Mulut aku masih ternganga.
Terkejut yang amat.
Tak akan sehensem begitu jadi duda?
“ Bang, April Fool dah lama lepas okay? Janganlah nak bergurau... " soal aku, ingin menafikan kenyataan.
“ Yeojung. Kalau sekarang April Fool sekalipun, aku tak akan berguraulah. April Fool is haram you know? And, kalau kau rasa aku menipu, nanti kau pergi tanya sendiri kat si Dokyeom tu. "
Aku terdiam.
Betul juga. Si Joshua ni bukannya sambut sangat benda-benda macam ni. Valentine pun dia kata haram.
Aih aku rasa macam nak terjah je gerai Dokyeom tu sekarang.
“ Ermm, abang makanlah dulu kuih ni semua. Saya nak pergi jumpa dia! "
“ Sanggup ke kena kacau dengan Soonyoung? "
“ ALA LANTAKLAH ANAK KWON TU, AKU NAK JUMPA DOKYEOM " aku pun berlari keluar rumah.
“ Kalut betul adik aku ni. Haih. " rungut Joshua.
++++++
Nasib baik Dokyeom masih ada kat gerai dia.
“ Eh Yeojung! Kenapa awak datang lagi ni? Nak beli kuih lagi ke? " soal Dokyeom dengan muka polosnya.
Comellah hanat eiii.
“ Bukan, bukan! Saya ada soalan mustahak untuk awak. Ini melibatkan hidup dan mati! " kata aku sambil menepuk-nepuk meja gerainya.
“ Sabar, jangan ditepuk meja tu. Kesian dia sakit. Soalan apa yang mustahak sangat tu? " soal Dokyeom sambil dia memegang tangan aku supaya aku berhenti menepuk meja tadi.
DIA MAIN PEGANG-PEGANG TANGAN PULAK.
HUWAAA AKU NAK PENGSAN.
“ B-betul ke awak ni duda? Dan awak ada anak? " soal aku dengan cuak.
Tiba-tiba dia mengalihkan tangan dia dari memegang tanganku. Alamak dia marah ke?
Dia menghela nafas sebelum berkata,
“ Panjang ceritanya, apa kata awak duduk sini dulu? " dia mengajakku untuk duduk di sebelahnya.
Wah.
Ini kalau Soonyoung nampak, mau berapi mamat tu.
Aku pun duduk di sebelahnya.
“ Ok, sekarang ceritalah! "
“ Macam ni ceritanya... "
++++++
Flashback ( 2 tahun lepas )
“ Mak dengan ayah ni betul ke tak betul? Kyeom baru je 21 tahun. Lepas tu nak suruh Kyeom kahwin? "
“ Sabar Kyeom, kami kesian dengan Naru tu. Boyfriend dia tinggalkan dia. " terang Puan Lee.
“ Jadi Kyeom kena kahwin dengan dia sebab tu? Memang tak ada lelaki lain ke? Kenapa mesti saya juga? " dia sangat tak puas hati dengan keputusan ibu bapanya untuk berkahwin dengan Park Naru, seorang perempuan kacukan Korea dan Jepun.
“ Dan, Kyeom langsung tak kenal Naru tu. "
“ Lee Dokyeom, boleh tak kamu berhenti melawan? Bagi ibu kamu peluang untuk terangkan segalanya. " marah Encik Lee.
“ Tch, okay. Saya diam. Terangkanlah semua benda yang saya patut tahu! "
“ Naru ada kanser otak stage 3. Sebab tu dia ditinggalkan oleh boyfriend dia. "
Penerangan ibunya tadi itu membuat Dokyeom terkedu.
Jadi dia ditinggalkan sebab dia ada kanser?
Apa punya lelaki tu?
“ Macam mana, Dokyeom? Kamu setuju tak? " soal Encik Lee.
“ Baik. Saya setuju. Cuma, saya tak mahu ada sebarang hubungan seksual dengan dia. Saya akan ambil anak angkat. Deal? " kata Dokyeom.
Puan Lee & Encik Lee memandang sesama sendiri sebelum berkata,
“ Deal. "
++++++
Actually kisah silam si Dokyeom ni panjang lagi, nanti aku sambung okay? 👌
Rindu tak dengan story ni? ✋
YOU ARE READING
𝘀𝗶 𝗱𝘂𝗱𝗮 𝗽𝗲𝗻𝗷𝘂𝗮𝗹 𝗸𝘂𝗶𝗵. [✓]
FanfictionHari-hari aku beli kuih dekat gerai dia. Muak? Tak akan. Dia seorang duda yang menjual kuih untuk menyara hidup dia dan dua orang anak kembarnya. Dia kacak dan rajin buat kerja. Calon suami yang perfect walaupun dia seorang duda! 🌸START : 17 Mei 20...