Tevfizname 6. Bent üzerine...

4 0 0
                                    

Bir işi murâd etme

Olduysa inâd etme

Hakk'dandır o reddetme

Mevlâ görelim n'eyler

N'eylerse güzel eyler

Burada konuyu izah etmek adına kısaca nefs kavramından bahsetmek gerekiyor. Nefs insanı Hak'tan uzaklaştıran bütün kötü düşünce ve davranışlardır. Bir anlamda insanın heva ve heveslerle dolu tarafını temsil eder. Nefsimiz devamlı kötülüğü emreder. Allah bunu bize, şu ayetle bildiriyor: "Ben nefsimi temize çıkarmam, çünkü Rabbimin merhamet ettiği hariç, nefis aşırı derecede kötülüğü emreder. Şüphesiz Rabbim çok bağışlayandır, çok merhamet edendir." (Yusuf Sûresi, 53.ayet)

Halimiz böyle olunca çoğu zaman kendimiz için doğru gördüğümüz isteklerimizde nefsin etkisiyle gerçekleşiyor. Nefs inatçıdır, dilediğini yaptırana kadar uğraşır. Lakin önünü sonunu düşünmez. Oysa Allah yarattığı kulu için her zaman en güzelini bilir, belki de bazı isteklerimizin kabul edilmesi felaketimiz olacaktır. "Olur ki siz bir şeyden hoşlanmazsınız, hâlbuki hakkınızda o bir hayırdır. Ve olur ki bir şeyi seversiniz, hâlbuki hakkınızda o bir şerdir. Allah bilir, siz bilmezsiniz." (Bakara, 2/216)

İnsan ise topraktan yaratılmış bir varlık. Belki de bundan ateşle buluşmadan en güzel haline ulaşamıyor. Halimiz birazda çömlek misali. Önce toprağımız içindeki yabancı maddelerden temizleniyor. Bunlar bize sıkıntı ve üzüntü veren her şeyle oluyor. Sonra çamurumuz temiz hâliyle yoğurulup şekli veriliyor. Ardından tekrar eski haline dönmeyelim diye ateşle pişiyoruz. Bu noktada insanın yolculuğunu üç kelime ile özetlemiş Mevlana Celaleddin Rumi hz. anmamak olmazdı. Ne diyor Üstat: "Hamdım, piştim, yandım."

Demek ki olmuş olan olacakların en güzeli. Demek ki bizler sabırsız nefislerimize uyup kendimize kötülük yapıyoruz. Her şey göründüğü gibi olmayabiliyor. Ve belki de yerin altı üstünden daha güzel. Ey nefsim o halde ne diye inat etmektesin. Sen Hakk'ın yarattığından, taktirinden daha güzel ne isteyebilirsin? Ne kadar uğraşsan da sende evvel ve ahiri aynı anda görecek göz yoktur. O vakit herşeye görene işlerini teslim et de huzur bul.

Hem dosttan gelen her hediye, velev ki acı olsun, eyvallah sırrıyla kavuşmadan hakiki aşka döner mi? Daha ne kadar sahte mahbublarla oyalanıp bizi mahcup edeceksin. Bilmez misin sevenin sevdiğinden gayrı muradı olmaz.

Sevgiyle kalın...

Sevgiyle kalın

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 21, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Erzurumlu İbrahim Hakkı hz Where stories live. Discover now