«Chapter 1»

703 22 0
                                    

Di Rumah Ali

Ali dan Syasya sedang bermain xbox bersama² di ruang tamu.

Syasya: "Wah~ cun giler!" Kata Syasya. Ali angguk setuju. Ali lihat di jam.

Ali: "Eh? dah pukul 4:23 petang dah? lamanye kite main" Kata Ali. Syasya pula lihat di jam.

Syasya: "Eh? ha'ahlah.. jomlah kite pergi kedai" Kata Syasya. Ali angguk. Mereka bangun dengab serentak.

Ali: "Lagipun ayah aku suruh beli barang dapur" Kata Ali dan mereka pun keluar dari rumah Ali. Ali kunci rumahnya dan terus berjalan.

Semasa mereka berjalan. Syasya ternampak ada sesetengah orang seperti jalan entah ke mana dan mata mereka bulat besar.

'Asal diorang jalan macam tu? cam kene kawal je' Desis Syasya dalam hati dan angkat bahu tak nak ambil kesah.

Di Kedai Runcit

Ali sedang memilih roti sementara Syasya memerhati sekeliling.

'Asal diorang asyik pandang kite? nak ape dari kitorang?' Desis Syasya dalam hati. Seperti dua atau tiga sedang memerhati Ali dan Syasya. Syasya terus tegur Ali.

Syasya: "Err... Ali cepatlah!" Kata Syasya dengan nada risau. Ali hairan.

Ali: "Kenape?" Kata Ali dengan nada hairan. Syasya dah gelabah. Syasya ada nampak orang mendekatinya dengan...

PISAU!?!

Syasya: "Ali kite kene pergi SEKARANG!!" Jerit Syasya sambil lari tarik Ali. Ali yang perasan terus lari. Semua sudah kejar Ali.

Ali: "SYASYA!?! KENAPE DENGAN SEMUA ORANG!?!?" Kata Ali dengan nada takut. Syasya hanya teruskan lariannya. Tiba²

Syasya: "Alamak!? kite dikepung!!" Kata Syasya. Semua orang kepung mereka. Syasya dan Ali melihat sekeliling untuk mencari senjata. Syasya ternampak paip besi panjang dan Syasya terus ambil.

THUSS!!

PANK!!

THUNN!!

Syasya terus serang semua orang. Syasya halang mereka dari mendekati Ali. Syasya yang ternampak kayu terus tegur Ali.

Syasya: "Ali!! amik kayu tu!!!" Jerit Syasya. Ali cepat² ambil dan serang mereka. Semua sudah pengsan.

Syasya: "Huh... huh.. nasib baik" Kata Syasya sambil mengelap darinya. Syasya ternampak ada benda di kepala orang.

Ali: "Syasya? kau nampak ape tu?" Kata Ali. Syasya pegang kepala mereka dan...

ZEZZZZ!!!!

Syasya: "Aduh!! shh.. sakitnye asal ade elektrik?" Kata Syasya. Seperti alat di kepala orang itu telah letak elektrik.

???: "Shh... ahh" Kata orang yang pengsan tadi. Ali dan Syasya terkejut terus lari.

Di Rumah Ali

Syasya: "Nampaknye ramai yang dah dikawal.. dahlah tak boleh bukak!!" Kata Syasya dengan nada geram. Syasya yang melihat di cermin terus tutup langsir.

Ali: "Asal kau tutup langsir? gelaplah" Kata Ali. Syasya menhela nafas dan mendekati Ali yang duduk di katil.

Syasya: "Nanti diorang tahu kite kat sini" Kata Syasya sambil tepuk bahu Ali dengan pelahan.

'Macam manelah mama papa.. harap² tidak cedere' Desis Syasya dalam hati dengan perasaan risau.

Ali: "Syasya! aku takut!" Kata Ali dengan nada kaku. Syasya terus peluk Ali dengan erat.

Syasya: "Takpe.. aku ade" Kata Syasya. Air mata Ali sudah mengalir membuatkan Syasya risau.

Syasya: "Shh.. shh.. shh.. takpe² jangan nangis" Pujuk Syasya. Ali angguk pelahan.

Tett tett tett!!

Ali: "Hah!? panggilan dari MATA!" Kata Ali. Syasya dan Ali pandang satu sama lain.

Syasya: "Nampaknye kite kene pergi" Kata Syasya. Ali hanya angguk lemah. Syasya dan Ali terus turun ke bawah dan bersedia dengan senjata.

Syasya: "Ali kau sedia?" Kata Syasya. Ali angguk dan pegang senjata dengan erat.

Krakk!




Bersambung...

Cinta Di Akedami S2Where stories live. Discover now