PART 6 - Perjumpaan Pertama

1K 67 19
                                    

Hujung minggu......

Alicia bersiap2 memandangkan dia akn ke rumah Iman pd hri ini. Slps bersiap, dia terus order grab dn bertolak ke rumah Iman. Spnjg perjalanan ke sana, Alicia hnya memandang ke luar tingkap smbil memikirkan sesuatu. Hatinya berdebar kerana dia juga akn berjumpa dgn Ali pd hri ini. Plbagai perasaan bermain di hatinya. Ada rasa gembira, rindu dn takut. Sdh lama dia tdk berjumpa dgn Ali sjk cintanya ditolak mentah2 olh Ali 5 tahun lps.

Alicia : * Lama x jumpa dgn Ali. Selalu tngok dia kt tv je. Agknya dia masih marahkan aku lagi ke 😔😔.* ( dlm hati )

Slps beberapa minit, dia pun tiba di sebuah rumah banglo milik Ali. Alicia turun dri kereta dn menekan loceng rumahnya.

Alicia : Assalamualaikum

Slg beberapa saat, Iman pun kluar dri rumah dn pergi ke arah pintu pagar. Alicia tersenyum melihat Iman begitu juga dgn Iman.

Iman : Waalaikummussalam. Smpi pun awk 😊😊
Alicia : Maaf lmbt. Tdi jln sesak tdi 😊😊
Iman : Tkpe. Saya pun tgh masak lagi ni. Marilah masuk
Alicia : Ok 😊😊

Alicia pun melangkah masuk bersama Iman ke dlm rumah. Semasa dia masuk, kelihatan Ilya dn Ahmad berada di dlm rumah. Mereka berdua teruja melihatnya

I / A : Kak Comel !!! 😀😀

Ilya dn Ahmad pun berlari ke arah Alicia lalu memeluknya. Alicia turut membalas pelukkannya.

Alicia : Ilya dn Ahmad sihat 😊😊
I / A : Sihat 😊😊
Alicia : Kakak ada bawa mainan utk Ilya dn Ahmad. Kamu berdua main lah ye 😊😊
I / A : Yeayy !! 😀😀
Iman : Hmm dh dpt tu ckp apa ?
I / A : Terima kasih kakak. Sayang kakak ❤❤😊😊
Alicia : Kakak pun 😊😊

Iman pun bawa Alicia ke sofa di ruang tamu.

Iman : Susah je awk belikan mainan utk diorang.
Alicia : Tkpelah Iman. Saya ok je. Lagipun saya mmg kebetulan pergi supermarket nk beli barang dapur. Ade kedai mainan jdi saya beli lah 😊😊
Iman : Hmm ye lah. Awk tunggu sini kjp ye. Saya pergi sediakan makanan.
Alicia : Marilah saya tolong.
Iman : Ehh tkpe. Sikit je ni. Awk duduk sini ye 😊😊
Alicia : Ok 😊😊

Alicia pun duduk di ruang tamu smbil melihat gelagat Ilya dn Ahmad yg sdg bermain dgn permainan mereka itu. Slg beberapa saat, seseorang turun dn pergi ke ruang tamu. Dia memandang ke arah Alicia dri belakang.

?? : Assalamualaikum Alicia

Alicia toleh ke arah suara itu. Dia terkejut yg memandang Ali yg berdiri di belakangnya. Alicia berdiri lalu membalas salam.

Alicia : Waalaikummussalam Ali

Ali pergi ke arah Ilya dn Ahmad lalu berkata.....

Ali : Ilya, Ahmad, pergi naik atas skjp. Papa nk ckp sikit dgn kakak Alicia
I / A : Ok papa 😊😊

Ilya dn Ahmad pun naik ke ats. Slps itu, Ali duduk di ats sofa berhdpn dgn Alicia. Alicia pun duduk di ats sofa. Masing2 tdk berkata apa2 sehinggalah Alicia mulakan bicaranya.

Alicia : Ali, awk......sihat ?
Ali : Sihat. Kau pulak ?
Alicia : Sihat, alhamdulillah 😊😊

Mereka pun diam seketika. Slps itu, Alicia pun berkata.....

Alicia : Ali, saya......nk ckp terima kasih sbb benarkan saya kerja kt restoran awk. Saya hargai sgt2 😊😊
Ali : Sama2 😒😒
Alicia : Apapun nasi lemak awk sedap sgt. Saya dh rasa semua jenis makanan awk. Semuanya sedap. Saya.......
Ali : Kau rasa nasi lemak aku ? Bkn selama ni kau jijik ke dgn makanan dri air tangan bdk miskin mcm aku ni ?( dingin )

Alicia terdiam seketika apabila mndgr jwpn dri Ali.

Alicia : Ali, awk masih marahkan saya lgi ke ? 😕😕
Ali : Kau rasa ?
Alicia : Ali, saya tahu awk marahkan saya. Sbb saya awk keluar dri MATA dn sbb saya jugalah awk hilang kepercayaan dgn saya tpi saya dh menyesal ats perbuatan saya Ali. Saya pun dh terima balasannya. Percayalah ckp saya 😢😢😢
Ali : Aku tahu. Kau x perlu nk ckp semua itu. Dn aku maafkan kau.
Alicia : Terima kasih Ali 😊😊
Ali : Sekarang aku nk tnya kau sesuatu.
Alicia : Tnya apa Ali ?
Ali : Mcm mana rasanya hidup sbg org miskin ?

Soalan Ali itu betul2 membuatkan Alicia tergamam. Dia tdk menyangka yg Ali tnya soalan begitu.

Alicia : Te.....teruk Ali. Saya......😢😢😢
Ali : X payah nk jelaskan lah Alicia. Aku dh tahu jwpnnya. Kau dihina, dicaci mcm sampah bkn ?

Alicia tdk menjawab sebaliknya mengangguk kepalanya perlahan2.

Ali : Sekarang kau tahu kan apa perasaan aku bila aku dihina dn dicaci olh kau dn Rudy dulu.
Alicia : Saya tahu Ali. Saya dh rasa semua itu. Maaf sbb x pernah fhm perasaan awk dulu 😢😢😢
Ali : Tkpe. Aku dh maafkan kau.

Ali pun bangun dri sofa dn ingin pergi dri situ. Sblum pergi, dia smpt berpaling ke arah Alicia dn berkata.....

Ali : Cuma aku nk igtkan kau Alicia, aku hrp kau x amik kesempatan ats kebaikkan Iman. Kau kena bersyukur yg kau hidup sbg org pinggiran selama 5 tahun shj sdgkan aku hidup mcm tu selama bertahun2 lamanya. Jdi aku hrp kau belajar lah dri kesilapan kau Alicia.
Alicia : Baik. Saya akn igt nasihat awk tu 😊😊

Ali pun pergi dri situ. Alicia hnya memerhatikan shj kelibat Ali yg berjln ke arah dapur.

Alicia : * Terima kasih Ali. Saya akn gunakan peluang ini sebaik mungkin. Saya jnji yg saya x kan sia2kan peluang awk ini 😢😢😢. * ( dlm hati )

Slps makan tgh hari, Iman pun membawa Alicia ke garaj rumahnya. Iman pergi ke salah sebuah kereta yg ditutupi dgn kain. Dia membuka kain itu dn menunjukkan kereta yg dia hndk beri pd Alicia

 Dia membuka kain itu dn menunjukkan kereta yg dia hndk beri pd Alicia

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Alicia tersenyum melihat kereta itu.

Iman : Ok tk kereta ni ? 😊😊
Alicia : Ok sgt. Awk x guna ke kereta ni ?
Iman : Saya guna klu pergi kedai berdekatan shj. Klu pergi kerja, saya pakai kereta lain 😊😊

Iman pergi ke arah Alicia lalu meletakkan kunci kereta itu di tapak tangan Alicia.

Iman : Sekarang ia mnjdi milik awk sepenuhnya 😊😊
Alicia : Tkpelah Iman. Saya blh naik teksi je.
Iman : Amik je. Lagipun smpi bila awk nk naik teksi. Tambang teksi tu bknnya murah. Mahal. Klu awk ade kereta, sekurang2nya duit awk jimat.

Alicia pun berfikir seketika sama ada mahu mengambil atau tidak. Klu x amik, dia kena naik teksi atau jalan kaki ke tmpt kerja setiap hri. Slg bebrapa saat, dia pun berkata....

Alicia : Baiklah, saya amik. Thanks Iman 😊😊😊
Iman : Welcome. Jaga kereta ni sebaik mungkin ye 😊😊
Alicia : InsyaAllah. Saya akn jaga mcm saya jaga diri saya sendiri.
Iman : Klu mcm tu awk balik lah dulu, saya takut awk penat pulak.
Alicia : Baik lah 😊😊

Alicia pun membuka pintu keretanya itu. Tiba2 Iman berkata......

Iman : Alicia
Alicia : Ye Iman ?
Iman : Awk.....jgn amik hati sgt apa yg Ali ckp pd awk tdi ye. Bagi lah dia masa utk dia terima semua ini.
Alicia : Tkpe, saya fhm 😊😊

Iman membalas dgn senyuman. Slps itu, Alicia pun masuk ke dlm kereta lalu memandu pulang ke rumahnya.







Bersambung.........

What you give , you get back Season 2 ( short ff )Where stories live. Discover now