فيروز : ادم انا بحبك.
ادم وهو ينظر لها بصدمة ووضع يدة على فمها : هششش متتكلميش.
دخل رجال الشرطة الى الغرفة وقبل ان يقوموا بالقاء القبض على مجدى.
مجدى ببسمة استغربها رجال الشرطة : مستحيل اخليكم تاخدونى انا هروح مكان تانى وقام بقتل نفسة برصاصة .
قاموا رجال الشرطة بجلب الاسعاف.
ادم بحب وخوف وقد بدأت عينية تدمعان وبترجى وهو يحتضن فيروز : فيروز متسبنيش انا بحبك اوى والله بحبك من قبل ما تشوفينى اصلا بحبك من وانتى فى اولى ثانوى ارجوكى انا بحبك عارفة كنت بستناكى تخرجى من المدرسة علشان اصورك وصورك كلهم محتفظ بيهم كنت بضايق اما اشوف العيال بيلعبوا بشعرك علشان طويل ارجوكى متسبنيش انا عارف انى ازيتك بس والله مش بأرادتى سامحينى متعاقبنيش بالطريقة دى ارجوكى وقد بدات عينية تزرف الدموع بقوة.
فيروز وهى تضحك يدها الغارقة بالدماء على وجهه بصوت يكاد يكون غير واضح من شدة الالم : انا مسمحاك وبتأوة اة .
ادم : بس متتكلميش .
فيروز وهى تتحامل على نفسها: ادم متنسنيش وابقى زور قبرى علطول .
ادم بغضب وصوت عالى : بس اخرسي متقوليش كدا .
وبصوت عالى للغاية : الاسعاف فين.
جاء الاسعاف وقاموا بحمل فيروز وركب معها ادم فى سيارة الاسعاف وزهبوا الى المستشفى .
فى المستشفى .
ادم وقد يجلس على الارض امام غرفة العمليات وهو يتذكر اول مرة رأها فيها فلاش باك.
كانت تخرج من المدرسة ورأت رجل يبيع الايس كريم .
فيروز بفرحة لكارلا : اخيرا جية .
وزهبت لية وقامت بشراء اثنين.
فيروز وهى تعطية لكارلا خدى .
كارلا : شكرا .
فيروز بنبرة مرحة : عدى الجمايل .
وجائت لتلتف لتدفعها كارلا بمرح : ياختى اتنيلى.
ولكن فيروز اختل توازنها وسقطت امام سيارة .
ادم بصدمة وقد اوقف سيارتة بسرعة.
وجد فيروز تضع يدها على عينيها وشعرها يغطى وجهها.
ادم بغضب وخوف : انتى كويسة وبعدين فى واحدة تعدى الشارع بالغباء دة.
: فيروز بصدمة من وقاحتة وقد رفعت يدها عن وجهها ليظهر لون عينيها: فيروز تصدق انك حمار يعنى كنت هتموتنى وكمان بتزعقلى.
ادم وقد سرح فى جمالها وبالاخص جمال عينيها : اية دة.
فيروز بخجل من نظراتة : فى اية.
ادم وقد انتبة الى نفسة وبهدوء ؛ ابقى خدى بالك من نفسك .وتركها وزهب.
فيروز فى عقلها اية الحمار دة.
ثم غادرت هى وكارلا .
ادم وهو يعود الى زكرياتة .
ادم بحب وندم : يارب انا عارف انى ظلمتها كتير بس والله انا بحبها وانت عالم بكدا رجعهالى يارب ومتحرمنيش منها .
خرج احد الممرضين فى سرعة .
ادم وقد امسكة وبعينين باكيتين : هى كويسة صح.
الممرض : شد حيلك يااستاذ حالتها خطيرة عن اذنك. وتركة وزهب.
سقط ادم على الارض ووضع يدة على رأسة.
ادم وهو مشتتت وشريط زكرياتهم يمر امام عينية ويتذكر احد مواقفهم معا.فلاش باك.
كان ادم غاضب للغاية نتيجة لفكرة انة يتعلق بأخت من قتل اختة وظل يحطم فى المكتب.
فيروز وقد سمعت اصوات التدمير ركضت الى المكتب .
فيروز بخوف وصدمة وهى تقترب منة وتضع يدها على كتفة : استاذ ادم انت كويس .
ليدفعها ادم الى الخلف .
ادم بتحذير وغضب: اياكى تقربى منى تانى.
لترجع فيروز الى الخلف وقد ادمعت عينيها.
فيروز ببكاء : هو انا عملت حاجة غلط .
ادم بصوت ارعبها : انتى وجودك معايا بيحسسنى بالقرف اخرجى برة.
فيروز ببكاء وكبرياء : اولا انا مأذتكش فى حاجة ثانيا مش معنى انك مديرى ان دة يديك الحق انك تكلمنى بالطريقة دى وببكاء وهى تمسح عينيها بظهر يديها انا مستقيلة يا استاذ ادم .
وتركت المكتب وخرجت .
ادم وقد انتبةة لما فعلة وخرج ورائها ادم بجدية : فيروز .
فيروز وقد وقفت : نعم يا استاذ ادم .
ادم بصرامة : تعالى ورايا المكتب.
فيروز : اظن انى مش موظفة عند حضرتك علشان اجى مكتبك .
ادم وهو يقترب منها وبصوت كفحيح الافعى : قولت تعالى.
زهبت فيروز خلفة خوفا منة .
ادم : اقعدى .
فيروز : انا قدمت استقالتى.
ادم بثقة وبسمة خبث: اظن ان فى العقد شرط جزائي يوديكى فى ستين داهية .
فيروز بضحكة سخرية : اعلى ما فى خيلك اركبة لتشدد على اسمة استاذ ادم.
وجائت لتتركة وتزهب لتجد احد يدفعها بقوة للوراء .
فيروز بتأوة : اة.
ادم بعينين كالجمر : معاشش ولا كان اليعلى صوتة عليا ويكلمنى كدا وبصوت قاتل وهو يقترب اكثر انسفة من على وجة الارض .
فيروز بخوف : استاذ ادم ابعد ولاحظ ادم اختناقها.
فيروز وقد سقطت على الارض ولا تستطيع ان تأخذ نفسها .
ادم بخوف : انتى مالك.
فيروز بصوت لاهس : البخاخة فى الشنطة .
احضرها ادم بسرعة .
ادم بندم : انا اسف بس انا كنت متعصب شوية.
فيروز وقد تفهمت وضعة .
استاذ ادم لو مضايق فى مكان اسمة مسجد اظن تسمع عنة ربنا اولى بأنة يسمع همومك مش البشر وتركتة وزهبت.
عاد ادم الى الواقع فلاش باك.
قام ادم من على الارض .
ادم بأمل : صح يافيروز ربنا اولى بأنة يسمع همومى وركض الى الخارج .
كان اسر وكارلا يدخلون الى المستشفى حيث حجزوا طيارة الى فرنسا فور تحديد موقع فيروز .
اسر بخوف على صديقة .
اسر : ادم انت رايح فين.
ادم ولم يبلى لة بل ركض الى الخارج.
زهب ادم الى المسجد .
ادم وقد توضاء وصلى وجلس فى الجامع ادم وهو يرفع يدة عاليا ؛ يارب هى قالتلى انك اولى بهمومى انت قادر تقومهالى بالسلامة انا مليش غيرها فى الحياة يارب انت اخدت منى ماما وبابا وانا صغير قبلت بأمرك وصبرت وتعبت علشان مخليش قمر تحتاج حاجة من الدنيا بس انت عايز تختبرنى تانى وخدت قمر منى انا عارف انى اخدتها بزنب مش زنبها انا عارف ان اخوها كان بيعزبها وكنت بشوفها رايحة المدرسة بوشها مورم وكلة كدمات وكان بيبقى هاين عليا اقتل اخوها بس ويكمل بدموع اغرقت وجهه اخوها هو القتل اختى وبنحيب انا مش هستحمل انك تاخدها منى يارب انا لجأتلك ارجوك مترفضليش طلبى انا عبدك الضعيف ارجوك واخذ يبكى .
وزهب الى المستشفى .
ادم وكان وجهه كمن مات وليس بة روح .
اسر بخوف : ادم انت كويس .
ادم ولم يبلى اى اهتمام الى سؤالة : الدكتور لسة مخرجش.
اسر بحزن على صديقة : ادعيلها ياصاحبى.
ادم بصوت منتحب : كارلا فين.
اسر بشفقان على حال زوجتة وصديقة ؛ جالها انهيار عصبر وهى دلوقتى واخدة مهدئ ونايمة.
ادم بحزن : انا بحبها ياصاحبى واخء يبكى .
اسر : قولتلك يا صاحبى انك مش هتحس بقيمتها غير اما تروح منك .
ادم وقد احمرت عينية : مستحيل تروح منى مستحيل اسر : ادعى ربنا.
بعد مرور ثلاث ساعات خرج الطبيب .
الطبيب بالفرنسية وبأبتسامة : حسنأ انها الان بخير ولكن ستظل تحت المراقبة 24 ساعة .
ادم وهو يشكرة : شكرا جدا هو انا ممكن اشوفها.
الطبيب ولم يفهم لغتة : ماذا تقول .
ادم ةقد انتبهه لنفسة : شكرا جزيلا هل يمكننى رؤيتها.
الطبيب : حسنا ولكن 10 دقائق فقط لا اكتر ادم بشكر : حسنا
ركض ادم الى داخل غرفتها ولكنة تسمر فجأءة مكانة ولم يقدر على الحراك ادم وقد ادمعت عينية وهو يرى الاسلاك معلقة بجسدها ادم وهو يقترب منها ويتمتم ببعض الكلمات غير مفهومة الا بعضها : اسف ياقلبى .اسف .
ثم زهب اليها وجلس على الكرسي الذى امامها ادم وهو يمسك يدها المعلقة بها الاسلاك وبنبرة مختنقة : اسف والله انا بحبك وبموت فيكى فيروز انا حسيت ان قلبى بيتخلع من مكانة مجرد تخيل فكرة انك هتروحى من ايدى ارجوكى متفكريش انك تسيبينى تانى انا ممكن اموت من غيرك ثم قام بوضع قبلة رقيقة على يديها وبندم : اسف.
تعرفى انى اعرفك من وانتى صغيرة وانا الكنت بسيبلك هدية كل سنة قدام بيتكوا فى عيد ميلادك .واكمل بحسرة.
عارفة اما عرفت ان اخوكى هو القتل قمر حسيت بان روحى بتروح من جسمى حسيت انى بموت او ان قلبى بينزف ومش عايز يوقف وكل ما كنت بشوفك قدامى وكان حبك بيرجع لقلبى كنت بحس انى كدا بظلم قمر علشان كدا كنت ببعد عنك بس اما اتخطفتى منى اول مرة حسيت انى عامل زى المجنون معرفتش اعمل اية واما لقيتك خليتك عندى فرى الفيلا تعرفى انى كنت كل يوم اجيلك واقعد اتكلم معاكى كنت بحس بالراحة واكمل بدموع وبنبرة لوم لها انتى لية عملتى كدا هو كان هيقتلنى انا لية تقفى قدامى انتى غبية ولازم تتعاقبى وهعاقبك اول ما تفوقى بس علشان تحرمى تأذى نفسك علشانى .وجاء ليكمل ليقاطعة احد الممرضين.
الممرض : معلش يا فندم لا يمكنك الجلوس اكتر من هذا.
ادم بترجى :..........
استووووب البارت طويل اهه علشان بقالى فترة منزلتش + العايز اسمة يظهر فى البارت الاخير يكتب اسمة