1.נתונים מולדים - נתונים שבן אדם נולד איתם. שונה לכל אדם.לדוגמה: גנים - בין אם מראה ובין אם אופי, משפחה, סביבת חיים
2.חוקי המציאות - החוקים שלפיהם דברים פועלים בכל העולם ולא משנה מה, אנחנו לוקחים אותם מובנים מאליו וטוב שכך כי הם בלתי ניתנים לשינוי. יש גם חוקים שמשתנים לפי סיכויים. למשל רוב הסיכויים שבכוכב אחר לא יהיה מים. הסיכויים לא משתנים סתם ככה, הם משתנים לפי חוקים, אם הם משתנים, ובלתי ניתן לשנות את החוקים האלה.
לדוגמה: כוח הכבידה, חוקי פיזיקה, אבולוציה.
3.תוצאות הבחירות שלנו - אם בחרנו בדבר אחד, הוא ישפיע על החיים שלנו, אם במידה מועטה מאוד או אם במידה רבה מאוד. אם בחרנו לעשות משהו אנחנו יכולים מבחינה הגיונית להפסיק אותו בכל שלב ולעשות משהו אחר אבל זה לא מקובל בחברה ויש סיבה. וגם לחוסר העשייה יש תוצאות, זה גם בחירה. זה מכתיב את המשך החיים שלנו.
דוגמה: בחרתי לאכול גלידה, יהיה לי טעים בדקות הקרובות אם אני אמשיך לאכול אותה ולא אפסיק ואזרוק אותה לפח.
הערה: גם חלק מהרגשות נכללים בזה. חלק מהרגשות הם בחירה לא מודעת שלנו. לכן כל אדם ירגיש קצת שונה באותה סיטואציה. גם בחירות פחות מודעות שלנו, בחירות שנראות מובנות מאליו, הם לא. כל רגע ורגע אנחנו בוחרים מה לעשות, חוץ מהרגע בו המוח שלנו מעבד נתונים והרגע הזה הוא חוק מציאות.
4.תוצאות הבחירות של אחרים - הבחירות שלנו מתכתבות אם הבחירות של אחרים, שבחירה אחת ״מגיבה״ לבחירה אחרת. מזה אנחנו מפרשים מה אחרים חושבים על הבחירה שלנו וחושבים אם זה היה נכון. בחירה קטנה מובילה לבחירה גדולה וכך אנחנו משפיעים אחד על השני במידה עצומה.
דוגמה: מישהו אמר לי משהו לא נחמד, אז בחרתי להחזיר לו ואז חבר שלי אמר לי שזה לא נחמד, אז אחרי כמה זמן אמרתי לו סליחה.
הערה: כל הסביבה שלנו נכללת בקטגוריה הזאת, כל הסביבה שלנו מושפעת מבחירות החברה.
5.בחירות החיות - כן, זה נשמע מטופש, אבל גם לחיות יש בחירות. אולי פחות מודעות. בגלל שחלק מהמערכות שלהן דומות לנו אנחנו מסוגלים להבין אותם חלקית. ויש חיות שבוחרות בערך בערך עם אותם מנגנונים שלנו. החלטתי להחשיב את זה כבחירות.
דוגמא: הן בוחרות אם לתקוף, לברוח או לקפוא.
____________________________________הערה: זה לא סופי, פשוט רציתי להעלות את זה כבר כדי לשמוע את דעתכם. יש בזה פרצות?
YOU ARE READING
הדעות הפילוסופיות שלי
Non-Fictionכאן אני אציג את הדעות הפילוסופיות שלי והתאוריות שלי. תגידו לי מה אתם חושבים על הדעות שלי. מקווה שתאהבו.