Di Hospital........
Ali bergegas ke hospital slps mndpt panggilan dri pihak hospital yg mengatakan Iman kemalangan jalan raya. Sesampainya di hospital, kelihatan Alicia dn Kak Siti berada di ruangan menunggu. Ilya dn Ahmad juga turut berada di sana. Ilya dn Ahmad terus lari mndptkan Ali setelah melihat kelibat ayahnya itu.
I / A : Papa 😭😭
Mereka berdua terus memeluk Ali. Ali membalas pelukkan mereka.
Ilya : Papa, mama accident hisk....hisk.....😢😢😢
Ahmad : Ahmad hisk.....hisk.....x nk kehilangan mama 😢😢
Ali : Sabar ye. Kita doakan mama tiada apa2.Slps itu, Ali pun pergi ke arah Alicia.
Ali : Mcm mana anak2 aku ade dgn kau ?
Alicia : Iman minta saya jaga anak2nya sbb dia ada taklimat wushu mlm ni jdi saya jagalah. Lps 30 minit, saya dpt panggilan yg Iman kemalangan. Itu yg saya dtg tu 😢😢
Ali : Ooo. Kak Siti, doktor ada ckp apa2 tk ?
K. Siti : Tkde tuan. Kami blum jumpa doktor sjk Iman masuk ni
Ali : Tkpe, kita tunggu shj.Mereka pun tunggu di luar bilik pembedahan. Slps hmpir 1 jam, seorang doktor kluar dri bilik itu. Wajahnya kelihatan sedih shj. Ali, Alicia dn yg lain2 pun bangun.
Ali : Doktor, mcm mana dgn keadaan isteri saya.
Doktor itu menghela nafas berat lalu berkata......
Doktor : Maafkan saya, isteri kamu gagal diselamatkan 😞😞😞
Kata2 doktor itu cukup membuatkan mereka yg berada di situ sedih. Ali melutut smbil menangis begitu juga dgn Alicia dn Kak Siti yg turut mengalirkan air mata mereka. Ilya dn Ahmad menangis apabila mndpt tahu yg Iman sdh meninggal dunia.
Alicia : Iman hisk.....hisk.....knp awk tinggalkan saya. Awk shj satu2nya kwn saya 😢😢😢
Di Tanah Perkuburan Islam......
Slps upacara pengebumian, Ali pun menyiram air bunga ke pusara Iman diikuti Ilya, Ahmad dn Alicia. Rakan2 ejen mereka turut berada di situ utk beri penghormatan terakhir buat Iman Sblum pulang, Ali smpt berkata......
Ali : Terima kasih Iman sbb sudi mnjdi isteri saya. Semoga awk tenang di sana 😢😢😢.
Sementara itu, Alicia berdiri di luar tanah perkuburan itu smbil memandang Ali dn anak2nya dri jauh. Hatinya berasa sedih kerana rakan yg selalu membantunya semasa susah pergi meninggalkan dia. Tiba2 seseorang menegurnya.
?? : Alicia ?
Alicia toleh ke arah org itu. Ternyata org itu adalah.....
Alicia : Moon 😢😢
Moon : Awk.....apa khabar ?
Alicia : Saya sihat. Awk pulak 😊😊 ?
Moon : Sihat. Lama saya x dgr pasal awk lps Rudy meninggal.
Alicia : Biasalah Moon. Lps saya jatuh miskin, mana ada sesiapa lagi nk berkwn dgn saya. Hnya I.....Iman shj lah kwn yg saya ada.......tpi itupun hnya sementara 😢😢😢
Moon : Tkpelah. Kita doakan semoga Iman ditmptkan di kalangan org yg beriman.
Alicia : InsyaAllah.Tk lama slps itu, Jet memanggil Moon.
Jet : Sayang, jom balik
Moon : Ya awk. Alicia, saya balik dulu ye. Assalammualaikum 😊😊
Alicia : Waalaikummussalam 😊😊Moon pun berlalu pergi dri situ. Slg beberapa saat, Ali, Ilya dn Ahmad pun berjln kluar dri tanah perkuburan. Alicia pun memanggil Ali.
Alicia : Ali
Ali : Ye AliciaAlicia mengeluarkan beg pakaian Ilya dn Ahmad lalu memberikan kpd Ali.
Alicia : Saya nk bagi beg pakaian mereka.
Ali pun mengambil kedua2 beg itu.
Ali : Terima kasih 😔😔
Alicia : Sama2. Kuatkan semangat ye Ali. Saya tahu awk kuat 😢😢
Ali : Baik 😔😔Slps itu, Ali pun brjln meninggalkan Alicia. Alicia juga turut masuk ke dlm keretanya lalu memandu pulang ke condominium. Sesampainya di condominium, dia duduk di ats sofa di ruang tamu. Dia mula mengingat kembali saat Iman membantunya semasa dia susah. Air matanya mengalir saat mengimbas kembali kenangannya bersama dgn Iman.
Alicia : Iman......... hiskk......Iman........ hisk.....😢😢😢😢
2 hri kemudian.......
Alicia baru shj selesai sarapan. Tiba2 seseorang menekan loceng rumahnya. Alicia pergi ke pintu lalu membukanya. Kelihatan seorang lelaki berusia 50 an bersama seorang wanita seusianya dtg ke rumahnya.
Alicia : Ye pakcik, makcik, cari siapa ?
Pakcik : Kamu Alicia ke ?
Alicia : Err ye pakcik. Knp ye ?
Makcik : Kami berdua ni ibu bapa Iman.
Alicia : Ohh maaf saya x tahu.
Pakcik : Tkpe, blh kami masuk ? 😊😊
Alicia : Blh silakan pakcik, makcik 😊😊Mereka pun masuk ke dlm rumah itu lalu duduk di ats sofa. Alicia pergi ke dapur utk menyediakan minuman. Slps beberapa minit, Alicia pun membawa dulang berisi teh panas lalu diletakkan di ats meja.
Makcik : Maaflah sbb dtg x bagitahu
Alicia : Tkpe makcik, saya pun mmg xde apa nk buat sekarang. Apapun knp pakcik dgn makcik nk jumpa saya ? 😊😊
Pakcik : Kami dtg ni sbb nk bagi kamu sampul niPakcik itu menghulurkan sampul itu pd Alicia. Alicia mengambilnya dgn penuh rasa tnda tnya.
Alicia : Sampul apa ni pakcik ?
Pakcik : Buka lah dulu 😊😊Alicia membuka sampul itu lalu membaca dokumen yg ada pd sampul itu. Tpi malangnya, dia tdk fhm satu apa pun.
Alicia : Ni dokumen apa ye pakcik. Saya kurang fhm
Pakcik : Dlm dokumen ni, Iman sdh menukarkan nama rumah ini kpd nama kamu.
Alicia : Huh !!! Maksudnya ?
Makcik : Maksudnya rumah yg kamu duduk sekarang ini sdh menjadi milik kamu sepenuhnya Alicia.Alicia terkejut dgn apa yg dikatakan olh ibu bapa Iman itu.
Alicia : Ta....tapi saya x berhak utk dpt semua ini pakcik makcik.
Pakcik : Alicia, kamu terima lah. Ini lah satu2nya wasiat Iman pd kamu. Sblum dia pergi, dia smpt berjumpa dgn pakcik......Flashback on......
Iman menyerahkan smpul dokumen kpd ibu dn ayahnya. Ayahnya membaca dokumen itu lalu berkata.....
Pakcik : Alicia ? Mcm kenal je nama ni ?
Iman : Itu nama kwn Iman masa kt sekolah rendah dulu.
Makcik : Ohh bdk ni ke ? Tpi knp kamu serahkan condo kamu ni pd dia ? Bkn kamu sayang sgt ke kt condo tu ?
Iman : Sbb sayang lah Iman bagi kt dia. Kesian dia, dia xde sesiapa lagi kt dunia ni selain Iman jdi Iman nk hadiahkan condo ini pd dia. Lagipun klu Iman xde, mana lagi dia mahu tinggal.
Pakcik : Kamu ni ckp mcm esok kamu meninggal pulak.
Iman : Ajal tdk mengira usia papa. Klu nk mati, sekarang pun blh cuma kita tk tahu je bila. Mama dgn papa ok kan klu Iman hadiahkan condominium ni kt Alicia ? 😊😊Ibu bapa Iman hnya tersenyum shj melihat anaknya itu.
Pakcik : Papa dgn mama x kisah. Mana yg kamu rasa baik, baik jugak utk mama dn papa 😊😊
Iman : Terima kasih papa, mama 😊😊Flashback off.......
Pakcik : Mcm tu lah ceritanya. Arwah Iman seolah2 sdh tahu yg dia mahu pergi tinggalkan kami semua 😔😔
Alicia mati kata2 mndgr pnjlasan ayah Iman itu. Tnpa disedari, air matanya membasahi pipinya.
Pakcik : Jdi kami sbg wakil Iman ingin minta kamu terima lah hadiah terakhir pemberian dia. Ini lah satu2nya cara utk kami berbakti pd arwah. Kamu terima ye Alicia Iman akn gembira klu kamu terima hadiahnya ini 😊😊
Alicia masih tdk berkata apa2 selain menitiskan air matanya smbil melihat dokumen itu. Hatinya tersentuh dn terharu ats segala pengorbanan yg Iman lakukan kpdnya. Slps beberapa saat, dia pun berkata.....
Alicia : Baiklah sa......saya terima 😢😢😊😊
Makcik : Terima kasih Alicia sbb terima hadiah terakhir arwah ini dn terima kasih jgk sbb sudi jdi kwn yg terbaik buatnya 😊😊
Alicia : Sama2 makcik 😊😊Alicia memandang kembali dokumen itu.......
Alicia : * Terima kasih Iman atas pemberian awk ni. InsyaAllah saya akn manfaatkan hadiah awk ni 😢😢😢.* ( dlm hati )
Bersambung........
YOU ARE READING
What you give , you get back Season 2 ( short ff )
Fanfictionsequel dri What you give me, you get back