Wat is feminisme nu eigelijk

11 0 0
                                    

We hebben het nu in het kort gehad over de redenen waarom ik feminist ben , maar wat is feminisme nou eigelijk ?

Later zal ik dieper op de redenen in spelen maar voor dat we dat doen is deze informatie belangerijk ,  vele mensen het woord "feminisme " zien als bedreiging of als mannenhaters of iets dergelijks . Dit is absoluut niet zo ookal hebben (witte) mannen vele voordelen in deze maatschappij .

Feminisme is een stroming waarbij mensen vinden dat iedere gender gelijk behandeld moet worden, je kunt het zien als het optreden tegen ongelijkheid voor ieder !

Feminisme komt af van het Franse woord féminisme en in het Latijns Fémina -  dit betekent vrouw ( nou draait feminisme helemaal niet alleen om het vrouwelijk geslacht )
Feminisme is eigelijk gewoon verzameling (woord) voor maatschappelijken en politieken stromingen die de ongelijken (machts) verhouding tussen vrouwen en mannen kritisch analyseerd . Er word emancipatie nagestreven op economisch /politiek /sociaal /persoonlijk vlak

Het feminisme ijvert voor lichamelijke autonomie van vrouwen en strijdt tegen huishoudelijk en sexual misbruik etc etc .

Er zijn wel verschillende stromingen in het feminisme maar eigelijk komt het allemaal op het zelfde neer .

Alle verschillende genders worden al eeuwen lang anders behandeld bijvoorbeeld op het gebeid van eigendom , vergoeding voor werk ,onderwijs ,seksualiteit,persoonlijke rechten , onderwijs en deel nemen aan het leven en zelfs kiesrecht .

Nederlandse actie punten onder de twee de golf feminisme :
-seksueel geweld/mishandeling  uitbannen en meerdere vormen hier strafbaar voor stellen en daders daadwerkelijk vervolgen
-zichtbaar maken van vrouwelijken rollen in de geschiedenis
-eigen keuze voor abortus
-gelijke verdeling (van eigendommen en goederen na een echtscheiding )
-dat alle vrouwen elk onderwijs / beroep konden doen
-gelijke belonging  voor gelijk werk

Gelukkig zijn sommige van deze punten momenteel soort van behaald

De punten van nu zullen anders zijn dan die van vroeger je zult er verschil in merken , toch blijft het even belangrijk.

Het feminisme kent aanhangers van elke gender , ook mannen een bekende is friedrich Engels ,en in 1880 bekritiseerde samuel van houten  de achtergestelde positie van de vrouw .meer mensen werden zich bewust van deze achtergestelde positie .en in de twintigste eeuw was politicoloog siep stuurman een analist en belangerijken onderzoeker die onder andere feministische onderwerpen behandelde .

Het grote deel van deze informatie heb ik via Wikipedia en andere (betrouwbare ) informele websites , ik wil niet te diep in gaan over aanhangers of gescheidens aangezien ik het onrelevant vind voor het gene wat ik momenteel probeer uit te leggen , neem zelf is een kijkje ga op onderzoek uit naar verschillende aanhangers/stromingen/religies/geschiedenis (als je dit interesseert natuurlijk ) ik hoop dat ik een duidelijk inzicht heb gegeven want feminisme nou eigelijk is (niet perse wat het inhoud hier zal ik in de toekomst verder op in gaan )

Heb je vragen stel ze gerust !
Bedankt voor het lezen .

redenen waarom ik feminist ben Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu