وجاء ليلتفت ليتفاجئ بمنى مرات جليل .
ادم وهو يبتسم وبقوم بأحتضانها فهى كانت بمسابة ام لة بعد وفاة والدية : ماما وحشتينى.
منى وهى تنكزة فى كتفة : يابكاش بقا انا وحشتك برضوا.
ادم : اة والله.
منى بلهفة ؛ عايزة اشوف بنتى .
ادم وقد اشار على فيروز التى تركض على السلم واكمل بنبرة مرحة : شايفة الهبلة الطالعة تجرى دى هى دى فيروز .
منى وقد اغرورقت عينيها بالدموع : حببتى اسمها حلو اوى.
ادم : وهى احلى بكتير من الاسم.
تعالى اما اعرفك على العيلة.
عند فيروز صعدت الى الغرفة وعند دخولها وجدت سهير وسحر يقفون لها بداخل الغرفة .
ادم وهو يعرف منى على اطفال العائلة واكمل دة بقا ادهم .
ادهم وهو يصفر بمعاكسة : فو فو اية دة دى شبة المزة مراتك يا ولا يا ادم.
منى بضحك وقد جلست على ركبتيها ؛ انت عندك كام سنة يا حبيبة.
ادهم : 6 سنين.
منى بضحك : طب وهو الانت فية دة حاجة طبيعية بتعاكس مرات ابن عمك.
ادهم بفخر وثقة : وكنا هنهرب مع بعض ونتجوز لولا محطم قلوب العزارة دة وقام بالاشارة على ادم.
منى وقد ضحكت بشدة : تربية مين دة.
جاسر وهو يحك دقنة : هو بصى تربيتى بس انا ناوى اتبرى منة.
منى بضحك هى والعائلة بصوت واحد : تربية وسخة.
جاسر : يا جماعة حرام والله كدا بس ولا يا ادهم العيلة اول مرة يتفقوا على حاجة.
ادهم بثقة وضحك وهو يرجع شعرة للخلف : يبنى انا مفيش منى اتنين.
كارلا من الخلف: كانت خربت.
ادهم : ياربى المزز كتروا هنا فى البيت.
ضحك الجميع علية.
منى بتساؤل : اومال فين سهير وسحر.
ادم وهو يلتفت حولة : معرفش.
ادهم : انا شوفتهم داخلين بيتسحبوا لاوضة فيروز قبل ما هى ما تدخل.
ادم وقد شعر بأن قلبة ينخلع من مكانة فهو يعلم بنوايا عمتة وبنتها.
وقد زهب راكضا للاعلى.
دخل الغرفة ليجد سحر تحاول ضرب فيروز وفيروز لا تستطيع المقاومة بسبب جرحها وهى تتالم .
ادم بغضب وقام بشد سحر من شعرها وقام بصفعها .
سحر وسهير بصدمة سهير: انت بتمد ايدك على بنتى علشان الجربوعة دى
[٢٣/٦ ٥:٠٨ م] Eslaam: ادم بغضب : انتى تخرسي خالص الانتوا بتتكلموا عنها دى تبقى مراتى.
سحر بخبث : طب واحنا يا ادم مش انا كنت حببتك المفروض انا الاكون مراتك مش هى مينفعش تسبنى علشان واحدة جاية من الملجأ.
ادم وهو يمسكها من شعرها وهو يهمس بأذنها حتى لا يسمعها احد ؛ الانتى بتتكلمى عنها دى انضف منك مليون مرة مش هى الراحت باعت نفسها علشان الفلوس ثم دفعها على الارض .
ادم وقد زهب لفيروز ليجد ادهم يجلس بجانبها على الارض ويبكى .
ادم : بتعيط لية يا ادهم.
ليقوم ادهم برفع يدة من على راس فيروز ليظهر يدة الغرقانة بالدماء.
منى بخضة : يالهوى بنتى.
قام ادم برفعها من على الارض وقام بوضعها على السرير ادم وهو يصرخ فى اسر : انت لسة واقف كلم الدكتور .
اقترب ادهم من كارلا التى كانت تبكى على صديقتها التى لم تفارقها المشاكل منذ ولادتها وقام بأحتضانها ادهم بجدية تخالف سنة تماما: هششش هتبقى كويسة علشان هى طيبة وقمورة.
قامت كارلا بأحتضانة واخذت تبكى .
جاء الطبيب وفحص فيروز وقام بأعطائها مسكن وتضميد جرحها.
ادم : هى هتفوق امتى يا دكتور.
الطبيب : ساعة بالكتير.
ادم ؛ شكرا اتفضل . وقام بأيصالو الى الاسفل وعاد مرة اخرى لفيروز .
ولكن قبل صعودة الى غرفتها.
ادم بصوت جهورى : من انهاردة الهيجى جنب فيروز يعتبر نفسة برة العيلة واكمل بسخرية :واة عايز اعقب على كلامك يا انسة سحر فيروز تبقى بنت عمى جليل وبنت مرات عمى منى.
سهير بغضب : هو انتوا مبتتلموش غير على الخاينين لترى صفعة مداوية على وجهتها سقطتها ارضا.
جليل بغضب : الانتى ىتقولى عليهم خاينين دول هما السبب فى ان انتى وانا وادم نفضل عايشين منى ضحت ببنتها وفضلت بعيدة عننا 20 سنة علشان نفضل عايشين .
سهير بصدمة : انت بتقول اية.
جليل بفخر : منى عمرها ما كانت خاينة وهو يتذكر فلاش باك .
بعد ما فاقت منى من العملية وجدت فيروز بجانبها وكانت طفلة غاية فى الجمال.
ولكن تفاجأت بوجود مجدى ايضا .
منى بصدمة : انت بتعمل اية هنا وفين جليل.
مجدى بضحك جليل وسهير واد معايا دلوقتى قدامك حلين يا تدينى بنتك الزى القمر دى يا حياتهم هما التلاتة .
منى وهى توطى لتبوس يدة : ارجوك ونبى ماتأذيهم.
مجدى وقد دفعها للخلق :وقام بأخذ البنت وزهب.
بعد مرور اسبوع من اختطاف فيروز دخل جليل على منى الغرفة ليجدها تبكى بحرقة جليل بحنان : اهدى يا منى هو ربنا رايد كدا.
منى ولم تستطع ان تخبى اكثر من هذا: بس انا بنتى مامتتش .
جليل بصدمة : انتى بتقولى اية.
قصت لة منى ماحدث .
جليل : اة يا ابن ال...... موتك هيبقى على ايدى.
منى بترجى : ارجوك لا هيقتل ادم وسهير لو انت عملتلة حاجة.
جليل : هلاقيكى والله يابنتى .واخذ يبكى معها.
فى اليوم التانى زهبت منى لمجدى لتترجاة بان يعيطها بنتها.
منى بترجى : ارجوك بنتى ملهاش زنب اديهانى ونبى.
مجدى بحرقة قلب ودموع : وانا كان زنب بنتى اية ها انطقى كان زنبها اية اما ماتت
بسبب اخو جوزك كان زنبها اية ومراتى كان زبها اية برضوا اما ماتت وهى مقهورة على بنتها ها.
منى بترجى ودموع : ارجوك محمد مات وراح عند ربنا زنب بنتى انا اية.
مجدى وهو يقرت منها وبصوت كفحيح الافعى : زنبها انى بخلص تارى من ابوها زنبها انى كنت بحبك وجليل خطفك منى عرفتى زنبها اية. وقام بدفعها للخلف وتركها وزهب.
وقام جليل بألاتفاق معها على ترك البيت حتى يكونوا بأمان وكان دائما يزهب لها ثم يعود.باك.
جليل وهو يحدث سهير المصدومة عرفتى بقا قيمة الانتى بتقولى عليها خاينة لولاها كان زمانك ميتة.
سهير بأسف: انا اسفة.
جاء ادم ليتحدث.
لسمع صوت صراخ ادهم من غرفة فيروز .......