02

4 0 0
                                    

"Xiumin!"

"Abang!"

Jeritan suara manusia memenuhi malam pantai, mencari pemuda yang hilang. Jia, ayahnya dan beberapa orang penduduk tak putus-putus daripada memanggil nama Xiumin. Setiap pelosok gigi pantai diperiksa jika terjumpa sesuatu pertunjuk. Namun hasil mereka menemui jalan buntu. Dalam kekalutan pencarian itu, hanya datuk yang tetap tenang.

"Manalah abang kamu pergi, Jia?" rintih si ibu dengan sendu. "Tak sampai sebulan pun lagi sejak abang kamu balik sini.."

Jia mengelus lembut bahu ibu yang dipeluknya. Dia melontar pandangan ke arah lautan yang jauh terbentang luas. "Entahlah, omma.. Jia tak tahu.."

»»————-  ————-««

Luhan kelihatan resah bermundar-mandir di ruang biliknya. Di tangannya pula, telefon digenggam kemas. Sebentar tadi dia menerima panggilan cemas dari Jia, menanyakan sama ada Xiumin ada bersama di sini.

"Kan Xiumin ada dekat kampung?"

"Abang Xiumin hilang!"

Begitu saja talian terputus. Tidak senang, Luhan duduk di birai katil. Dia meraup wajah dengan gelisah. Matanya merenung katil kosong Xiumin. Perbualan dulu dengan rakan karibnya itu berputar kembali.

"Kenapa kau obses sangat dengan ikan duyung hah?" tanya Luhan yang berbaur usikan kepada Xiumin yang sedang menelaah di katilnya. Xiumin mengangkat wajah dari buku dengan senyuman tenang.

"Sebab bagi aku, mereka adalah makhluk yang fragile. Kau tahukan kisah ikan duyung?"

Luhan mengangguk, mengiakan pertanyaan Xiumin. Semestinya dia tahu akan kisah dongeng tersebut. Kisah yang pernah menemani waktu kanak-kanaknya.

Xiumin bangun dan membuka almari. Luhan memerhati dengan pelik. Dahinya berkerut. "Aku nak tunjuk sesuatu dekat kau." ujar Xiumin yang kembali duduk bertentangan dengan Luhan yang bersila. Sebentuk loket dalam genggaman dimunculkan.

"Apa benda ni?" soal Luhan dengan sangsi. Keningnya bertaut. Lekas dia melipatkan tangan, elak daripada tersentuh benda asing itu.

"Aku jumpa dekat pantai masa aku budak," Xiumin mengelus perlahan loket tersebut, memberi aura seram kepada Luhan. "Aku tahu, loket ni milik ikan duyung, sampaikan nenek aku rampas dan sorok benda ni daripada aku dulu."

"You what?" Bulat mata Luhan memandang Xiumin. "Habis macam mana ada dengan kau pulak?" Nada suaranya makin mendesak, mahukan jawapan.

"Aku ambil baliklah," Tak lekang Xiumin memerhati loket itu seakan terpukau. "Sebab benda ni, hubungan aku dan nenek renggang. Sebab aku nak jumpa sangat dengan ikan duyung tu.."

Luhan mendengus, tidak percaya. "Jangan jadi bodohlah, Xiumin. Makhluk tu tak wujudlah!"

Bibir Xiumin senget terukir ke atas. "Dia wujud, Luhan. Aku pernah jumpa dia." Luhan dengan wajah menilai, perasan kekosongan jiwa di mata Xiumin.

"Habis, kau nak hidup dengan dia?" Selamba Luhan lontarkan sindiran sambil betulkan tempat duduknya dek mula terasa kebas. "Tapi kau tahukan yang ikan duyung tak sebaik yang ditulis kan?" Dia benar-benar harapkan Xiumin mengerti. "Orang tua-tua takkan labelkan ikan duyung sebagai makhluk mistik tanpa sebab."

"This is a modern fairytale," Pendek jawapan Xiumin sebelum dia menyimpan kembali loket yang Luhan anggap sebagai berpuaka. "No happy ending."

Keluhan berat terluah sambil Luhan meraup wajahnya kembali. Ungkapan Xiumin masih terngiang-ngiang di telinga. "Tolonglah Xiumin.. Kau sedar akan akibat dia," Luhan bangun menghampiri tingkap, merenung jauh. "Tapi kenapa kau buat macam ni?"

Under The SeaWhere stories live. Discover now