2.

457 21 0
                                    

Bunyi loceng menandakan berakhiranya pembelajaran. Memang tak boleh lama lagi agaknya.

Aku bergegas berdiri dari tempatku dan menuju ke meja diana.

"diana!" aku tegur dia, sedikit teruja. "jadi partner aku nak?" aku soal sambil membetulkan tali beg di bahu.

Diana pandang aku atas bawah dengan curiga.

Dia mengeluh lalu bongkok untuk mendapatkan beg di sebelah meja.

"haih ikut la. Motif kau sebenarnya nak dekat dengan akak aku kan betul tak? "

"kompom!" aku balas, lega jugak dia straight to the point tak payah aku nak sorok apa apa.

dia mengeluh lagi, kalini lagi dalam macam nak semua benda ni settle cepat.

"ok" dia setuju, pheww.

"pukul 4:30 sharp ada kat rumah aku. Kau lambat nanti siap" dia memberi amaran sambil memandang tepat ke arah anak mataku. "aku tak kau memain sebab bab kerja ni aku amik serious."

Aku mengangguk laju tanda serious.

"good" dia pusing ke belakang dan mulakan langkah untuk balik.

"sia-sia je weh. Akak dia dh ada pakwe baru, harith tak silap aku. Aku rasa dia orang ketiga bulan ni kena game" rai berdiri di sebelah entah dari mana dia datang.

Aku hanya mencebik, memang la kiara kot. Belum try lom tahu.

------

"Mi!" aku laung dari tingkat bawah.

Tiada sahutan. Mana pulak budak ni.
"Emi!!" aku panggil lagi. Eh pekak ke apa.

Aku malas nak memekak dan teruskan langkah naik ke tingkat atas biliknya.

Pintu dikuak dan kelihatan emily sedang ralit bermain iPadnya.

"tadi aku panggil kau tak dengar ke bodoh" aku duduk dia atas katilnya sambil membebel.

"apa lagi kau nak" dia balas mata tidak beralih dari skrin 11 inci itu.

"ceteka sapa dapat pergi rumah crush dia petang ni? " aku menyoalnya dengan teruja.

Emi menurunkan iPadnya lalu menjungkitkan keningnya. "sumpah la!" aku menggangguk lalu sebiji bantal tepat mendarat ke muka ku.

"yayy" kitorang ketawa bertepuk tamparan. Walaupun emi bukan adik yang terpaling baik kat dunia ni, moody tak ikut tempat, suka cari pasal dengan aku. Tapi dia la satu-satunya keluarga yang aku ada selain emak. Dia pun tolong sekali sapot aku dengan caranya yang tersendiri.

Dia senyum sambil soal " cane kau buat? "

"aku dapat satu group dengan adik dia, diana buat projek sejarah."

"diana tu ke?, dia budak olahraga satu team dengan aku, dahla cantik, baik pulak tu"

"bole lah tahan..." aku berkata perlahan lalu mengigit bibir tak pernah lagi rasa nikmat 'baik' dari diana.

Emi tepuk belakang ku lalu bangun dari katilnya. "kena bagi dia peluang" dia kata.

"yelah" aku membalas endah tak endah. Tak kisah la apa diana nak fikir pasal aku yang penting aku dapat usha akak dia.

Aku mengerling ke arah jam dinding di dalam bilik emi.

Dah pukul 4:20 ah sudah mampus aku.

Damn it!

its me or herWhere stories live. Discover now