#الــبارت_الأول
____________________________
( ف لــيالى الشــتاء الممطره بمدينة القاهره . .كـانت تجلس . "روح" ، بـطلتنا البلهاء .. تبــكي و بحرقه . علي مـا يفعله بها والدهـا .
فـ يرغمها بـالزواج من نـجل شـقيقتة و يــكون بالفعل إبن عـمة بطلتنا
حـتي . جلست وحيده كـ القمر . ينبعث منها دمـوع فقط . و أصـوات بكـائها يعلوا الأخـرى وراء الثانيه .
حـتي دلـف والدهـا إليـها ف وجه عبـوث قـائلآ )ـ يـاسين " روح
ـ روح ببكاء " بـابا . ارجـوك إرحمني
ـ يـاسين بحـزم " بـكره جوازك من صـالح من إبن عـمتك . إتـلمى و خلي ليلتك تعدي ع خـير . بدل ما أوريكى وشي الثاني
ـ روح بـسخريه " وهــو فى لسه وش ثـاني يـا بابا غير ده !
ـ يـاسين بتنهد " روح ، انا مش بـعذبك . انا أب قبل كل حاجه . إنتي بنت جميلـه جدآ . و طالعه زى القمر لمـامتك الله يرحمها . بــشعرك الكستاني ده و عيـونك الخـضرا . و طولك المعتدل . كل حاجه فيها فيكى بـالظبط .
( حــتي تـابع بغضب )
ـ الكـل يا حبيبتى عـاوز ياكل منك حته . عـلشان كده انا عاوز احـافظ عليكى . مع واحد بيحبك وهيصونك . وتتمني الـرضا ترضي من زمان . و إنتي عارفه كده كويس
ـ روح بغضب باكي " يـا بابا صالح إبن عمتي ده . مش بيحبنى اصلآ . ده بيحبنى إمـتلاك مش اكثر . عـاوز يفوز بيا علشان يتفشخر بيا ادام صحابه . ده واحد سـكرى . وبيرجع وش الفجر وهو سكران . ومش معاه غـير دبـلوم تجاره . وأنـا مدرسه فرنساوى . بـذمتك مش حـرام !!
ـ يـاسين بسخريه " عـمرها ما كانت بـالشهادات . وبعدين صالح الـف واحده تتمناه . و إسـألينى أنا . ده واحد زي القـمر و كل البنات بتتحدف عليه . إنتي كنتى تطولى اصلآ
ـ روح بغضب " انــا مش بحبه . شكله حلو ووسيم . لــكن مبحبوش يـا بابا . حـرام عليك . ده انـا بنتك . لـيه بتعمل فـيا كده ة !
ـ يـاسين بحزم " من بكـره الصبح تروحي مع سـوزان اختك الكـوافير وبنات عماتك . عن إذنك
( جـلست روح تبكى بمفردها ف غرفتها الصـغيره . تبغضه بحد كبير . لا تـريد الزواج منه . لا تـريد الزواج مطلقآ !! لـماذا يفعل بها والــدها كل هذه الإفــعال !!
حتي تنهدت بـحزن تــام . ودعت ربـها بأن يصـلح من شأنها )******************************************
( علي جـانب اخـر . كـانت يجلس يشــاهد التـلفاز و يتحدث ف هـاتفه ايضآ .
يـرتدي سـروال اسمر فقـط . وعـاريآ من الصــدر . حتي نفس دخــان سيكارته . تحت ضــحكاته العاليه قـائلآ إلي احد من رفـاق السوء )ـ صـالح " بـص يا حـسام يـا اخويا . انــا إتــراهنت مع نفسي من صغري ، إن روح بنت خــالي تبقي ليا و بس . دي الـوحيده إللي رفــضاني و مـطلعه عـيني فعـلآ . انا مبحبهاش . بس هـي تتاكل أكــل و زي القـمر . سـواء هي او أختـها التــوأم . بـس ســـوزان اختـها شكلها بـالظبط يـلا . بـس سوزان بقي بتــحبنى .