INSPEKTOR DAYYAN

1.2K 15 9
                                    

Dayyan, atau nama sebenarnya Dayana Ruzaimi adalah seorang pegawai polis wanita berpangkat Inspektor. Dayyan berkhidmat sebagai inspektor di Putrajaya sejak beberapa tahun lalu. Kini umurnya baru dalam lingkungan 20-an. Dalam usia yang muda itu, Dayyan telah banyak menangani kes jenayah dan menumpaskan penjenayah.

Dayyan bersama rakan rakan setugasnya berada di café untuk makan tengah hari. Café itu tidak jauh dari kediamannya. "Hebatlah Dayyan ni, banyak kes dah settle. Terbaik member" puji rakannya Inspektor Farra. Dayyan senyum sambal kunyah ayam goreng. "Eh aku ni beshe beshe, korang lagi best" jawab Dayyan. Seorang lagi rakannya Inspektor Aqish mencelah, "tapi kitorang tak selalu pergi gym macam kau".

"Aku pergi gym pun sebab nak workout and jaga badan, bukan nak showoff aku ni hot" balas Dayyan. "Sado pun sado sikit je sebab aku kurus", sambungnya. Farra memikirkan sesuatu untuk kenakan Dayyan. "Dayyan, cer kau angkat tangan gaya tunjuk otot, kata sado". Dayyan ikut saja permintaan Farra tanpa fikir panjang. Kemudian Farra cubit ketiak Dayyan dengan manja.

"Huhuhu tak guna punya member" kata Dayyan dengan gelak ketawa. "kata sado, cubit sikit pun sakit" perli Aqish. "Haha dah dah, elok sikit kita polis, malu orang tengok kita nanti". Farra ingin bertanya kepada Dayyan"Kes yang kau handle tu ramai penjahat laki kan? Caner kau settle kan? Yela kau faham la kan perangai dorang".

Dayyan senyap seketika, kemudian menjawab soalan rakannya. "Erm kita kan ramai anggota laki yang membantu, tapi..". Belum sempat bertanya, mereka bertiga mendapat mesej dalam WhatsApp dari Ketua Polis Daerah. Ketua polis ingin mengadakan mesyuarat tergempar dan mereka wajib hadir. Tak cakap banyak, mereka bergegas ke ibu pejabat polis.

IBU PEJABAT POLIS PUTRAJAYA
"Kita ada lagi kes baru melibatkan seorang perompak lelaki" kata Tuan Razak. "Buat masa ni kami mengalami kesukaran untuk menjejaki dia" tambahnya. Dayyan dan rakannya memikirkan sesuatu. Tuan Razak bertanya kepada Dayyan, "kes ni kamu nak settle seorang diri ke berkumpulan?". "Seorang diri" jawab Dayyan ringkas.

Aqish dan Farra berpandangan sesame sendiri. "Seriuslah kau nak buat sorang? Kalau jadi apa apa caner?" tanya mereka. "Don't worry, I can handle this. Korang pun ada banyak kerja kena buat, aku taknak susahkan korang" balas Dayyan. Tuan Razak angguk tanda faham. "Saya percaya awak boleh buat, Cuma perlu hati hati, perompak tu tak sama macam perompak sebelum ni" kata Tuan Razak. "Kalau ada apa apa, hubungi saya. Bersurai".

Malam kemudiannya di rumah, Dayyan telah bersiap di biliknya. Selepas mandi, dia memakai bikini berwarna hitam dan memandang cermin biliknya. "Dayyan, you can do it, kau berani, kau lawan" kata Dayyan bersemangat. Malam itu juga Dayyan ditugaskan untuk menangkap perompak yang licik itu. Dia tidak ambil mudah walaupun pernah menangani kes sebegitu.

Dayyan terus bersiap dengan uniform polisnya dengan pistol dan tali pinggang. Dia keluar menaiki kereta Mercedes ke satu lokasi rahsia. Menurut maklumat yang dia dapat dari WhatsApp, perompak tu berada di kediaman pangsapuri. Tidak pasti sama dia tinggal atau bekerja di situ, tapi dia selalu ulang alik ke situ.

Tepat pukul 12 tengah malam, dia berada di bawah pangsapuri itu. Kelihatan seluruh penduduk di situ sudah masuk tidur kerana tiada pun keluar masuk. Cuma dia tidak tahu secara spesifik lokasi perompak itu. Apapun dia terus menaiki tingkat demi tingkat mencari petunjuk di mana perompak itu berada. "Malam malam kena check satu satu nilah payahnya, napelah aku dapat job ni" bisiknya dalam hati.

Beberapa minit kemudian, dia terdengar jeritan dalam sebuah rumah tidak jauh darinya. Suara itu datang dari seorang perempuan. Dia terus bergegas ke arah jeritan lalu berhadapan dengan satu pintu rumah. Tak syak lagi. Kedengaran jeritan meminta tolong dari dalam, ada juga suara lelaki sedang marah. Kemungkinan itulah perompak yang dicarinya.

Inspektor Dayyan memberanikan diri menendang pintu sehingga terbuka luas, masuk ke dalam untuk menangani segala rintangan di situ. Dia melihat perompak yang berada di situ, bergelut dengan seorang gadis berusia 20an. Dayyan menghala pistol ke arah perompak itu. "Jangan bergerak! You did crime, I put you in jail" katanya tegas.

"Jangan dekat, kalau tak aku tembak dia!" balas perompak itu. Perompak itu menghala tepat pistolnya pada kepala gadis itu. Kemudian gadis yang menjadi mangsa itu berkata, "tolonglah inspektor, ikut jelah cakap dia, kalau tak saya dalam bahaya". Dayyan diam seketika, kemudian perompak berkata, "kalau kau nak dia selamat, serah diri dulu".

Dayyan berfikir panjang. "Apa kau nak?". Perompak itu jawab, "letak senjata kau dan angkat tangan, kalau kau berani!". Perlahan lahan Dayyan meletakkan pistol ke lantai lalu mengangkat tangan seperti menyerah. "Apa kata kau lepaskan budak tu dan kita semua balik" pujuk Dayyan. Tapi perompak itu menyuruh Dayyan menutup pintu yang ditendangnya. Perompak Kembali menghala pistol ke arah Dayyan.

"Fine, aku ikut cakap kau, janji kau lepaskan budak tu". Perompak tu memaksa Dayyan menanggalkan tudungnya. Walaupun marah, demi nyawa Dayyan sanggup buat. Kemudian tali pinggangnya pula terpaksa ditanggal. Perompak merenung tajam badan polis itu, seperti ada niat lain. Dia berkata, "bukak uniform kau, Inspektor, tunjuk bikini kau hehe". Keputusan yang berat bagi Dayyan.

"Fine aku bukak". Dayyan tanggalkan uniformnya dan hanya memakai bra, boxer dan kasut berwarna hitam. Ketika itu, gadis tadi disuruh masuk ke bilik lain. Perompak tu tersenyum melihat kecantikan badan Dayyan. "Kau usya apa tu" tanya dia. Perompak tu berkata tiada apa apa, lalu memaksa Dayyan untuk senyum. Dayyan faham yang dia telah diugut ketika itu.

Perompak tu mendekati Dayyan yang seksi itu untuk bercakap. "Wow putihnya body kau, Dayyan. Patutla jadi inspektor" katanya. Dia pergi ke belakang Dayyan dan perlahan lahan sentuh badan Dayyan dengan jarinya sendiri. Dayyan kekal angkat tangannya. Perompak tu cium pipi Dayyan. "Hey watta..". Perompak itu terus letak jarinya di bibir Dayyan.

"Diam atau aku tembak kau". Dayyan hanya memikirkan bagaimana nak lepaskan diri dari perompak gatal itu. Kemudian perompak itu pegang kedua dua ketiak Dayyan dengan lembut. "Wah licinnya ketiak Dayyan, wangi pulak tu. Dayyan jawab, "mestilah wangi, rexona pilihan aku sebagai polis. Kalau busuk, kau jugak pengsan". Perompak itu balas, "kau pulak milik aku hahaha". Dari ketiak, perompak itu mula meraba dada Dayyan. "Bestnya pegang dada kau, serius mantul. Kau bukan boleh buat apa pun".

Ketika sedap meraba, Dayyan mendapat idea. GELEK. Dayyan tahu perompak sukakan body wanita yang mantap. Dayyan gunakan kesempatan yang ada untuk menggoda perompak. "Can I dance gelek depan you? I kan milik you?" katanya manja. Perompak itu cair dengan senyuman Dayyan. Dia duduk di sofa dan meminta Dayyan menggodanya dengan tarian gelek arab.

Dayyan menggerakkan punggungnya ke kiri ke kanan dan menayangkan ketiak licinnya kepada perompak itu. Itu kali pertama Dayyan menggunakan taktik sebegitu untuk perangkap perompak. Dayyan juga tidak lupa mengenyit mata pada perompak itu. Dayyan saja menggedik untuk mengalihkan perhatian perompak itu. Badannya yang lembut sesuai dengan umurnya.

Dayyan ternampak pistolnya di lantai. Dayyan cuba mengambilnya tetapi dalam keadaan berhati hati. Perlahan lahan Dayyan merendahkan badannya sambal merenung muka perompak itu. Kemudian, Dayyan mencampakkan bajunya ke arah perompak dan terus mengambil pistolnya semula. Perompak itu terkejut dengan apa yang berlaku. Perompak itu melihat Dayyan sudah menghala pistol ke arahnya.

Dayyan pun tembak kaki perompak itu sehingga terjatuh ke lantai. Dayyan terus menggari tangan perompak itu. "Kau ingat aku bodoh macam kura kura?" marah Dayyan. Dayyan berjumpa dengan gadis tadi dan berkata semuanya selamat. "Puan, puan belum pakai uniform lagi" tegur gadis itu. Dayyan dengan malu terus memakai semula uniform polis.

Beberapa minit Kemudian, perompak itu dibawa ke balai polis. Sebelum Dayyan pulang, gadis tadi ingin bertanya kepadanya. "Tadi masa berbikini tu, putih jugak body puan. Apa rahsia?". Dayyan hanya menjawab, "Tiada rahsia, saya sentiasa pakai Safira Beauty". Gadis itu sambung, "apa rahsia ketiak puan putih dan licin?".

Dayyan senyum dan cakap, "Rexona, peneman setia hidup anda. Tapi kenapa tanya?". Gadis itu hanya menjawab "Oh saja je nak tahu hehe". Akhirnya Inspektor Dayyan pulang ke rumahnya dan tidur selepas kepenatan...

TAMAT

INSPEKTOR DAYYANWhere stories live. Discover now