"Family Aima berniaga dekat Bazar Ramadhan tapi tulah,tak laku sangat." balas Clara sambil membaca buku.
"Dia buat apa?" soal Camelia.
"Nasi ayam. Sedap tau nasi ayam diorang." puji Clara sambil teringat ii makanan itu.
Dengan rasa curiga,Camelia tidak boleh berbantu kerana dia tidak tahu membuat apa.
selang tiga hati.
Camelia masih lagi mencari jalan untuk membantu keluarga yang malang itu.
"Kenapa Kim risau sangat?" soal Clar yang risau akan adiknya.
"Enth. Tiba ii Kim ada rasa sesuatu tapi x tahu apa dia." balas Camelia.
"Kalau nak tolong diorang. Guna je lah gitar tu,pergi buat kosert. Tipulah kalau dia tak cair dengan suara Kim." Clara memberikan Idea yang amat bernas lalu Camelia tersenyum.
"Thanks. You are the genius sister." puji Camelia lalu mengambil gitarnya dan berlari ke bazar ramadhan dengan laju.
"Makcik! Boleh saya tolong?" pinta Camelia yang tercungap ii.
"Awak nak tolong apa?" soal Aiman yang sedang menyediakan ayam.
"Kumpul duit. Bagi kerusi and mangkuk." balas Camelia lalu mengambil kerusi dan mangkuk yang ada.
"Hai! I'm Kim. Saya dari bandar nak bernyanyi dengan gitar saya untuk tolong kawan saya. If you all donate a some money,inshaaallah allah akan memberikan kamu semua pahala untuk masuk kesyurga." suara lantang Camelia membuatkan mereka tertarik kepadanya.
"Kau ada dikala ku suka,dikala ku duka,setiap tangisan dan juga ketawa. Kau ada dikala ku perlu,setia menemaniku,pegang erat tanganku bila aku jatuh." Lagu yang bertajuk Sahabat untuk dinyanyikan dengan penuh merdu.
Semakin lama semakin byk org menderma dengan ikhlas termasuk Camelia yang menderma sebanyak seratus ringgit. selepas banyak org menderma,Camelia berhenti bernyayi dan akan nyanyi semula diesok hari.
"Nah." Camelia menyerahkan mangkuk yg penuh dengan duit itu kepada sekeluarga termasuk Ayda.
"Awak buat ni demi kami?" soal Ayda.
"Saya buat sebb Allah. Anggap apa yg saya buat ni sebagai pertolonga dari semua penduduk kampung." Camelia tersenyum lalu berjalan pulang kerumah denga bergaya.
"Beautiful." Camelia tersnyum ssambil berjalan apabila teringat ayat-ayat Aiman.
Masuk waktu berbbuka,mereka berbuka dengan penuh selera. Mereka sekeluarga ke masjid untuk terawih bersama-sama.
YOU ARE READING
PENGALAMAN BERAYA DI KAMPUNG.
AdventureCamelia atau lebih dikenali Kim terpaksa pulang ke kampung untuk puasa dan raya di sana. Dengan alat musik yang dibawa menarik perhatian beberapa remaja yang sama umur dengannya untuk bernyanyi bersama.