarik hujung bajuku dan lap perut basahku. Batangku menegang sedikit terparking ke kiri dalam seluar tipisku. Dia lihat tersenyum. "Banyak betul bulu kau nie Man", katanya menekap² di pehaku. Tangannya terkena konekku yang dah keras, tegang sebab kesejukkan. Tangannya meraba² serta menggosok² sikit. "Alamak. Adiknya dah naiklah. Sedaplah nampaknya Man", katanya tersenyum asyik menekap disitu.

Bersambung.....
#Enjoy #Vote #Follow

[Malay] Abg Fuse !Where stories live. Discover now