#الــــبارت_الـرابـع_عــشر
_______________________________________
( الــصدمه عـارمه عـند الجـميع . ولـكن ! حتـي الأن . الـخطـوط لـن تـصل ببـعضها . لـ مـعرفـة الـحقيقه بــعـد ! حـتي كـان يـجـلـس ف الـظلام التـام . ممـا إسـتمع إلـي أحـدهـىما قـائلآ إلـيه بـصوت رخــيم )
ـ إنــت يـا فندي
ـ فـريد " أيوه !
ـ عـندكـ زيـاره
ـ فـريد بتـساؤل " زياره لـيا انا !!
ـ أمـال لـيا ! قـوم يـلا بــقولكـ
******************************************
( كـانت تجلس ع إحـدي الكراسي السوداء . مرتديـه . نظارتها الشمسيه ، تحت مـلامحها الـغامضه . حـتي دلـف إلــيها ف وجـه عـبوث بـالفعل . مما نـظر إليـها بإنـدهـاش قـاطع قـائلآ )
ـ فـريد " ســوزان !
ـ سـوزان بتـنهد " إذيكـ يــا فـريد ؟
ـ فـريد ببتسامه حـزنه " عـايش الحمـدلله . إنتي إللـى عـامله إيـه ؟؟
ـ سـوزان " كـويسه
( حـتي تــابعت بــصوت مـتنهد )
ـ قـاعد لـ وحـدكـ إزاى ف الـزنـزانه يــا فريـد ؟
ـ فـريد بـحزن " وحــشيه طـبعآ الوحـده . كـأنى سـاكن ف قـبر و مـقفول عـليا بـالظبط
( حـتي تــابع بــتنهد )
ـ بـس كـله يـهون عـلشان روح الـله يرحـمهـا . و أخـد حـقها
ـ سـوزان ببتسامه سـاخره " روح الله يـرحمها !!!!! . عـايزه أسـألك سـؤال واحد بـس ؟
ـ فـريد " إتـفضلي ؟
ـ سـوزان بخـبث " تـفتكر لـو روح كـانت عـايشه !! كـانت عـملت إللـى عـملته ده يـا فـريد ؟؟
ـ فـريد بتـساؤل " مـش فـاهم قصدك ؟ ممـكن توضحي أكـتر !
ـ سـوزان بــخبث " يـعنى . كـانت هتـعمل تـمثليه ع صـالح . وتـخوفه وتـطلع لـه ع أسـاس إنـها روحـها . وتـعمل كل إللي أنـا عملته ده !!
ـ فــريد سـريعآ " لأ طـبعـآ . مـش ممكن
ـ سـوزان بح م " مـا هو مش ممكن لـيه بـقي !!! ؟ إيـه إللي ف روح يـميزها عـني . هـي مش إتـعذبت بـرضه من صـالح . و إنتـقم مـنها . وكـان حبه ليــها حـب متوحش . كــأن أســد بيــحب فـراشه !
ـ فـريد بتـأفف " لأ طـبعآ يـا سوزان . روح الله يـرحمها مكنتش ذيك .
( حتي تـابع بـعـشق تـام )
ـ روح بـريئه . مـش هتـلوث إيدهـا بـالدم . ولا حتـي هـتموت روح علي البطيئ زى مـا عملتى ف عـمتك .
روح . روح إنـسانه . غـلبانه جـدآ . خـوافـه متقدرش تـعمل إللي إنتي عملتيه