Kapitel 3

150 10 0
                                    

‘’Shanelle, hallå?’’ Hör jag någon säga. Jag tittar snabbt upp ur matteboken och ser att min lärare står och kollar på mig från kartedern längst fram i klassrummet.

‘’Aa?’’ Frågar jag tröttt. ‘’Din mamma ringde, hon sa att du skulle till stockholm nu på onsdag med din syster och kolla på något band. Jag skulle ge dig en ledighets lapp.’’ Sa hon soppas högt så att ALLA hörde… ‘’Okej?’’ Svarade jag. ‘’Vad är det för band? Jag visste inte att du var den typen som tyckte om band-musik.’’ Frågade Elin bitchigt. Elin är den där riktigt bitchiga typen som ska få alla att må dåligt, jag har själv blivit mobbad i flera år av henne. Men jag bryr mig inte längre, jag har liksom blivit van. ‘’Syrran vann en träff med något pojkband i sockholm, jag är tvungen att följa med för att morsan jobbar.’’ Svarade jag helt ointresserat samtidigt som jag klottrade på min bänk. ‘’Amen vilket band är det då?’’ Frågade hon lika bitchigt igen. ‘’Typ The Foo eller vad dom nu heter.’’ Svarade jag och tittade upp från klottret och kollade in i Elins ögon. Dom var stora nu, hennes mun var lika stort som ett bowlingklot och hon fick inte fram orden hon ville säga. ‘’Du, du menar The Fooo Conspiracy?!’’ Frågade hon stammande. ‘’Vafan heter dom så nu också? Ja, ja dom iallafall.’’ Svarade jag och kollar ner i bänken igen. ‘’Asså om du eller din idiot till lillasyster försöker att ens titta på Oscar, då får ni fan med mig att göra!’’ Fräste hon i mitt öra precis innan det ringde ut till rast. Alltså, tror hon på allvar att jag ens kommer snacka med dom där fjollorna? Pfft, det kan hon glömma!

Jag går ut ur klassrummet och går till mitt skåp. Kastar in mina skolböcker och tar fram mobilen. Jag vet inte riktigt vad jag håller på med men helt plötsligt stå det ‘The Fooo Oscar’ på min skärm, men innan jag hinner klicka på sök så ringer det in. Jag stänger ner mobilen och börjar gå till lektionen. ‘’Cherrie! Vänta!’’ Hör jag att Bastian skriker bakom mig. ‘’Tja! Va ärre?’’ Frågar jag och vi kramar om varandra. Bastian och jag har varit bästa vänner sedan förskolan. Men inget mer en bästa vänner. ‘’Hänger du med ner till donken eller?’’ Frågar han snabbt. ‘’Det beror på, vad har vi för lektion?’’ Frågar jag lika snabbt. ‘’Engelska, boooooring!’’ Svarar Bastian. ‘’Amen då hänger jag med, ingen bryr sig endå. Men du bjuder på käk!’’ Skrattar jag och knuffar till honom så att han trillar in i skåpen. Oooooooch där bildas ett skrattanfall så att säkert hela Göteborg hör oss!

Typ hela vägen ner till donken så rider jag på Bastians rygg för att jag inte orka gå själv. Men efter ett tag så släpper han ner mig på marken så jag får gå själv.

‘’Har du cigg?’’ Frågar han mig och gör en sadlip. ‘’ Aa, ska bara hitta en i jackan.’’ Svarar jag och rotar runt i jackfickan. Jag röker inte konstant, bara då och då. Det börja bara med att jag ville veta hur det smakade så jag snodde en från morsan. Sen så har det kanske blivit några i veckan eller så. Jag sträcker fram handen med ciggen och ger den till Bastian. Jag tar upp en till mig och sätter den mellan läpparna. Jag får låna Bastians tändare för att min har slut på gas. Jag drar sakta in röken i munnen och blåser ut. Jag kollar försiktigt och deskret ner på min vänstra handled som är full av ärr som jag har gjort med rakblad och trasiga nålar. Senaste gången jag skar mig själv var för en månad sedan, efter jag och morsan hade bråkat. Men nu har jag inte skärt mig själv på en månad och det känns jätte bra.

‘’Cherrie, vad ska du ha för något?’’ Frågade Bastian och jag ryckte till. Utan att jag hade märkt det så har jag fimpat ciggen och vi har gått in på Donken.

‘’Ehm, en cheesburgare och en mellan choklad milkshake.’’ Sa jag och gick och satte mig vid ett bord. När Bastian kom tillbaka så satt jag och nynnade på en låt som strömmade ut genom högtalarna på Donken. Jag vet inte vad den heter eller vilka som spelar, men den var skön och ganska bra.

‘’Jorden annropar Cherrie!’’ Sa Bastian högt. ‘’Jag visste inte att du gillade dom.’’ Sa han igen. ‘’Vilka då?’’ Frågade jag oförstående. ‘’Dom som sjunger, är inte det dom som Elin gillar?’’ Svarade han mig. ‘’Vilka är det då? Jag vet bara att jag har hört låten förut.’’ Sa jag med ett undrande ansikte. Innan han svarade så hör jag refrängen på låten igen, ‘‘I’f i could build a girl, i build her just like you.’’

‘’Är det inte dom där Tha Foo någonting som sjunger?’’ Frågade han. Är det därför jag kan låten? Är det för att Hanna spelat den typ 24/7? Nämen gud, jag har suttit och sjungit på en The Foo låt… Jag trodde inte att dom var så bra. Vad håller jag på med? Det är säkert bara den låten som är okej. Eller?

Två hjärtan, en själDonde viven las historias. Descúbrelo ahora