عند الوحش واصحابه
بمجرد إلتحاقه بأصدقائه،حملو الرحال عائدين لمصر....
- وبمجرد وصولهم عقد اجتماع عاجل بأكبر قادة البلد.....دخل الوحش بهيبته المعتادة بكل ثقة وشموخ يليه فريقه لغرفة الاجتماع،
القى التحية العسكرية وجلس...
عبد الرحمن: حمدلله على السلامة نورتو مصر...
اللواء مهاب: وهوا يكلم الجوكر......اكيد الفتره لي فضلت فيها هناك وصلت لحنا عاوزينو..
الجوكر: اكيد واكتر كمان ي باشا وبدأ يسرد لهم كل المعلومات الحساسة التي حصل عليهاوخفايا هده المنضمة المتشعبة في كل المجالات والميادين واكوارث المتسببة بها،استهدافها بعض البلدان واسماء رجال داخل وخارج البلد...ليتسمر الوحش عند سماع احد الاسماء المتورطة...........
ليخرجه من صدمته اللواء عبد الرحمان بقوله: وانت يوحش كنت مختفي فين.......
ليبدأ الوحش بسرد ماحدث له بحتفاضة بأشياء لنفسه وعدم البوح بها.....
اللواء عبد الرحمان بشك فهو يعرف تلميده جدا : في شي غريب في الحكاية كيف بنت تقدر تشيلك وتساعدك بمفردها و انت ادا وقعد بس تنين هايشيلوك بلعافية...وكل المده دي مقدرتش تلاحظ ولاحاجة وادا كانت ناوية تساعدك ليه كل الغموض لي محاوطها دا ولو هيا بنت عادية مش هاتقدر تعمل كل دا وحدها.....الحاجة فيها شي..
الوحش: الوقت لي فضلتو عندها مالاحتش ولا حاجة غريبة وناحترمت خصوصيتها....ومن معاملتها
-لاحضت انها ي دكتورة او ممرضة على الاقل ...ومرة سمعت وحدة تكلمها فتليفون وفهمت انها تسأل عليا وسمعت شوية كلامها من الفون وعلى الاغلب البنت مصرية........ حتى كانت حريصة على اكل ونوعو وسرح في العشاء الاخير الدي جمعهم....
-اللواء شهاب قرب منه وهمس له : يعني احنا قالبين عليك الدنيا وانت كنت عم تصيف وغمز له 😂😉😉😉
🎄🎄🎄🎄🌹🌹🌹🌹🌲🌲🌲🌲-تمر الايام والشهور على ابطالنا بأحداث شيقة فبعضهم يكافح ويرسم بصمته بمجتمع ذكوري بمتياز، لتثبت انها جديرة بالأمانة والمسؤليه داخل وخارج البيت وبعضهم اما من الجهة الاخرى عندما يتعلق الامر بأمن وامان الوطن لا يتردادو اسود الداخليه بإفداءه بدمهم ويقومو بمهامعم بمهارة وحرفيه عاليه داخل وخارج الوطن.....وتمر سنة على التقائهم اول مره.....وكل هته المدة لم تغيب عن باله واصبحت احدى الغازه التي عليه حل خيوطها.....
يحل الصباح على ام الدنيا
🎄🎄🎄🎄🌹🌹🌹🌹🎄🎄🎄🎄🎄🎄
-بابيت الوحش وبتحديد غرفت نومه الذي يغلب عليها الطابع الكلاسيكي الفخم بلونين الابيض والاسود تشبه شخصيته القيادية ...يضع اخر لمساتو من عطره الفواح من Creed royal water وساعته من Almarsal ونضارات من Dior ومفاتيح سيارته وتجه للخارج
على طاولة الاكل تجتمع الاسرة الام كريمة تجلس على رأس الطاولة وعلى يمينها إبنها البكر إسلام توأم الوحش بجانبه اخته دنياالتي تصغره بأربع سنوات و الجهة المقابلة لها تجلس مريم اخر العنقود..فتلك الاثناء نزل الوحش بهيبته المعتادة وعطرة الفواح سابقه
.-يتقدم يقبل رأس أمه: صباح الخير ي ست الكل ويجلس جنب اخته الصغرى بعد ان وجه إليهم هم كذالك التحية
-وحشتييني أووووي ياابييه البيت من غيرك ولا يسوى وتعلقت في عنقه بدلال ليبادلنها الحضن مبتسما: وانتي كمان وحشتيني ي حبيبتي ...
- هيه هيه هيه ايه ذا انشاء الله ونا مليش في الحبيب نصيب ولا اييه ولا الحب كلو اخدتو الست غرغرينة دي 😔😕😕😟قالتها الجالسة في الجهة المقابله لهم.....
-مذام انتي مليكيش نصيب مين ليه ي دندوون انتي نبض القلب وشرياانو انتي اول اميرة زينة بيتنا وفتح دراعه الثاني لتهرول لحضن اخاها الدافئ.....
اما إسلام فتكلم بقليل من الحدة: والله بقا كدا ي بت منك ليها ابقو متجوش عندي لما تعوزو مصروف زيادة ولا تعملو مصايب وتتصلو اغطي عليكم ولا خناقاتكم في النادي لي متخلصش....فاكرة ي ميرو اخر خناقة.....ليفلتو اخاهم ويهرولو لتاني يكميمون فمه وهو يحاول إسترسال الكلام....مريم من بين اسنانها تهمس امام أدنه وهي ترسم ابتسامة بلهاء: يخرب عقلك انت هاتفضح بلاوينا قدامو دا مش بعيد يعملنا شاورما ....
اما الثانية: ا
ايه ي مااان انت هاتزلنا انك عم تعطينا كم مليم زيادة يعني
الوحش بترقب:ملاحظ انه في تطورات في غياابي
- الأخر: اييه يااختي... كم ملييم اوماال 500 جنيه لي اخداهم قبل 5ايام لما رايحة شوبنغ دا اييه
- لتهمس في نفسها: لا شكلو ناوي على إعدامنا يخرب بيتك
ليأتيهم صوت امهم: ايييه قلتلي اييه 500الف جنية ...وتوجه نظرها لبنتها يابت انتي كل اافلوس دي عملتي بيهم اييه.....
- تكلمت بتوتر التقطه الجالس امامها: انا ستلفتهم منو مش اخدتهم ولما يدخل الراتب هارجعهملو..ايه ي عم انت هاتزلنى.....مش هاطلب منك تاني 🙁😞😞😔😕😕😟
- الوحش: خلااااااص باالعيين راديو انتو التلاتة اييه دا وانت ي عم كل دا عشان حضن ونظر ببتسامة غامضة للجالسة امامه لتغمز له وتقف بسرعة: لا إلا ابو السلاليم ميهونش علينا زعلو دا يستاهل ...توجهت له هيا واختها تحت إعتراض الاخر من ان يتقدمو منه ويحضنوه بشدة حتى ضاق فيه التنفس....
-اسلام...غوري منك لييها قطعتو نفسي.....
- مريم: ايه ي بو السلاليم مكنتش عارفة انو حضنك حلو كدا..وتزيد من احتضانه
-دنيا...متقلقش ي بشمهندس ها نريوك خالص واطلعت ضحكة نياااهههه......
كل هدا تحت انضار الضاحكة للوحش وامه على منضر اخوته المجانين ........فهو رغم قصوته غير انه يعشقهم ويخاف عليهم بشدة
أنت تقرأ
وردة بين احضان الشوك.....بقلمي سارة سعيداني
Mystery / Thrillerعندما حطت بها الرحال في ارض ليست ارضها لتصبح اداة ووسيلة للإنتقام في معركة ليست لها ولكن......... هل للقدر رأي اخر عندما تصبح القلوب تنبض لسلطانها.........وهل للكبربرياء والعند مكانة............رواية شيقة وجميلة تقدم حالات اجتماعية مع اختلاف العا...