[BAB SATU]

30 2 2
                                    


   Mursyid ketua kumpulan Geng Mangkuk Ayun masih lagi leka dengan imej yang dipaparkan di screen monitor. Youtube adalah penemannya kalau tidak bagaimanalah kehidupan seharian tak dengar lagu kegemarannya Chilling ice cream.

[Thoing... Thoingg](ringtone telefonnya berbunyi menandakan whatsapp mesej masuk)

           Duan:- weyhhh! Aku nak ajak kau sewa.             rumah lah.
Mursyid:- Rumahh mana pulakk kau ni duann?
Duan:-Rumah banglo pak cik aku tu laaa..

         Ligat otak mursyid berfikir dan memikirkan..

  Mursyid:- aku on je. Nanti aku bagi tahu kat budak budak lain. Alang-alang menyeluk pekasam bolehlahh cari hantu sekali.
   
  Mursyid menuruni anak tangga...
   
"Anak umi dah turunlah" sapa mamanya   aunt adallea yang melihat susuk tubuh anaknya yg sedang menuruni anak tangga.
"Mama,abang rasakan abang nak sewa rumahlah mama"nyata Mursyid.       "Rumah ni tak cukup besar ke abang?"tanya mamanya.
    "Dah terlampau besar ma tapi abang bukan nak sewa sorang-sorang. Abang nak sewa dengan kawan-kawan abang."nyata Mursyid lagi.
  "Ikut abanglaa mama okay ja. Janji abang jagalah diri abang tu elok-elok"
      
                   -X-
   
  Lepak kedai mamak adalah satu rutin bagi  anak anak muda zaman loni[sekarang]
Meja kedai mamak dipenuhi oleh 12 orang jejaka.
  
  "Weyh! Korang nak ark ikut aku ngan duan sewa umah pak cik die tuu?" tanya Mursyid selaku ketua kumpulan Geng Mangkuk Ayun.                            "Haa, aku on jee" Eddruce dengan slambernya menjawab.
"Em aku tak naklah ikut" Zaim menyampuk.
"Aku nak semua join! Tak nak ada sorang atau pun sesiapa yang TERKECUALI"

semua terdiam bahkan sepi malam ditemani bulan sahaja. Riduan memecahkan suasana sepi.
"Rumah banglo yang kita nak sewa tu dalam hutan, so masing-masing kena jaga diri antara satu sama lain"
"Aduh aku tak reti nak jaga diri orang lain" Hakim yang selfish bersuara.
"Kau dengan pentingkan diri kau boleh pergi mampus" ujar Riduan.
"Kita ni jangan pentingkan diri sendiri, Hakim. Ingat kita ni semua hamba Allah." tkata Luqman yang cita-citanya menjadi ustaz.

Kedai Burger Abang Bob

"Zaim,kau nak ikut ke dorang?" tanya Asyraf.
"Entahlah weyh" berat hati Zaim nak ikut tambahan pulak dia seorang yang penakut.
"Tak de masalah. Chillex geng" rilek sungguh Eddruce.

Whatsap group Geng Mangkuk Hayun
*esok berkumpul geng. Jangan ada siapa yang mengelat - Mursyid

"T-tak naklah pergi. D-dahlah dalam hutan. Tiba-tiba ada banglo." nyata Asyraf dengan percakapan yang terketar-ketar.
"Dahlah rileklah. Ni aku nak promot ni... Cornflakes Salted Egg Baihaqi ni sedap gila." sempat lagi Eddruce mempromot makanan Baihaqi.
"Dan-dan je kau ni"
"Budak nilahhh"

Salah satu suara menyampuk

"Mm weyh aku tak naklah pergi rumah tu... Seram!" Aizzat mencelah
"Kau nak kena marah dengan Mursyid ke?" mata Eddruce menjeling tajam.

-X-

BangloWhere stories live. Discover now