"Zarith dah amik baju kat butik?" Soal ibunya
"Dah bonda. Along letak kat sofa.. Nanti bonda cuba ya.. Ana cakap kalau tak okay nanti dia betulkan yang mana yang tak okay.""Kejap lagi la bonda cuba. Bonda nak siapkan kerja ni kejap"
"Along ni dah kenapa, menung kan apa?" soal Pn. Mariam"Tak ada apa la bonda.. Zara mana?"soal Zarith sambil mencari kelibat adik bungsunya.
"Kejap lagi sampai la tuu. Tadi kata dah on the way balik."
"Angah pulak bila balik sini?" soalnya lagi
"Esok katanya. Lepas aysha habis kuliah. Isteri dia kan belajar lagi. Esok dah start cuti semester."
"Owhh.. Lupa pula along yang bini dia pelajar. Along naik atas dulu ya bonda, nak mandi kejap badan pun dah melekit"
"Hah ya laa.."------------------------------------------------
"Rindunyaa kat umi dan walid.." Ariana memeluk umi dan walid setibanya mereka di lapangan terbang.
Walid hanya ketawa melihat telatah Anak perempuannya..
"Alah adik niii manja je lebih" kata Adrian sambil menyalami kedua orang tuanya.
"Biar la.. padahal abang Ian dengki. Hahaha"
"Dah jom balik , duk layan korang berdua ni bertenkar tak habis tau.." kata puan
"Abang Ian tolak bagasi ni.. okaayy." Arah Ariana sambil memeluk lengan uminya.. Adrian menurut saja arahan adiknya.
________________________________Dua bulan kemudian.
Ariana menikmati aiskrim busking Robbin sambil scroll tiktok. Sepatutnya hari ini dia pergi makan bersama abang kandungnya. Disebabkan abangnya ada meeting last minute terpaksa dia makan sorang sorang.
Telifon bimbitnya berbunyi
" Assalamualaikum. Ada apa bang ? Dah abis meeting ke?" Soal Ariana sambil menyuap aiskrim kedalam mulutnya.
"Waalaikumsalam dik.. belum lagi. Sorry terpaksa batalkan temu janji kita.." Adrian rasa serba salah."Alah no hal la bang.. mcm la ana ni bini dia nk rasa serba salah... Mcm tak biasa hahaa" sakan Ariana kenaka. Abangnya.
"Amboi gelak sakan ya.. mmg la Ana bukan bini abang. Bini abang ada kat rumah. Ish budak ni.. serba salah la sebab dah banyak kali dah abang janji nak keluar lunch ngan Ana, terpaksa cancel." Terang Adrian. Geram betul dengan adik ya sorang ni.. ada je benda nak menyakat." Hahahaa. Ana ok je . Abang pergi la sambung kerja."
"Okay la dah Ana kata macam tu.. oh ya lupa abang nak bagitau.. abang ada antar orang untuk teman kan Ana harini."
" Eyy abang Ian jangan nak ngada ngada nak suruh orang teman kan Ana. Tak mau laa"
"Alaaa kira ok la tu. Dia gantikan abang. Tak la Ana bosan nanti.. jangan lupa pau dia bebanyak ya. ok la Ana abang dah kena gerak dah ni. Bbye take care tau." Belum sempat Ana berkata apa apa , abangnya dah matikan talian.
"Laaa tak abis cakap dah letak." Ariana kembali menikmati aiskrim yang masih bersisa..
"Ahh nak balik laa." Baru saja Ariana
Mahu pergi dari situ, dia telah disapa oleh seseorang." Laa dah nak balik ke?. Ingatkan Ana tunggu abang Hadi.." sapa Hadi
"Abang Hadi.." teriak Ariana
"Shuu.. pelahan sikit Ana. Tengok tu orang duk pandang kita." Tegur Hadi sambil ketawa kecil.
" Orang teruja tau.. bila abang Hadi balik? Ingatkan dah taknak balik Malaysia."
"Ishh sapa cakap yang abang tak nak balik sini.. mesti abang kena balik sini . Sian dekat bakal tunang abang nanti."
"Ehh jap. Apa abang nak tunang.. wau.. good news." Sekali lagi Ariana teruja.
" Tak cemburu ke?" Soal hadi
" Sape? Ana nak cemburu emm memang tak laa. Ana bukannya suka kat abang yang cemburu bagai.. " Geli hati Ariana dengan pertanyaan Abang sepupu merangkak abang susuannya itu. lengan kiri Hadi ditumbuk perlahan.
"Yaa la mane tau Ana ada hati kat abang" usik Hadi
" Eeuuww... Perasan je lebih mamat ni. Tak hingin den. Haram" Ariana buat muka meluat , dia tahu abangnya bergurau.. Hadi ketawa besar ." Dah la jom teman abang beli barang.
Nanti kalau Ana nak ape bagitau je. Abang belanja.. ""Waaaa. Best ni. Boleh pau banyak banyak ni jom..." Orang belanja jangan tolak.. segera berjalan seiringan bdengan abang sepupunya..
******************************
Seharian Ariana shopping bersama Hadi. Banyak betul barang yang dibeli oleh Hadi.. Perut Ariana sudah berdendangkan lagu .
"Abang Hadi, Ana lapar la. Jom makan dulu.." perutnya digosok tanda lapar. Hadi setuju. Beberapa minit kemudian makanan yang dipesan telah tiba.. Hadi suap ayam yang telah dipotong kecil kedalam mulut Ariana. Hadi memang begitu, bila bersama adiknya yang satu ni dilayanya macam puteri.
Tanpa mereka sadari, telatah mereka diperhati oleh seseorang.
Zarith baru saja selesai meeting dengan dato Ahmad.
"Okay laa.. apa apa nanti pA saya info tentang projek yang kita bingcangkan tadi." Mereka berjabat tangan tanda setuju usaha sama .
"Baik dato" Zarith tersenyum manis. Setelah dato Ahmad beredar Zarith kemas kertas kerja masukan ke dalam file. Tiba tiba dia ternampat orang yang dia kenal dipenjuru restaurants itu.
"Macam Ariana. Siapa laki tu? Siap bersuap bagai. Pakwe dia kut. " Soal Zarith sendiri.
" Takkan aku cemburu kut" sekali lagi Zarith berkata. Lalu dia pergi dari situ.
YOU ARE READING
Li Seviyorum
RomanceZarith mendongak apabila terdengar suara gadis itu. Tekerjut bukan kepalang. Gadis yang pernah dilihat di aiport beberapa hari lalu kini berada dihadapannya. Dia tersenyum manis. 'Kan dah cakap kita akan jumpa lagi..' Getus zarith dalam hati. Ariana...