Berjumpa kembali

99 21 8
                                    

Mia melihat Pak Gading sedang tidur. Nasibb .. Bencana Dunia Mia takkan berlaku.

Mia memeriksa pintu pagar tidak berkunci dia tersenyum kerana dia boleh masuk ke rumah.

Mia segera masuk ke dalam kawasan rumahnya.

Tiba - Tiba ~~

" Mia "

Mia menoleh ke belakang dan mendapati bahawa itu adalah ayah.

" Good morn.... "

" Ayah, Mia minta maaf semalam Mia marah dengan ayah, dengan mama muda. Mia minta maaf juga sebab Mia keluar rumah Tak bagitau ayah, mama muda , Bina Dan Pak Gading. Mia keluar ikut bumbung. Mia nak jumpa Qalesha saja. Mia makan Kat kedai Tak bawa Duit. Ada orang baik tolong bayarkan. Ada orang baik tolong jaga Mia semalaman sebab Mia sesat sebab hujan lebat semalam. "

Mia menceritakan semuanya ke ayah. Ayahnya berasa hairan. Namun semuanya sudah terbongkar.

Ayahnya menyentuh dahi anak perempuannya itu.

" Dah siap , nanti ayah nak hantar pergi sekolah baru Mia. "

" Ala ayah.. Tak na.. "

" Atau nak kena hukuman duduk rumah Iqbaal? Ayah nak marah Mia tapi ayah Tak nak.. takut nanti Mia lari pergi Indonesia. "

" Haaaa ayah!! "

Mia segera masuk ke rumah untuk membersihkan diri dan bersiap.

Mia dan ayahnya sudah berada di dalam kereta .

" Nanti, sampai sekolah pegi pejabat guru. Nanti pihak Sana uruskan Mia. Yang ayah Tau kan... kelas Mia sama dengan Iqbaal. Kalau boleh duduk semeja dengan Iqbaal Tau " usik ayah

" Ayah kooooo!!!! Konapa suruh Mia duduk dengan Iqbaal , sekelas lagi tu "

" Eh, anak ayah Kan pandai tu dapat masuk sama kelas dengan Iqbaal. Tapi tulah anak ayah malas. "

" Ayah !!! " Jerit kecil Mia

Ayah hanya tersenyum sahaja. Tidak lama kemudian, mereka pun Tiba di sekolah.

Mia mencium pipi ayahnya dan memberikan salam sebelum keluar dari kereta.

" Eeee aku ingat dengan dah lama Tak jumpa Iqbaal, pertunangan terbatal rupanya masih terjalin. Kenapa aku kena jumpa dengan manusia paling dingin, kejam, sombong Macam Iqbaal Syahputra tu "

Cop cop!! *Kita flashback jom*

Jadi macam Ni...

Masa zaman muda Mak Mia dan mak Iqbaal, mereka merupakan best friend forever.

Mereka berkahwin di umur yang sama, dan mengandung di umur yang sama.

Mia dan Iqbaal sebaya cuma Iqbaal lahir pada 18 Februari 2004 manakala Mia pada 20 June 2004.

* Nasib suami Tak sama HAHAHA *

Jadi sebelum mak Mia pergi meninggalkan dunia. Mereka pernah buat perjanjian untuk kahwinkan anak mereka supaya ikatan persahabatan semakin kuat.

Dari mereka bayi bila letakkan mereka berdua bersama mesti Mia nangis.

Tapi dari Mia kecil sampai ke besar dia Tak pernah suka dengan Iqbaal sebab perangai Iqbaal Macam santan. Oppss setan*.

Dulu Iqbaal suka buli Mia. Tapi bila dia tahu mereka kena bertunang. Iqbaal terus berubah menjadi Iqbaal 2.0 .

Level up lah jahat dia tu.

Bila Ada makan makan dengan dua belah keluarga, Iqbaal selalu tak datang. Iqbaal kalau boleh Tak nak jumpa Mia. Mia apa lagi, dia bagi beribu alasan supaya dia pun Tak ikut serta Kat jamuan makan tu bila dapat tau Iqbaal berkelakuan macamtu.

Haa sebab tunang tu Iqbaal Makin Tak suka dengan Mia.

Back to the story...

Mia sudah memasuki Garden International School. Misi dia adalah untuk mencari pejabat guru.

Sepanjang perjalanannya, dia Akan bertanya dengan pelajar pelajar di situ. Mereka turut memberi kerjasama.

Dia melihat Papan tanda Pejabat Guru.

" Haa, jumpa pun. Bagus Mia "

" Haa tepok!! Haa tepokk " hehe suka Mia kerana berjaya ke Pejabat Guru.

Semasa dia hendak masuk ke Pejabat guru.. Tiba - tiba dia melihat ada seorang lelaki yang sangat segak sedang berjalan menuju ke arahnya. Dia juga melihat ramai pelajar perempuan memanggilnya dengan nama ' Prince Iqbaal '.

" Wait Iqbaal!!! "

Mia segera masuk ke pejabat guru supaya tidak bertentang Mata dengan Iqbaal.

Jantung Mia berdegup kencang. Mia segera berjumpa dengan Madam Huma.

" Selamat sejahtera madam Hima , saya Mia Hanissa pelajar baru di Garden International School. "

" Ouu ouu ouu sejahtera bersama darling. Kamu boleh tunggu di sofa Sana, pukul 8:00 pagi nanti kamu ikut saya ke kelas Yaa "

Mia menganggukkan kepalanya dan mengucapkan terima kasih. Semasa dia sedang duduk di sofa, Mia terimbas kembali dengan peristiwa pertunangan antara Mia dengan Iqbaal.

Flashback lagi juh 📸

• Sebelum pertunangan berlangsung •

" Mia boleh kita bercakap sekejap di luar? "

Mia hanya membisu.

" Mia sayang, sekejap sahaja, malulah nak cakap depan ibu ayah " kata Iqbaal sambil menghulurkan tangannya.

" Mia, pergilah, Kesian tangan Iqbaal Tak kena sambut tu " kata ayah Mia.

" Haah cepatlah, sebelum majlis pertunangan berlangsung "

Mahu tidak mahu Mia terpaksa menyambut tangan Iqbaal. Mia sudah tau pastu Iqbaal Akan marah besar tentang hal pertunangan itu.

Apabila mereka sudah Ada di luar , Iqbaal mengengam tangan Mia dengan kuat.

" Iqbaal sakitlah! Iqbaal! " Jerit Mia perlahan

Iqbaal membawa Mia ke taman di depan rumahnya.

" Eh pompuan! Kau takde mulut nak tolak pertunangan Ni ke ha? Kau syok Kat aku ke?! "

" Eh sedap nya bahasa kau. Puih! Aku sikit pun takde hati dengan kau lah! Dari pertama aku dengar aku kena bertunang dengan kau aku dah bantah awal awal lah "

" Kau jangan ingat dengan bertunangnya kau Dan aku Hari ini , aku Akan jatuh cinta dengan kau. "

" Kau dengar sini baik - baik, aku Iqbaal Syahputra tidak akan pernah sesekali jatuh cinta dengan kau Mia Hanissa! Never! "

" Sebabkan perjanjian kolot antara arwah mak kau dengan mak aku. Aku perlu terjerat dalam hubungan yang aku Tak hingin Ni! "

" Iqbaal mendekati Mia dan membisik di telinganya. Aku takkan anggap kau tunang aku , I HATE YOU! "

Iqbaal terus meninggalkan Mia.

Mia yang pada awalnya marah dengan Iqbaal menjadi sedih mendengar kata kata pedas yang Iqbaal berikan kepadanya.

" Woi ! Cepat lah! " Panggil Iqbaal

Mia mengelap air Matanya dan segera ke arah Iqbaal. Iqbaal terus mengenggam tangan Mia dan masuk ke dalam rumah.

Majlis pertunangan pun berlangsung.

Fuh fuh ... Jauh betul flashbackk..

.
.
.
.

" Mia.. Mia.. Miaa!!! "

Ayuhh teruskan membaca 🦋🌟


Jodoh Sejak LahirWhere stories live. Discover now