(الحلقة 2 ) 52

596 30 5
                                    

🍇الحلقة الثانية🍇

🌼 كان يا ما كان ...و ما يحلي الكلام غير بذكر النبي عليه الصلاة و السلام

🌻الولاد الممتازين يقولوا إييييييه ؟؟؟؟ ............ عليه الصلاة و السلام .... تماااااام !

🌼دلوقتي سيدنا محمد لسه مولود .... و الناس زمان أول لما يتولد طفل جديد ...

🌻كانوا يودوه يعيش في مكان اسمه البادية .. البادية دي مكان واسع وجميل و نضيف ...و اللي يروح هناك جسمه بيبقي قوي و بيكبر و صحته بتبقي حلوة ....

🌻و كانت بتيجي مرضعات ياخدوا الأطفال معاهم للبادية و يرضعوهم عشان يكبروا ...

🌼......جت مرضعات كتير ... ووقفوا يسألوا الناس : حد عنده طفل صغير ناخده معانا البادية و نرضعه عشان يكبر؟؟؟

🌻الناس يقولوا ليهم أيوة إحنا عندنا طفل أهو خدوه معاكم للبادية .... فياخدوه معاهم ..

..........................

🌼والدة سيدنا محمد ...آمنة .... قالتلهم أيوة .. أنا عندي طفل لسه مولود !!!

🌻فيسألوها المرضعات: فين والده اللي هيدفعلنا فلوس ؟ .... تقولهم : والده مات

🌼فيردوا المرضعات : لأ .... مش هناخده معانا ...

🌻يا نهاااااااار ... طب والده و جده يعملوا ايه بقه ؟؟ ... جده قالهم أنا هديكم فلوس ...بس برضه مرضيوش ......

..............................

🌼لكن كان فيه مرضعة ..... اسمها حليمة ..... و كان معاها جوزها .... و ابنهم الصغير ....

🌻و كانوا راكبين حمار ضعيييف و بيمشي براااااااحة

🌼و عندهم جمل ( ناقة )...بتديهم لبن .... كانوا بيحلبوها زي البقرة كده.... بس كانت بتجيب لبن شوية صغيرين خالص ....

🌻كانت حليمة بتدور علي طفل تاخده معاها البادية و ترضعه ..

🌼فمكنتش لاقية ولا طفل تاخدوا معاها ... كل المرضعات التانيين خدوا كل الأطفال ...إلا سيدنا محمد

🌻فقالت خلاص أنا هاخد الولد اللي والده مات !!!!..... قصدها علي سيدنا محمد !

🌼فراحت لوالدته و جده ...و قالتلهم خلاص أنا هاخد محمد معايا .... قولوا : عليه الصلاة و السلام يا أولاد و يا بنات !!!!

.................................................. ...

🌻عارفين ايه اللي حصل ؟؟

🌼حصلت حاجة عجيبة ...

🌻أول لما أخدت سيدنا محمد معاها ....حصلها حاجات حلوة كتير !

🌼لقت الجمل( الناقة ) الضعيف بتاعها الي مكنش بيجيب غير حبة لبن صغيرين .... بقي بيجيب لبن كتيييييير .... و جت تركب الحمار الضعيف بتاعها عشان تروح بيه البادية .... لقيته بقي أقوي ...و بقي يعرف يمشي بسرعة ...

🌻و المرضعات التانيين اللي معاه بقوا مستغربين !! ... و يقولوا إزاي الحمار البطيء بقي قوي جدا ...

🌼لغاية لما وصلوا البادية ...

🌻حليمة كانت عايشة في بيت في مكان اسمه ....ديار بني سعد ....

🌼و كان عندها أرض ... بس السنة دي كانت أرضها ما فيهاش زرع و ماية .... بس العجيب إن أول لما وصلت .. و معاها سيدنا محمد ... الدنيا مطرت .... و الزرع الجميل طلع .... و بقت أرضها جميلة

................................

🌼حليمة قعدت تفكر الطفل ده أول لما جبته معايا ...حصل حاجات حلوة كتير ... الطفل فيه بركة .

🌻....بتخلي كل حاجة حواليه جميلة ......فبقت حليمة فرحانة أوي بسيدنا محمد .

................................

🌼و كبر سيدنا محمد في البادية لغاية لما بقي عنده سنتين ..... و بقي جسمه قوي .

🌻... و أقوي كمان من الأطفال اللي قده .....فكده خلاص كبر ولازم حليمة ترجعه لأمه .

🌼بس حليمة كانت بتحب سيدنا محمد عليه الصلاة و السلام ... و عايزاه يقعد معاها وقت أطول .

🌻فراحت حليمة لأم سيدنا محمد ...

🌼و قالتلها : ممكن تسيبيه يفضل معايا شوية كمان ؟؟؟البادية مكان جميل و جوها حلو وممكن لو رجع يتعب ...خليه معايا حبة كمان .

🌻و فضلت تتحايل علي والدته ، اللي اسمها ايييييييييييه ؟ ...( آمنة بنت وهب )

لغاية لما وافقت ...

🌼و رجع سيدنا محمد مع حليمة للبادية ....( لمكان بيتها ...ديار بني سعد )

🌻بس هتحصل مفاجأة هنحكيها الحلقة الجاية ...

اللهم صلِّ علي سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم..


لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Jun 02, 2020 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

قصص دينية ( قصص عن الرسول صل الله علية وسلم )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن