Proloog

18 4 0
                                    

'Tess, kom!' roept de kleine Ashley blij. 'Mogen we al naar beneden van papa en mama dan?' vraagt kleine Tess. 'Dat weet ik niet, maar we mogen van mama onze eigen kleding uitkiezen!' zegt Ashley blij. 'Yeey' zegt Tess en ze springt uit bed. Samen rennen ze naar de kledingkast en gooien ze hem open. 'Ik ga mijn roze prinsessenjurk aandoen, doe jij hem ook aan? Dan lijken we nog meer op elkaar' zegt Ashley. 'Nee, prinses jurken zijn niet voor zevenjarige' zegt Tess. 'En al helemaal geen felroze' voegt ze eraan toe. Uit de kast pakt ze een simpele spijkerbroek en een lichtroze trui. 'Ik ga dit aan doen, we zijn nu zeven en geen zes meer' zegt Tess. Teleurgesteld legt Ashley de jurk terug en wil ze hetzelfde als haar tweelingzus pakken. 'Je gaat niet hetzelfde aandoen als mij, jij weet echt niet wat cool is als je zeven bent he?' zegt Tess geïrriteerd. Ashley legt de trui terug en pakt een roze wollen trui eruit. 'Zo wel goed?' vraagt Ashley. 'Dat gaat nog net, maar doe je haar niet hetzelfde als mij. Ik ga mama vragen voor twee vlechten' zegt Tess. 'Oke, dan doe ik twee staartjes in' zegt Ashley. 'Doe wat je wilt' zegt Tess en ze loopt naar haar bed en doet daar de gordijnen voor haar bed dicht om zich aan te kleden. Ashley loopt ook naar haar bed en begint haar om te kleden. Ze is nog steeds wel verdrietig dat ze haar prinsessenjurk niet aan kon.


'Meiden, komen jullie naar beneden!' roept hun moeder naar boven. Ashley en Tess rennen allebei de trap af. 'Willen jullie geen prinsessenjurk aan?' vraagt hun moeder als ze hun ziet. Ashley haalt haar schouders op maar Tess zegt 'Nee mama, prinses jurken zijn niet voor zevenjarige'. Hun moeder kijkt hun verbaast aan. 'Dat is nieuw voor mij, ik stopte er pas mee toen ik acht en een half was omdat ik het niet leuk meer vond' zegt hun moeder. 'Weten jullie heel zeker dat je ze niet aan wil? Ik zag Ashley er gisteren nog leuk mee spelen' voegt ze eraan toe. 'Nou, misschien w-' wil Ashley zeggen maar Tess praat door haar heen. 'Nee, mama. Gisteren waren we nog zes, toen kon het nog net. Nu is het echt gek en dom' zegt Tess. 'Laat Ashley eens uitpraten Tess, misschien dat zij het wel wil' zegt haar moeder. 'Nee, het is oké. Het is inderdaad wel een beetje gek' zegt Ashley. Stiekem wil ze het nog wel maar ze durft het met Tess niet meer te zeggen. Tess was altijd al een beetje de baas van hun twee geweest en Ashley had zich er maar bij neergelegd. 'Hoe willen jullie je haar vandaag?' vraagt mama. 'Ik wil twee vlechtjes!' zegt Tess snel. 'Jij ook Ashley, dat is jouw favoriet toch?' vraagt ze. 'Nee, ik wil een staartje vandaag' zegt Ashley. 'Wat jij wilt, komen jullie eerst maar even de woonkamer in om de versiering te zien' zegt hun moeder.


'Wouw, het is zo mooi!' zegt Ashley. Door de hele kamer hangen gouden en lichtroze slingers. Op de tafel ligt een lichtroze tafelkleed met goudkleurige borden en bestek. In het midden staat een mand met afbakbroodjes en er staan allerlei andere lekkere dingen op tafel. 'Ik ben blij om te horen dat je het mooi vindt. Tess had gezegd dat dit nu helemaal in is' zegt hun moeder. Ashley vindt het mooi maar stiekem had ze liever een prinsessen thema gehad. Hun moeder loopt weg om hun haar spullen te pakken. Ondertussen gaan Tess en Ashley op de bank zitten. 'Kijk, dit is nou echt voor een zevenjarige, al moet de donkerdere roze slinger denk ik wel weg' zegt Tess. 'Nee!' roept Ashley meteen nadat Tess is uitgepraat. 'Nee? Waarom niet?' vraagt Tess. 'Weet je dat echt niet, oma heeft die slinger genaaid toen we geboren werden. Het is een soort traditie om die elk jaar op te hangen, zeker nu oma er niet meer is' zegt Ashley. 'Tradities zijn er om te breken, maar goed, omdat jij het zo graag wil laten we ze hangen' zegt Tess. Ashley tovert een kleine glimlach op haar gezicht. Hun moeder komt weer binnen en begint hun haar te doen. 'Weet je heel zeker dat je niet ook vlechtjes in wilt?' vraagt haar moeder als ze aan Ashleys haar begint. Ashley knikt, 'Al wil ik wel graag een vlecht' zegt ze. 'Komt voor de bakker' zegt haar moeder en ze begint.


Net als haar moeder klaar is wordt er aangebeld. Ashley en Tess rennen naar de deur omdat hun oma voor de deur staat. 'Oma!' roepen ze in koor. 'Hallo lieverdjes, wat worden jullie al snel groot!' zegt hun Oma en geeft ze een grote knuffel. 'Waar is Opa?' vraagt Tess. 'Opa is een rondje aan het fietsen, die komt straks ook' zegt Oma. 'Yeey' zegt Tess blij. Met z'n drieën lopen ze weer naar binnen en gaan ze op de bank zitten. 'Mogen we cadeautjes?' vraagt Tess. 'Even wachten nog, jullie krijgen jullie cadeautjes van mij en mama als opa en de andere opa en oma hier zijn. Willen jullie anders vast een cup cake? Dan wachten we met de taart nog even totdat er meer visite is' zegt hun vader. 'Jaaa' zegt Tess. Hun vader loopt weg om de cup cakes te gaan halen. De bel gaat weer, Tess en Ashley weten niet hoe snel ze bij de deur staan. 'Opa' roept Tess. 'Oma!' roept Ashley. Ze geven ze een dikke knuffel en lopen dan weer naar de woonkamer. 'Nu alleen opa nog, ik ben echt benieuwd wat we krijgen' zegt Tess. 'Ik ook' zegt Ashley met een mond vol cup cake. Als even later hun opa ook komt geven hun ouders de cadeautjes. 'Een prinsessenkasteel! Precies wat ik wilde' roept Ashley blij toen ze het papier eraf gescheurd had. 'Mooi, ik was al bang dat je prinsessen niet meer leuk zou vinden' zegt haar moeder. Naast haar hoort ze Tess grinniken. 'Een iPad!' zegt Tess als ze haar papier eraf haalt. 'Maar deze is niet de nieuwste!' zegt Tess als ze hem bekijkt. 'Nee, er zit ook een budget aan jullie cadeau, en de nieuwste was daar flink boven' zegt hun vader. Van haar opa en oma's kreeg ze nog poppen voor in het kasteel en een poppenbedje. Tess kreeg nog een kaart om spelletjes te kopen op de IPad en lego.

Wanted (ONC 2021)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu